3 - 6 spillere
20+ min
8+ år
  • familiespil
  • Bluff
  • Pirat
  • Letter of Marque

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 13. September 2012

    For at få så mange mulige skatte med sig hjem, havde den kendte pirat Rødøje kun armeret to af sine fem skibe med kanoner. Skatte er trods alt vigtigere end kanoner, og hvem tør angribe en kaptajn der har hejst Jolly Roger? Kun en mand med et ønske om at møde Davy Jones.

    Letters of Marque er et hurtigt spil, hvor du skal bluffe dig vej igennem de syv verdenshave for at få dine skatte hjem i godt behold. Samtidig skal du gennemskue de andre spilleres bluff og stjæle deres skatte, som en ægte pirat. Hejs storsejlet, og så er det af sted!

    Opsætning af Letter of Marque

    • Tag fem skibe, fem skattekort og tre kanonkort i en farve.
    • Bland de fem skattekort, og læg dem med billedsiden nedad i en bunke.
    • Tag det øverste kort i din bunke, og læg det med billedsiden opad midt på bordet. Vælg et skib og stil det ovenpå. På undersiden af to af skibene er der en kanon: Disse skibe er beskyttet mod angreb: Mere om det lidt senere.

    Sæt sejl mod de syv verdenshave!

    I hver runde må hver spiller foretage en af fire mulige handinger. Når du har udført en af de nedenstående handlinger, går turen videre til næste spiller. Det gælder om at få røvet flest af de andre spilleres skibe, uden selv at blive røvet.

    Stik til søs!

    Du kan vælge at stikke til søs. Tag det øverste skattekort fra din bunke, og læg det ud midt på bordet. Vælg et af dine skibe, og stil det ovenpå.

    Velkommen hjem til havnen!

    Et af dine skibe, der er til søs, kan tage hjem igen. Tag et af dine skibe med et skattekort, og tag det tilbage. Læg kortet med billedsiden opad i en bunke. Denne bunke er din pointbunke. Fjern plastikskibet fra spillet.

    Angrib de usle søulke!

    Du kan naturligvis også angribe de andre piraters skibe. Du har en lille bunke med tre kanonkort. Disse kort bruges til af angribe de andre spillere. Du vælger hvilken af de andre spilleres skibe, du gerne vil angribe. Spilleren viser derefter, om skibet er beskyttet med kanoner: Det ses på undersiden af skibet, hvor der er et lille kanonsymbol.

    Hvis skibet er beskyttet, tager spilleren, du angreb, dit kanonkort og lægger det i sin pointbunke. Til sidst tæller det som et point. Skattekortet og skibet bliver liggende på bordet.

    Hvis skibet ikke er beskyttet, tager du skattekortet, der lå under plastikskibet, og lægger det i din egen pointbunke. Plastiksibet og dit kanonkort bliver fjernet fra spillet.

    Så er du i sikkerhed!

    Hvis alle dine skibe er kommet i havn igen – eller er røvet af de andre spillere – kan du vælge at passe.

    Afslutning af Letter of Marque

    Spillet slutter, når ingen spillere har nogle skibe tilbage, der ikke er i havn eller til søs. Tag nu din pointbunke, og tæl pointene fra de kort, du har i den. Skattekort er de antal point værd, som tallet der står på dem. Kanonkort er et point værd stykket.

    Hvis to spillere har fået lige mange point, er vinderen den, der har fået flest kanonkort fra andre spillere. Hvis det stadig står lige, er det en fælles sejr.

    Vurdering af Letter of Marque

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Letter of Marque er et herligt, lille piratspil, der kun tager 20 minutters tid. Der er alligevel en del taktik og strategi i spillet, der samtidig er yderst lækkert, af et så lille spil at være. De små piratskibe er super herlige og giver virkelig meget til indlevelsesevnen i spillet.

    Den korte spilletid gør, at det ikke er sådan et spil, der er hovedattraktionen på en aften. Men som et spil, mens man lige venter på, den sidste dukker op, eller som opvarmning til en god gang Merchants & Marauders er det en super oplevelse.






    Kommentarer til Letter of Marque