2 - 4 spillere
15+ min
10+ år
  • familiespil
  • Kortspil
  • Pirat
  • Dead Man's Draw

    Johnn Esbensen af Johnn Esbensen d. 24. March 2016

    Pirater er rå, grusomme og ikke mindst grådige. Dagene på havet kan være lange og kedsommelige. Hvad er bedre at fordrive dagene med end et godt kortspil.

    I Dead Man’s Draw gælder det om at skrabe så meget bytte til sig som muligt. Men bliver man for grådig, kan det gå galt. Ved at vende et kort af gangen, samler spillerne bytte i form af point. Hvert kort har en pointværdi og en særlig evne. Hvis kortet vendes, SKAL evnen bruges, også selv om det betyder, at man kan miste sin tur. Man mister nemlig sin tur, hvis man vender den samme type kort to gange i samme runde. Turen går herefter videre til næste spiller.

    Jo flere kort man vender – jo større kan udbyttet blive, men risikoen bliver også større hver gang. Tør du presse citonen ..?

    Sådan starter du Dead Man’s Draw

    Det er nemt og hurtigt at komme i gang med Dead Man’s Draw. Det kræver bare lidt sortering og kortblanding, inden du er klar.

    • Start med at sortere byttekortene fra. Byttekortene er dem med en talværdi i øverste venstre hjørne. Der er 10 forskellige typer byttekort med værdien fra to til syv (havfruerne har værdien to til ni).
    • Sorter herefter havfruekortene med værdi to og tre fra og læg dem væk. De bruges kun i særlige spilvarianter.
    • Sorter herefter alle kort med værdien to og havfruekortet med værdi fire fra og bland dem i en bunke for sig selv. Læg dem herefter med billedsiden nedad. Dette er kassérbunken.
    • Bland de resterende kort i en stor bunke. Husk at blande dem godt. Læg også denne bunke med billedsiden nedad. Dette er trækbunken.
    • Giv hver spiller et hjælpekort. Hjælpekortet har en kort beskrivelse af de enkelte kort og deres særlige evne.
    • Vælg en tilfældig spiller til at starte spillet.

    De øvrige kort bruges i særlige spilvarianter. Læs mere om disse kort sidst i denne beskrivelse.

    Runderne i Dead Man’s Draw

    Reglerne i Dead Man’s Draw er enkle. Når det er din tur, vender du et kort og lægger det på bordet med billedsiden opad. Dette kaldes spilleområdet. Herefter udfører du kortets handling. Kortene er inddelt i 10 forskellige typer med hver sin evne. Kortenes evner beskrives længere nede.

    Når du har udført kortets handling, skal du beslutte om du vil vende endnu et kort, eller om du vil stoppe og indkassere de kort du allerede har vendt.

    Hvis du vender to kort af samme type, slutter din tur øjeblikkeligt og dine kort er tabt. Turen går herefter videre til næste spiller.

    Hvis du vælger at indkassere de kort du har vendt, lægges de foran dig inddelt i bunker med de enkelte typer kort. Dette kaldes banken. Kortene lægges i rækkefølge efter talværdien på kortet og med kortet med det højeste tal øverst. Hver type kort har en pointværdi fra to til syv og fire til ni for havfruen. Pointene afgører vinderen til sidst i spillet. Spillerne scorer dog kun point for kortet med højst talværdi i hver type kort.

    Dette er basisreglerne, men de forskellige kort ændrer en lille smule på disse regler. Det er det der gør Dead Man’s Draw sjovt og underholdende. De kræver derfor en nærmere forklaring.

    Kortene og deres evner

    • Ankeret – Når du trækker et anker, sikrer du alle de kort der er spillet før ankeret i det tilfælde, at du trækker to ens kort og mister din tur. Derved mister du ikke alle dine kort, men kun ankeret og de kort der er trukket efter ankeret.
    • Kloen – Vælg det øverste kort (højeste talværdi) bland en af dine egne kort i banken. Kortet spilles herefter de normale regler for kortet og giver dig de evner som kortet normalt gør. Du SKAL vælge et kort, også selv om det betyder, at du får to ens kort og derved mister din tur.
    • Kanonen – Når du trækker en kanon, må du skyde og fjerne en modspillers øverste kort, i en kortbunke i hans eller hendes bank. Kortet lægges i kassérbunken.
    • Skattekortet – Bland kassérbunken og træk tre kort. Vælg ét af disse kort og spil det efter de normale regler. Du SKAL vælge et kort, også selv om det betyder, at du får to ens kort og derved mister din tur. Hvis der ikke er kort i kassérbunken, annulleres handlingen og din tur fortsætter som normalt.
    • Oraklet – Med oraklet må du afsløre det næste kort i trækbunken. Du behøver ikke spille det afslørede kort, hvis du ikke vil.
    • Sværdet – Sværdet giver dig mulighed for at stjæle et kort fra en modspiller og placere det i spilleområdet. Herefter udføres det stjålne korts evne efter de normale regler. Du kan dog kun stjæle en korttype, som du ikke har i forvejen i din egen bank. Du SKAL vælge et kort, også selv om det betyder, at du får to ens kort og derved mister din tur.
    • Kraken – Når du vender dette kort, SKAL du placere mindst to kort mere i spilleområdet efter de normale regler.
    • Havfruen – Havfruen har som det eneste kort ikke en særlig evne. Havfruekortene har dog en højere pointværdi end de øvrige kort.
    • Kisten og nøglen – Disse to typer kort hænger sammen. Hver for sig kan de ikke noget, men hvis du har et af hvert i dit spilleområde når du indsamler dine kort, må du blande kassérbunken og trække samme antal kort, som du netop indsamlede. Disse kort ryger også i din bank. Kisten og nøglen giver altså mulighed for at fordoble antallet af kort tjent i en enkelt runde.

    Spillet slutter

    Dead Man’s Draw slutter så snart, der ikke er flere kort i trækbunken. Når det sker, skal spillerne tælle deres point. Husk, at du kun får point for det højeste kort af hver korttype. Spilleren med flest point vinder.

    Ekstra regler og varianter

    Som nævnt tidligere findes der et par ekstra regler og kort til Dead Man’s Draw, som ændrer spillets gang.

    Den ene type kort er de såkaldte “traits” eller særlige evner. Jeg anbefaler, at man spiller grundspillet et par gange inden man kaster sig over at bruge disse særlige evner. Men når man er klar til det, giver det spillerne mulighed for at ændre deres strategi, alt efter hvilken særlig evne de har fået. Traitkortene bruges ved, at hver spiller får tildelt to kort ved spillets start. Spilleren vælger det ene og traitkortets særlige evne er gældende resten af dette spil. Traitkortene kan bl.a. give en spiller mulighed for, at skyde en hel stak kort i stedet for et enkelt, når kanonkortet trækkes, eller mulighed for at afsløre de næste tre kort i stedet for det først, når der vendes et orakelkort.

    Den sidste type kort er afslutningskort, der ændrer på grundreglerne og vinderbetingelserne. Inden spillet går i gang, trækkes ét afslutningskort og disse regler gælder resten af spillet. Et par eksempler. Med “Sudden Death” spilles til 50 point i stedet for til trækbunken er tom. Med “All hands on Deck” mister spillerne 5 point for hver korttype de mangler til slut.

    Vurdering af Dead Man's Draw

    Johnn Esbensen
    Johnn Esbensen mener ...

    Dead Man’s Draw er et klassisk “push your luck” spil. Jo mere du presser citronen – jo større bliver risikoen, men også fortjenesten. Det er både sjovt, men kan også virke frustrerende, når man gang på gang er uheldig og bare vender det ene forkerte kort efter det andet.

    Grafikken er i rigtig fin og kortene i god kvalitet. Dog irriterer det mig grænseløst, at navnet på traitkortene ikke er det samme som på hjælpekortet og i regelbogen. Det gør det nærmest umuligt, at finde reglerne for de enkelte traitkort. Kortet og reglerne kan kun genkendes ved hjælp af et lille ikon. “Scurvy Pete” hedder således “Navigator” i reglerne. Det er sgu lidt fjollet.

    Trods dette er Dead Man’s Draw sjovt og underholdende. Spiltiden er ca. 10-15 minutter, hvilket gør at man lige får lyst til et enkelt spil mere. Traits og afslutningskortene giver spillet variation og øger genspilbarheden væsentligt.






    Kommentarer til Dead Man's Draw