2 - 6 spillere
20+ min
5+ år
  • børnespil
  • Regler på dansk

    Ghost Tower

    Johnn Esbensen af Johnn Esbensen d. 16. September 2013

    Det gamle slot er hjemsøgt af spøgelser. Det knirker, knager og lysekronerne svinger af sig selv. Spøgelsesbørnene øver sig i at blive rigtige spøgelser, men skal være i seng inden midnat, hvor de voksne spøgelser tager over.

    Ghost Tower er et vende-/huskespil med et twist. Det gælder nemlig om at finde og huske hele 3 brikker på en gang, alt imens der skal holdes øje med klokken. Børnene bliver derfor udfordret på både farver, hukommelse, samarbejde og læren om klokken.

    Det gælder om at finde serier af tre spøgelser i samme farve. Tre spøgelser i samme farve er fanget og flyttes op deres værelser i klokketårnet. Når alle spøgelser er fanget og puttet i seng, er spillet slut. Hvis I sammen har nået det inden klokken bliver 12, har I vundet.

    Sådan starter i Ghost Tower

    Ghost Tower er let at sætte op og I er derfor hurtigt i gang.

    • Læg spillepladen på bordet, så alle kan nå
    • Uret i klokketårnet stilles på kl. 10
    • Bland de 24 spøgelsesbrikker og læg dem med spøgelserne nedad ved siden af spillepladen

    Den spiller der kan lave den mest uhyggelige lyd starter.

    Runderne i Ghost Tower

    Spillerne skiftes til at vende brikker. Brikkerne vendes én efter én, så alle kan se farven på spøgelserne. Det glæder om at finde tre spøgelser i samme farve.

    Når brik nummer to vendes, kan der ske to ting:

    1. Hvis spøgelset har samme farve som den første brik, må næste spiller vende endnu en brik
    2. Hvis spøgelset har en anden farve end den første brik, skal begge brikker vendes med spøgelserne nedad og den lange viser på uret flyttes et tal fremad. Herefter er det den næste spillers tur.

    Når brik nummer tre vendes, kan der igen ske to ting:

    1. Hvis spøgelset har samme farve som de to første brikker, lægges de tre brikker på feltet med samme farve på spillepladen. Spøgelserne er nu fanget.
    2. Hvis spøgelset har en anden farve end de to første spøgelser, vendes alle brikkerne igen og den lange viser på uret flyttes et tal fremad.

    Det er vigtigt at spillerne hjælper hinanden, med at huske hvor de farvede spøgelser ligger.

    Sådan slutter Ghost Tower

    Ghost Tower slutter når alle de farvede spøgelser er fanget og putter i seng eller når klokken slår 12. Hvis I har fanget alle spøgelserne inden kl. 12 har I vundet spillet. Hvis ikke – så må i bare prøve igen.

    Vurdering af Ghost Tower

    Johnn Esbensen
    Johnn Esbensen mener ...

    Ghost Tower er et let og sjovt børnespil. Spillet kan efter få gang spilles af børnene alene. Ghost Tower træner hukommelse, samarbejde og er samtidig med til at lære børnene om klokken.

    Spillet er lavet i gode og kraftige materialer og kan sagtens holde til at bliver brugt.

    Ghost Tower er et sjovt og godt alternativ til de traditionelle vende/huskespil.






    Kommentarer til Ghost Tower