2 - 6 spillere
10+ min
10+ år
  • partyspil
  • Bluff
  • Science fiction
  • Coup

    Stephan Viftrup af Stephan Viftrup d. 9. October 2014

    Coup er et sjovt lille spil fyldt med bluff og hurtige beslutninger, der kun tager 10 minutter. Hvis du altså kan holde dig til et spil. Det er nemlig stærkt vanedannende. Bare lige et spil mere …

    Sådan spiller du Coup:

    De 15 kort blandes, og alle får tildelt to kort, som de kigger på og lægger foran sig med bagsiden opad. Alle får ligeledes to mønter og en liste over mulige handlinger. På sin tur må man gøre en af otte handlinger, derefter er det den næstes tur. Vinderen er den, der til sidst sidder tilbage med skjulte kort.

    De otte handlinger

    Der er tre ting, man altid kan gøre, og fem ting der er forbundet med de fem forskellige personkort. Den vigtigste pointe er, at man ikke behøver at have det korrekte kort for at gøre kortets handling. Man skal blot påstå, at man har kortet. Hvis ingen kalder dit bluff, har du lov til at gøre det.

    De tre sikre

    • Income: Tag en mønt fra banken
    • Foreign aid: Tag to mønter fra banken (vær opmærksom på, at denne handling kan blive blokeret)
    • Coup: Betal syv og vælg en modstander. Han mister nu ét af sine kort, som han skal vende med forsiden oppe. Dette kort kan nu ikke bruges. Man skal foretage denne handling, hvis man har over 10 mønter.

    De fem personer

    • Duke: Tag tre mønter fra banken. Hvis en anden forsøger at lave Foreign Aid, kan du blokere dette ved at påstå, at du har en Duke.
    • Assassin: Betal tre mønter og vælg en modstander. Han mister nu et af sine kort, medmindre han påstår, at han har en Contessa på hånden.
    • Contessa: Blokér en Assassin, der forsøger at skyde dig.
    • Captain: Tag to mønter fra en modstander, medmindre han påstår, at han har en Captain eller en Ambassadør, der kan blokere dit tyveri.
    • Ambassadør: Træk to kort fra bunken og vælg to af dine fire kort. Læg de andre tilbage i bunken. Du kan også blokere en Captain, der vil stjæle mønter fra dig.

    At kalde et bluff

    Hver gang nogen påstår at have en person, kan andre forsøge at kalde deres bluff. Forestil dig, at Line påstår, at hun har en Duke, så kan Per sige, at det tror han ikke på. Hvis Line ikke kan vise en Duke, så skal hun vælge hvilket kort hun vil miste. Har Line derimod en Duke, så skal Per vælge et kort, han mister. Line trækker derefter et nyt kort i stedet for sin Duke, som alle nu ved hun har.

    Bluff og Assassin

    Det er muligt at miste to kort på samme tur, når det gælder Assassin. Hvis Per siger, at han vil bruge en Assassin mod Line, kan hun vælge at sige, at han bluffer. Men hvis han ikke bluffer, mister Line både et kort for forfejlet at kalde et bluff, og et kort fordi Pers Assassin stadig gælder.

    Vurdering af Coup

    Stephan Viftrup
    Stephan Viftrup mener ...

    Dette lynhurtige spil er et af mine favoritter. På ganske kort tid pakker spillet masser af smarte manøvrer, følelsesudbrud og latter. Fordi spillet er så kort, så gør det heller ikke noget, at man kan ryge ud. Alle er lynhurtigt klar til nyt spil. Husk at passe godt på kortene eller put dem i sleeves, så man ikke kan se forskel på dem.






    Kommentarer til Coup