3 - 5 spillere
45+ min
12+ år
  • temaspil
  • Bluff
  • Science fiction
  • Cosmic Encounter

    Johnn Esbensen af Johnn Esbensen d. 20. April 2012

    I solsystemer tusinder af lysår væk kæmper alien racer om herredømmet over hele universet. For at vinde, er der brug for råstyrke, snedighed, taktik og ikke mindst diplomatiske evner.

    I Cosmic Encounter indtager spillerne rollen som ledere for hver sin alien race, med dertil hørende styrker og svagheder. Spillerne skal, ved at kolonisere andre solsystemer, vinde herredømmet i universet og dermed vinde spillet. Den spiller, der først får fem kolonier i andre spilleres solsystemer, har vundet spillet.

    Sådan starter du Cosmic Encounter

    • Hver spiller vælger en farve og modtager herefter 5 planeter, 20 rumskibe og en spillermarkør. De 20 rumskibe fordeles på de fem planeter, med fire rumskibe på hver planet
    • The Warp og Hyperspace Gate placeres midt på bordet
    • Fjern alle de destiny kort, der passer til spillerfarver, der ikke er med i spillet. Bland herefter resten af destiny kortene og placer dem på bordet
    • Bland alle flare kortene og uddel to kort til hver spiller. Spillerne får herefter de Alien kort, der passer til de enkelte flare kort. Spillerne skal nu vælge, hvilken Alien race han/hun vil spille med. De enkelte racer er inddelt i sværhedsgrader, hvor de grønne er de letteste, de gule er medium, og de røde er de sværeste. Disse alien racer giver hver især en helt unik evne, du kan bruge i løbet af spillet. I bunden af hvert alien kort kan du se, i hvilken fase af runden du må bruge din specialevne
    • Bland de uddelte flarekort sammen med alle Cosmic kortene (encounter, reinforcement og artifact kort).
    • Hver spiller får otte Cosmic kort. Resten af bunken placeres på bordet
    • Startspilleren vælges ved at trække kort fra destiny bunken, indtil en spillerfarve er trukket. Spilleren med denne farve er startspilleren.

    Runderne i Cosmic Encounter

    Spillerne skiftes til at tage tur, startende med startspilleren og herefter rundt om bordet med uret. Hver runde består af mindst én kamp mod en anden spiller.

    Spilleren starter sin tur med at kontrollere, at han/hun har mindst ét encounter kort på hånden. Hvis dette ikke er tilfældet, smider spilleren hele sin hånd i skraldebunken og trækker otte nye kort fra Cosmic kortbunken.

    Runderne er efterfølgende opdelt i syv faser:

    1. Regroup – modtag et rumskib af egen farve fra the Warp, hvis der er minimum et
    2. Destiny – træk et kort fra destiny kortbunken. Kortet fortæller hvilken modstander, spilleren skal angribe i denne runde.
    3. Launch – spilleren gør klar til at angribe. Placer Hyperspace Gaten, så den peger på den planet, spilleren ønsker at angribe. Spilleren vælger et til fire rumskibe fra sine kolonier, som han vil bruge i angrebet.
    4. Alliance – Både angriberen og forsvaren kan nu bede allierede om hjælp til at angribe/forsvare. Angriberen starter med at invitere de andre spillere som allierede, hvorefter forsvareren gør det samme. Herefter vælger de inviterede spillere, hvem af de to, de ønsker at hjælpe. Når de øvrige spillere har valgt side, skal de vælge et til fire rumskibe, der skal deltage i kampen.
    5. Planning – Angriberen og forsvaren vælger ét encounter kort fra hånden og lægger det med billedsiden nedad på bordet.
    6. Reveal Angriberen og forsvaren vender samtidig deres encounterkort. Vinderen findes ved at lægge antallet af rumskibe og tallet på encounter kortet sammen hos både angriberen og forsvareren. Spilleren med det højeste tal har vundet. Er tallet lige, vinder forsvareren. Allierede på begge sider har mulighed for at spille reinforcement kort i løbet af kampen. Disse korts værdi lægges til resultatet og kan således være tungen på vægtskålen. Hvis begge spillere vælger at spille et Negotiate kort, skal spillerne på et minut forsøge at indgå en aftale, som de begge er tilfreds med. En aftale kan indeholde bytning at kort og/eller etablering af kolonier.
    7. Resolution – Når kampen er afgjort, bliver tabernes rumskibe placeret i the Warp, mens vinderne enten overtager den planet, der blev angrebet eller forbliver på den planet, de forsvarede.

    Hvis en angriber vinder sin første kamp eller indgår en aftale, må spilleren fortsætte med endnu et angreb efter samme regler som tidligere. Man må altså angribe to gange i sin runde, hvis alt går efter planen.

    Sådan vinder du Cosmic Encounter

    Den spiller, der først får lavet kolonier på fem fremmede planeter, vinder. Hvis flere spillere samtidig indtager samme planet, og alle derved får fem kolonier på fremmede planeter, deler disse spillere sejren.

    Vurdering af Cosmic Encounter

    Johnn Esbensen
    Johnn Esbensen mener ...

    Grøn angriber rød og får assistance af grøn, mens rød får assistance af gul. Grøn angriber med 4 rumskibe og får assistance af 2 rumskibe fra blå. Rød forsvarer med 2 rumskibe og får assistance af 2 rumskibe fra gul. Grøn spiller et encounter kort på 10, mens rød spiller et på 15. Rød har derfor 19 i styrke mod grøns 16. Det lykkedes derfor rød at forsvare sig mod grøns angreb Cosmic Encounter er en sjov størrelse. Det er et spil, hvor du ikke selv vælger, hvem du vil angribe, hvilket man lige skal vænne sig til. Samtidig er det så godt som umuligt at vinde spillet alene. Dette giver en masse skiftende alliancer og et meget bølgende spil.

    De mange alien racer er det, der gør spillet sjovt. Deres evner rangerer fra det marginalt brugbare, til evner, der næsten gør det umuligt at tabe, medmindre alle de andre spillere slår sig sammen. Det giver alt sammen nogle rigtigt interessante kombinationer og sikrer, at to spil aldrig er ens.

    Cosmic Encounter er nu kommet i flere udgaver. Den, vi har kigget på her, er Fantasy Flight Games udgave fra 2008.






    Kommentarer til Cosmic Encounter