2 - 5 spillere
90+ min
8+ år
  • familiespil
  • strategispil
  • Cargo Noir

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 19. April 2011

    Et familiespil om smugleri på internationalt plan. Spillerne kæmper om lukrative varer fra verdens havne og skal fragte dem hjem til deres egne lagre og derfra sælge dem når prisen er rigtig.

    Sådan starter du Cargo Noir

    1. Læg brættet op og bemærk der er områder der skal vende op/ned alt efter om I spiller 2,3,4 el. 5 personer.
    2. Læg kortene med smugler-fordele i 3 bunker – cargo ships, warehouse og syndicate.
    3. De resterende kort er præmiekort og I kæmper om at få flest point fra dem (eks. privat yacht, villa og natklub)
    4. Læg cargo-brikkerne (cigarer, guld, juveler osv) på alle havne-felterne og resten i den sorte sæk.
    5. Der nogle særlige joker-brikker med et ?-tegn og ordet WILD, og der skal kun være brikker i spillet svarende til antallet af spillere. Hvis I spiller 4 personer skal der altså kun 4 wild-cargo brikker ned i posen og den sidste wild-papbrik bruges ikke.

    Hver spiller modtager

    • Et familieark – som fungerer som varehus og huskeliste
    • 7 mønter
    • 3 fragtskibe

    Runderne

    Hver spiller gennemløber følgende inden det er næste spillers tur:

    1. Udføre handling der hvor skibet befinder sig
    2. Købe luxus-varer som er vinder-point eller smugler fordele
    3. Sende sine skibe ud til nye positioner, hvor de er klar næste gang det er din tur.
      Bemærk at i spillets start hopper man direkte til punkt 3, så du sender skibene ud i en slags mini-runde inden første spiller får sin første fulde runde.

    Du sender dine skibe ud til havne og steder på det centrale Macao kort for at skaffe penge og smuglervarer i form af cargo-brikker.
    Kort fortalt har du 3 muligheder, som er

    1. Sende et skib på casino
    2. Sende et skib på det sorte marked
    3. Sende et skib ud til en havn for at score alle havnens varer. Når dit skib flyttes over til havnen skal du sende penge med det skib – som er dit bud på hvad havnens smuglervarer må koste. Den vender vi lige tilbage til, for de andre spillere kan også være interesseret i den samme havn.

    Skib på Casino

    Ja det lyder fjollet – men ved at sende et skib på casino en runde modtager du 2$ for den i næste runde.

    Skib på det sorte marked

    For hvert skib du har på det sorte marked må du enten

    1. trække en cargo-token i blinde fra den sorte sæk eller
    2. bytte en cargo-token fra dit familie-varehus med en af de brikker der ligger på det sorte marked.

    Skib til en havn

    Havnen har brikker liggende som du skal bruge i din smugler-vare kombination. Dvs. du skal kigge på de varer du har i familiens varehus og derved bestemme dig for hvilke brikker der kan kombineres til de mest værdifulde kombinationer (ens brikker eller serier af forskellige brikker).

    Når du sender dit skib til en havn skal du sende en stak penge-mønter med som er din bestikkelsespris for at overtage alle havnens varer.

    Hvis der allerede står en anden spiller på havnen (ovenpå en stak mønter) kan du ikke sejle derind (og byde på havnen) uden at overbyde det højeste bud. Altså have mindst en mere mønt med i dit bud end ham/hende der allerede står der.

    Dit skib står i en havn og det er din tur

    Hvis du er den eneste i havnen med et skib, betaler du de mønter som ligger under skibet og tager alle smugler-varerne på havnen over til din familieplade

    Hvis du ikke er alene er der strid om havnen – og du står overfor et valg.

    1. Vil du bakke ud af havnen – og få dine penge + skib tilbage, men effektivt have spildt chancen for at få fat i smugler-varerne eller ..
    2. Vil du byde flere mønter ind så du er den der har det højeste bud – du skal altså overgå den højeste i havnen med minimum en mønt.

    Hvis du vælger sidste mulighed bliver dit skib i havnen, og ingen får varerne endnu .. altså næste spiller i samme havn står nu med samme valg – vil han sejle hjem uden varer eller blive ved med at hæve prisen. Dvs. før eller siden er der en spiller der er alene på havne kajen og han får altså varerne til den pris der er lagt under hans skib.

    Købe luxusvarer og smugler-fordele

    Når du har afviklet alle dine skibe – fjernet dem fra deres destinationer (havne, sorte marked eller casino) må du indlevere kombinationer af cargo-brikker fra dit familie varehus mod at få luxusvarer eller smugler fordelskort.

    Nederst på hvert familieark har du en oversigt over hvormange $ dine varer er værd. Du samler altså kombinationer af flest muligt ens eller rækker af flest forskellige. De står markeret som A-B-C (forskllige kort) eller A-A-A (ens kort).
    Som eksempel giver 4 ens cargo-brikker en købeværdi på $16
    Mens 4 forskellige brikker giver en købekraft på $10

    Der gives ikke penge tilbage, så det er op til dig at indlevere kombinationer der matcher prisen på de kort du vil købe.

    Bemærk altså at der er penge som du bruger til at byde ind i havnene (runde plastik mønter) og så er der en handelsværdi som brik-kombinationer indleveres for at få luxus eller smuglerkort. Men de to valutaer har ikke noget med hinanden at gøre før spillets sidste runde. Hvis du sidder med plastik-mønter kan du altså bruge dem for lige at få råd til at købe en bestemt luxus-vare inden spillet stopper.

    Afslutning af Cargo Noir

    Spillet løber et bestemt antal runder og spilleren der startede har ansvaret for at rykke en lille runde-brik. Når spillet slutter tælles alle vinder-point sammen, de står med rødt i højre hjørne på alle kort.

    Hvis der er uafgjort på den konto er tungen på vægtskålen hvem der har det højeste (enkelte) vinderkort.

    Vurdering af Cargo Noir

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Brætspillet Cargo Noir er er en rigtig sommerhus perle. Stemningen er sat fra starten, nemt at komme igang med – og hvis man ikke har forstået det hele i første runde, så har man efter alle har haft deres første tur. Mekanismen med at skulle passe på med ikke at byde for meget for at komme ind i en havn er super – ikke sjov i timevis – men så langt er spillet heller ikke.

    Tegningerne til Cargo Noir er af Miguel Coimbra og er virkeligt vellykkede. De hjælper til at slå stemningen op, regnhatten ned og skænke sig en kop stærk kaffe til, for det bliver en hård nat på havnen ..






    Kommentarer til Cargo Noir