Udelukkelse og logik i brætspil

Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 8. May 2011

Der findes en brætspilgenre, hvor du som spiller skal bruge logik og udelukkelse, for at vinde – altså i modsætning til klassiske brætspil, hvor du skal ramme et bestemt felt med dit terningslag eller kunne svare på et svært spørgsmål.

Genren hedder på dansk deduktions-spil og selvom det måske lyder farligt, kender du formentligt allerede det gamle spil Master Mind. Her er det ikke taktik, strategi eller heldige terningrul der vinder dig sejren – men evnen til at bruge logikken.

Omdrejningspunktet i deduktionsspil er, at du igennem spillet bliver klogere og klogere på, hvad den gemte information, og til sidst er du klar over hvad løsningen er – fordi du kan udelukke de andre muligheder.

Hr. Blomme, i vinterhaven med en skruenøgle

Det at bruge logik og udelukkelsesmetoden har ført til en række spændende spil, hvor du som spiller tager rollen som politi, detektiv eller opdagelsesrejsende. Spillet Cluedo – det store detektiv spil, som blev opfundet tilbage i 1944, sætter f.eks. scenen i et gammelt hus, hvor en doktor findes død. Der er begået et mord og en af husets gæster må være skyldig. I en kuvert midt på bordet ligger kort med en person, et gerningsvåben og et værelse, tre kort, som er skjult for alle i spillet. De øvrige personer, våben og værelser sidder spillerne med på hånden, og ved at stille hinanden spørgsmål kan man få de andres kort at se.

Udelukkelsens grundregel

mordkuvert fra Cluedo indeholder tre kort - morderen, våbnet og værelset Det vil sige at, hvis du selv har et kort på hånden eller en af de andre spillere rundt om bordet har vist dig et kort, så udelukker det, at det kan ligge i morder-kuverten. Det kan dermed streges fra din liste over mistænkte.

I Cluedo er der 6 mistænkte personer, 6 mulige våben og 9 værelser, og du starter selv med 4-5 kort på hånden. Hver runde kan du spørge på en kombination af de 3 – så ved at bede om at se kortene “Hr. blomme” “skruenøgle” og “vinterhaven” kan du finde ud af om et af de kort er i spil.

Udelukkelse

Udelukkelses spillene betyder altså, at du søger at sikre dig, at du kan udelukke bestemte ting fra din søgen. I eksemplet ovenfor ved du, at hvis du ser enten hr. Blomme, skruenøglen eller værelset vinterhaven, kan de ikke ligge i moderkuverten.
Problemet er bare at, du kun ser et kort – så for at kunne udelukke en information fra efterforskningen skal du isolere dine variable … eller som Spock ville sige det:

Once you have eliminated the impossible, 
whatever remains, 
however improbable, 
must be the truth

For at isolere informationerne og være sikker på, at du reelt bliver klogere af dit spørgsmål, kan du derfor vælge at spørge om noget, du allerede godt ved ingen andre sidder med på hånden – f.eks. de kort du selv sidder med. Skulle du sidde med “Hr. Blomme” og “skruenøglen” på hånden – giver det mening at du spørger om du må se førnævnte kombination med “vinterhaven”, fordi hvis en anden spiller skal kunne vise dig et kort – må det være vinterhaven, da du selv har de andre i hånden. Ergo .. hvis du ser vinterhave kortet hos en anden spiller, kan du strege den lokation som mistænkt .. eller endnu bedre hvis ingen spillere om bordet kan vise dig det kort, så ved du at du nu har fastslået gerningsstedet – da kortet MÅ ligge i mord-kuverten.

Fælles for deduktions spillene er at man noterer eller afkrydser sine spor og mistanker undervejs – for man kan ikke huske hvilke kort de andre sidder med og hvad man har set.

Watch and learn, my young padawan

Hvis du hører en spiller spørge til eller forsøge at afdække en bestemt ting ved at holde fast i 2 af de 3 variable og kun ændre en, kan det (logisk nok) være et tegn på at spilleren sidder med de 2 konstante på hånden og bruger dem sikre sig det 3 spor.
Hvis du er en snu detektiv, kan du altså notere hvordan de andre spørger og hvem af de øvrige spillere, der reagerer på de spørgsmål ved at vise kort, og på den måde få nogle indikationer af hvilke kort de andre spillere må sidde med, og måske udelukke dem på den baggrund.

Det er her deduktionsspillene bliver sjove, for nu kan du jo også bruge det som en slags vildledning. Altså spørge på noget som du i bund og grund ikke kan bruge til noget – men på den måde så tvivl hos dine konkurrenter om de nu også med sikkerhed kan udelukke et spor.

Du ikke tror, du skal vide

Cluedo startede en genre eller satte i hvert fald et passende tema på en spil mekanik, som andre så har fulgt op på senere og tilført mange andre elementer og usikkerhed til deduktionsspillene.

Games Workshop lavede i 80‘erne spillet The Fury of Dracula (genudgivet af Fantasy Flight i 2007) – et glimrende eksempel på et deduktions-spil, som er blevet sat i et nyt tema. Man spiller i Fury of Dracula alle-mod-en. En spiller styrer grev Dracula og de øvrige spillere er vampyrjægere, som forsøger at finde ham. Spillet ligner Scotland Yard meget.

Dracula flytter sin brik i hemmelighed, så spillerne ved kun hvor Dracula har været ved at besøge byerne og se hvilke lokale rygter og spor der er. Hvis en by er tom for spor har han ikke været der (sådan forenklet fortalt) og hvis der er vampyrgalskab som flagermus, gale ulve eller horder af rotter, så kan spillerne bruge udelukkelsen til at indsnævre hans færden. Spillet ligner altså ikke Cluedo på nogen måde – men alligevel er logikken i Draculas transport en stor del af spillet, som bygger på at udelukke hvor han kan være rejst hen. At Dracula så skal have tæv med nogle spidse pæle, når spillerne finder ham er en anden snak.

Rosens navn – mastermind på stoffer

Du kender måske Umberto Eco’s bog eller filmen Rosens navn om en mordefterforskning i et benediktiner kloster. Spillet Mystery at the Abbey er lavet til et deduktions spil over netop det plot. Altså grundlæggende Cluedos setup – et mord har fundet sted og du skal som munk i klosteret spørge dig ind til de karakteristika, som kan afsløre morderen.

Spillet har et bræt hvor rummene man besøger giver forskellige muligheder. Hvis to munke er i samme rum, kan de spørge hinanden om deres viden om efterforskningen. Der kaldes til messe, hvor spillerne samles og kortene hugges, narres og sendes rundt mellem spillerne. Mystery of the Abbey bruger altså udelukkelsen og mord-situationen. I spillet skal du finde frem til præcis hvem af de 24 munke der er den skyldige .. heldigvis er munkene delt ind i 3 ordner, og ud for hver af dem står om de er tykke eller tynde, går med hætten oppe eller nede og om de har skæg eller ej. Derudover er munkene delt ind efter rang i deres orden.

Kortene skifter i dette spil hænder – men du må spørge om alt i spillet, så længe det ikke skal besvares med et navn på en munk. Du må altså gerne spørge “hvor mange Franciskanermunke har du set, som ikke har skæg ?” eller “Hvor mange novicer udover den jeg har givet dig har du fra Templer-ordenen?”

Her bliver der brug for lidt kreativ tænkning for i stedet for at spørge direkte om du har “udelukket broder Fortune som mistænkt” kan du måske få den samme information ud – uden at afsløre et simpelt ja eller nej for alle rundt om bordet.

Familiespil med far og mord

Deduktions spillene er generelt velegnede som familiespil – idet man ikke skal være geni for at udtænke en stor strategi og sætte den i værk. Eftersom de andre spilleres spørgsmål og svar til hinanden også hjælper dig videre med din efterforskning føler man ikke at spillet bliver kedeligt når det ikke er ens tur.

Man skal dog lige overvinde, at man i starten ikke ved nok – og det kan måske afskrække nogen. Altså hvordan skal man overhovedet komme i gang med at udelukke noget – hvis man ikke kender spillet, og hvad vil være kloge ting at gå efter ?

Tag et hurtigt prøvespil – eller begynd med et spil som Cluedo, som er helt ind til benet. Det er i øvrigt også udkommet i et hav af varianter .. alt fra junior udgaven hvor et kæledyr er blevet væk til en chokolade version.

Deduktions spil

Mystery of the Abbey
Mystery Express
Cluedo – eller bare “clue” på engelsk
Scottland Yard