Fire Kickstartere du bør udforske i Oktober

af Emil Nygaard d. 13. October 2015

I denne måned vil vi krydse det syvende kontinent Antarktis anno 1907 i The 7th Continent, forsøge at bestå de magiske eksaminer i Wizard School samt lege højtråbende ingeniører på et rumskib i Spaceteam.

Oktober har mange fede Kickstarter-projekter, og mange af dem har ligeledes nået deres mål allerede fra dag ét. De fire projekter vi dækker denne gang har ikke blot opnået deres mål, men har brudt det med flere millioner kroner. I denne måned vil vi udforske det syvende kontinent Antarktis i The 7th Continent og et alternativt efterkrigs-Europa, forsøge at bestå de magiske eksamener i Wizard School samt lege højtråbende ingeniører på et rumskib i Spaceteam.

The 7th Continent

Den helt store titel i denne måned er The 7th Continent. Løft forbandelsen eller dø i forsøget i et du-er-helten-brætspil med kort. Spillet er for 1-4 spillere, og går ud på at udforske verden omkring dig ved hjælp af kort du vender eller tilføjer et stadigt voksende spilområde. Hvert kort har steder, der kan udforskes, ting der kan undersøges og forhindringer der skal overkommes.

Spillet er skabt med visionen om at give spillerne et enormt eventyr på et mere håndgribeligt niveau. Man er normale mennesker med normale kræfter, og de elementer der hjælper dig er en sans for overlevelse i vildnisset samt en god portion mod. I stedet for sværd og trolddom bevæbner man sig med vandrekæppe, reb og tørret fisk for at udforske et enormt kontinent for at overleve og løse det 7. kontinents gåder.

The 7th Continent kan backes på Kickstarter for enten 440 eller 630 kroner, og på grund af den store mængde ekstra indhold der bliver tilføjet konstant, vil portoen blive udregnet efter at kampagnen er afsluttet. Regn med omkring 100 kroner.

Scythe

Scythe er en af de hotteste Kickstartere nogensinde, og efter 12 timer samlede Jamey Stegmaier, skaberen af spillet, over fire millioner kroner ind. Et enkelt kig på kampagnen afslører hvorfor. Scythe ser ganske enkelt fænomenalt ud.

Spillets hovedmekanik minder om Risk på den måde, at man skal erobre områder, bygge hære og udnytte ressourcer for at vinde. Scythe er dog meget mere end det. I et parallelt univers i Østeuropa er den store krig afsluttet, og Fabrikken danner det centrale omdrejningspunkt for store Østeuropæiske lederes fremtog.

Hver spiller starter med en tilfældig kombination af en spillerplade og en faktionsplade, der tilsammen skaber en unik tilgang til sejr. De forskellige faktionsplader giver specielle kræfter og definerer din militære styrke samt fire, unikke kamprobotter, også med forskellige evner. Spillerpladen repræsenterer økonomien i dit imperium, og definerer hvilke handlinger du kan tage på din rute til sejr. Spillet lover en asymmetrisk tilgang til de mere klassiske territoriekontrolspil, og de unikke kombinationer giver høj genspilningsværdi med forskellige taktikker.

Produktionsværdien er i særklasse, og på kampagnesiden kan du se både trailere og gennemspilninger før du beslutter dig at backe. Som en unik service tilbyder Stegmaier, at du kan returnere spillet efter op til 30 dage efter modtagelse, selvom det er blevet brugt, og få fuld refundering inklusive fragt.

Scythe kan backes på Kickstarter for 450 kroner inklusive fragt.

Wizard School

Velkommen til skolen for magikere. Et ganske almindelig gymnasium, bortset fra, at dansk og matematik er erstattet af en masse magi og fæle monstre. Eksamen i færdighedsregning er udskiftet med en i kamp mod monstre, og består du ikke, er der mere end dit eksamensbevis på spil.

Spillet er et samarbejdsspil for to til fem spillere, der skiftes til at forsøge at klare opgaver, overvinde monstre og lære ny magi. Fejler én spiller, fejler hele holdet, så der skal snakkes sammen og planlægges for at få en chance.

Spillet er skabt af Hank Green, som er et YouTube-fænomen, og spildesigner Eric Johns, og de har en kæmpe fanskare, der har sikret en kampagne der allerede har nået næsten 20 gange sit originale mål. Der er ingen tvivl om at projektet bliver en succes, og ud fra spilvideoen af dømme er der en god grund til det. Se den på kampagnesiden.

Wizard School kan backes på Kickstarter for enten 230 kr. inklusive forsendelse for den almindelige version, eller 350 kr. inklusive forsendelse for den almindelige version plus ekstra kort.

Spaceteam

Den digitale version af Spaceteam er et hysterisk morsomt spil til iPhone- og Android-enheder. Spillet går ud på, at hver spiller har adgang til en lille del af et kontrolpanel i et større rumskib, og får så sendt kommandoer hen over skærmen. Det kan for eksempel være at indstille Defrib Defluxeren til to. Desværre har spilleren der modtager kommandoen ikke den dingenot på sit kontrolpanel, det har spiller to, så spiller et må fortælle spiller to hvad der skal ske. Problemet er, at alle får kommandoer samtidig. Spillet er en øvelse i vidunderlig og humoristisk kaos.

I papversionen sidder hver spiller med en række kort på hånden der skal smides når deres navn råbes og udskiftes med nye. I løbet af spillet får man langsomt samlet rumskibet, og når det er sket, har spillerne vundet. Der er selvfølgelig ormehuller og asteroider at tage sig af derudover, og spillet er på en stram timer. Der skal råbes, grines og repareres rumskibe natten lang, og er kortspillet halvt så sjovt som den digitale version, er det klart værd at støtte.

Spaceteams succes er nu blevet overført til et kortspil på Kickstarter, og med på holdet er selvfølgelig skaberen af det originale Spaceteam, men også Elan Lee som skabte den mest succesfulde Kickstarter-kampagne til dato, Exploding Kittens. Spillet har allerede nået sit mål med over 2000 procent.

Spaceteam kan backes på Kickstarter for 200 kroner inklusive fragt for det almindelige spil, eller op til 330 kroner inklusive fragt for at få diverse udvidelser med. Prøv eventuelt den (gratis) digitale version inden du støtter.