Fem forudsigelser om fremtidens brætspil

af Thomas Vigild d. 20. September 2012

Vinder pap eller iPad? Brikker&Bræt lytter til fem bombastiske profetier om brætspillets fremtid og afsiger domme

1. “Protest! Pappet dør aldrig

– det fysiske spil bliver genopfundet på nye måder!”

Nyere strategispil som f.eks. ‘Risk Legacy’ udfordrer vores forhold til materialistiske ting, idet man her skal rive kort i stykker, sætte klistermærker på spillepladen og gradvist udvide spillets regler. Dermed påvirker alle ens spil også fremtidens spil, og dette gentænker hele det fysiske aspekt i brætspillet. Samtidig bliver man mere bevidst om, at ens valg har konkrete konsekvenser for spillets fysiske udformning, hvilket er svært at genskabe digitalt.

B&Bs dom: De fysiske brætspil vil ikke forgå, men det kræver, at spilskaberne kæler for finishen og tør tænke anderledes, så spillene udfordrer vores sanser, fordomme og forhold til fysiske objekter.

2. “Glem pap og kort

– tablet-computeren kobler sig bare på din smartphone!”

I den nye app ‘porTable’ bruger man en iPad som fælles spilleplade, mens hver spiller holder sine kort eller domino-brikker på hånden via hver sin iPhone. På den vis “skubber” man de digitale kort eller brikker frem og tilbage mellem iPad´en i midten og de tilkoblede iPhones eller iPod Touch. Ligeledes fungerer EAs iPad-udgave af ‘Scrabble’, hvor man også spiller på to forskellige skærme.

B&Bs dom: På trods af teknologien er her, så er det hverken nemmere eller hurtigere at spille Scrabble eller kort med iPads og smartphones. Indtil der kommer et brætspil, der for alvor drager unikke fordele sammenkoblingen er vi skeptiske og sværger til pap og kort.

Læs mere om porTable her

3. “Nej, nej, nej

– selve tabletcomputeren bliver spillebrættet!”

Den amerikanske GameChanger er et fysisk brætspil, men hvor der i midten skal tilkobles en iPad. På den vis bliver iPad´en den centrale del af et større digitalt spillebræt, da det ved at bruge en tilhørende app kan aflæse, hvor hver eneste brik bliver stillet på brættet. Ved at udskifte overlægspladerne kan man let skifte spil, og iPad´en afspiller video og lyd ved eksempelvis spørgsmål.

B&Bs dom: Ideen er solid, men de få spil, der indtil videre er udkommet er irriterende overpædagogiske, nedladende amerikanske og mangler momentum. Et pioner-projekt, som dør ud, men ideen har absolut fremtids potentiale.

Læs mere om Gamechanger her

4. “Pjat

– de fysiske brætspil får indbygget digitale komponenter, så de bliver kloge!”

I et forsøg på at genoplive klassikere som ‘Monopoly’ og ‘Sænke slagskibe’ kom Hasbro på ideen med ‘Live”-spil, der er en kombination mellem fysiske og digitale spil. Selve spillet er et fysisk bræt med brikker, men i midten af pladen står et stort batteridrevent “dommertårn”, der holder styr på alle brikkerne, hvis tur det er og point. På den vis beholder brætspillet sin fysiske tilstedeværelse, men får en computerstyret dommer som i de digitale spil.

B&Bs dom: En stor del af charmen ved hits som sænke slagskibe og Monopoly er det sociale element, snakken over bordet og forhandlingen af reglerne. Ved at indsætte en computerstyret diktator i midten af brættet, mister spillene deres charme og bliver en mislykket og usjov bastard.

5. “Vrøvl

– brætspillene bliver indbygget i fremtidens bordplader”

Allerede for to år siden pralede Microsoft af deres computerbord Surface med spisebords-dimensioner ved at demonstrere en fuldudgave af spilklassikeren ‘Settlers of Catan’. Her kunne fire spillere flytte rundt på virtuelle brikker, afsløre deres skjulte kort ved at bevæge en fysisk pind hen over deres del af skærmen og generelt bruge Surface som en stor fælles tablet-computer.

B&Bs dom: Til private hjem er Surface stadig et uvirkeligt fatamorgana, men opstillet på eksempelvis en bar eller i en restaurant kan fremtidens gigantiske trykfølsomme skærme snildt tilbyde brætspil til nye målgrupper. Det skal dog gøres billigere og bedre – og Microsoft: hvad med at tænke i nye typer brætspil, der netop ikke behøver at være slavebundet til et fysisk spil?