Den hurtige maleguide

Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 31. juli 2016

Der er grundlæggende krigsspil og figurspil – og der er brætspil. Tilbage for 10-20 år siden var grænsen mellem dem meget tydelig. Krigsspil (Wargames) havde små modeller af tanks og infanteri, var typisk historiske og reglen var at du spillede med malede figurer.

Warhammer Fantasy Battles og Warhammer 40K ændrede lidt på det, for nok var spillet wargames pr. definition, men der kom langt flere brætspils-elementer med ind i spillet. Enkelt-figurer kunne få evner eller våben mod at være flere point værd for hæren, så du kunne no prioritere din hærs styrker og svagheder, uden nødvendigvis at ændre figuren.

En umalet Han Solo fra FFG's Imperial Assault
Brætspil – på den anden side – er kommet fra en anden vinkel. Der var også store slag og krigsspil i brætspillene dengang. Men dengang var tropper og tanks (o.lign) repræsenteret ved pap og papir-brikker. I takt med at prisen på plastik-støbninger faldt og at kvaliteten af mulige støbninger steg enormt, har vi set en del spil som nu byder på brætspil med masser af smukke figurer.

Eksempel på (store og kendte) brætspil med figurer

  • Space Hulk
  • Blood Bowl
  • Shadows of Brimstone
  • Imperial Assault
  • Cthulhu Wars
  • Descent
  • Blood Rage
  • The Others
  • Arcadia Quest
  • Shadows over Camelot
  • Aliens vs. Predator
    .. og mange flere

Umalede figurer

For at holde en lav salgs-pris og for at have noget nemmere ved at følge med udbud og efterspørgsel, udgives spillene med umalede figurer. Og det er altså op til dig om du vil smide kulør på dine spilbrikker.

Vi guider dig her til hvordan

Kursus i figurmaling

Kurset her handler om er komme hurtigst muligt frem til pæne figurer, uden at detalje male hver enkelt af dem. Altså tips, tricks og short-cuts til at komme fra den bløde grå plastik til figurer, som har lidt mere indlevelse over sig. Figurer som fremstår som en del af spillet og ikke bare markører.

Indholdsfortegnelse

  1. Gør figuren klar
  2. Spray maling
  3. Grundmaling
    1. Quickshade
    2. Shades og layers
  4. Beskyttende lak

Gør figuren klar

Inden vi kaster maling på figuren, er det værd at bruge lidt tid på at studere den. Det skal ikke lyde ophøjet eller som stor kunst, men kig lige figuren an. Dit brætspil har muligvis flere ens figurer, så at bruge et minut på lige at kigge den efter i sømmene er hurtigt gjort.

Det du leder efter er

  • Støbekanter – som du fjerner med en hobby kniv
  • Støbefejl – som måske kan repareres. Dette kan være alt fra at rette kanonen på en kampvogn ud, til at fylde huller ud i figuren.
  • Samle figuren – flere spil kommer med figurer der skal limes og samles. Det er nu du gør det.
  • Forstå figuren – det lyder dumt, men det er ret normalt at opdage at et stykke arm er bar hud eller at en kriger står i sandaler, men du troede det var støvler. Så kig bare på det du står med, så du lige forstå hvor mange dele (og farver) den består af.

Slip-let overflade er ikke godt at male på

Figurerne kan være lidt fedtede – lidt glatte. Det er rester fra støbeprocessen, som bruges for at få figuren til let at slippe deres støbeform. Problemet med det er at det også forhindre vores maling i at lægge sig præcis, så smid alle figurerne i en gang hånd-lunkent sæbevand. Tør dem i lidt køkkenrulle og lad dem stå natten over.

Spray maling

Til at starte med, har du lyst til at spraymale dine figurer. Det gør du for at være sikker på at den efterfølgende maling kan hænge fast. Malingen er vandbaseret så den den er ikke specielt god direkte på plastik.

Spraymalingen bør foregå udenfor. Jeg har typisk en plastik handske på den hånd jeg holder figuren i og spraymaler med den anden. Når du har sprayet dem skal de stå og tørre i måske en times tid – evt. natten over.

Basis maling

Nu kommer vi til den del af arbejdet der er mest tidskrævende – det er ganske enkelt at få noget basis maling på figuren. Her farvelægger du alle de dele af figuren, som du ønsker, der skal males. Ikke nødvendigvis dem alle.

Specielt på moderne figurer kan der være rigtigt mange detaljer og det er ikke fordi det er specielt svært at male, men det tager tid – tid til at male dem, tid til at rense pensler, tid til at komme op med farver til alle delene. Det siger sig selv at det kan kun blive pænere jo mere tid du lægger i det, men de væsentlige forskellige dele bør have forskellige farver.

På en typisk humanoid-figur, som vi kender dem der alt fra Descent til Blood Bowl – så vil det sige hud-farve, tøj og kappe, rustning, våben og fodtøj.

Hvis du har flere figurer end du kan male i et hold, så lav noter på et stykke papir om hvilke farver du bruger til hvilke materialer. På den måde kan du altid fortsætte på andre figurer uden at ramme ved siden af en farve.

Noter også hvilke blandingsforhold du har brugt, hvis du selv mixer flere farver. F.eks. en hudfarve af 1:2 Kislev Flesh og Kadian Fleshtone (GW)

Highlights

For at understege figurens former og detaljer fremhæver man detaljer ved hjælp af highlights – altså højlys. Det gøres typisk ved at tage en lysere variant end den basis-farve du malede med, og male den på udvalgte steder, hvor lyset ville falde på din figur.

Det er en meget effektfuld teknik og skal bruges på kanter, samlinger, spidser og folder. Highlight kan gøres i flere steps for et pænt og glat resultat, men når vi nu ikke skal have vores figurer udstillet, men bruge dem til et spil, så er det vigtigt at sige at dette kan være en tidsrøver uden en kæmpe effekt. Altså den basale highlight er god og bør overvejes, men kast dig ikke ud i 3-4-5 highlights før du er mere øvet.

Tænk: Teater sminke

Du skal huske på at du sidder og maler figuren på 20 cm afstand, men at du skal se den fra en meter væk når du spiller med den. Det er ikke et argument for at sjuske – men det er et argument for at overdrive sine highlights. Tænk “Teater sminke”. Dem på bagerste række skal også kunne se Pjerot.

Det betyder at du gerne må trække nogen grove kontraster op med dine highlights – men det er svært og kræver øvelse og farve-forståelse, så du må ikke fortvivle hvis den ikke er lige i skabet i første forsøg.

AlexandrasGirlyTalk fra YouTube ved hvad det handler om. Vi skal bare ned i skala, men det er det samme vi snakker om.

Vi tager lige det samme billede i småt – så kan det være det ser bedre ud ? Du kan se hele videoen her

Quickshade

For at give figuren noget kontrast og definition har vi brug for at de dybe områder bliver gjort mørkere. Det kan man gøre minutiøst og med en pensel, ved at male en mørkere nuance på de steder.

Men det tager tid og vores mål her er at komme hurtigt ud over stepperne, så derfor vil jeg gerne slå et slag for Quickshade. Det er et produkt som grundlæggende er en grund-brun sirup-suppe som bruges over hele figuren. Den bliver af og til omtalt som en DIP .. altså teknikken om at man kan dyppe hele figuren i quickshade og dermed lægge skygge på hele figuren.

Sandheden om Quickshade

Sandheden om Quickshaden er dog at den er meget tyk og klistret. Så det giver et bedre resultat når du maler quickshaden på. Men fordi konsistensen er sirup-agtig og klistret lægger den sig rigtigt fint i rynker, sprækker, fordybninger osv.

Quickshaden er blank

Du skal bare være klar over at Quickshaden er skinnende blank og du skal formentligt brugt en mat-lak efterfølgende. Det fjerner den blanke og våde effekt.

Forskellige varianter af Army Painters Quickshades. Det gør det samme men bare i forskellige skygge niveauer. Men du vælger hvilket look de vil have og bruger kun en af bøtterne her.

Quickshade væsken er oliebaseret, så du skal bruge en separat pensel og rense den i terpentin.

Indel figurerne i grupper

På nuværende tidspunkt har du nok allerede en god inddeling i dine figurer. Du kan ikke male 40 figurer på en gang, men du kan (og bør) have gang i et lille samlebånd. Så når du har en læder-farve på penslen, så går du igennem alle områder der skal have læder på den gruppe du sidder med nu. Ikke nødvendigvis på alle figurer i hele spillet.

Fornemmelsen af at kunne stille de første otte eller ti figurer til side og sige DONE er ret fantastisk og en god motivation for at komme videre.

.. artiklen her er ikke færdig – beklager. Den er kun lagt live for at give en indikation for hvordan sådan en guide kunne skrues sammen. // to be continued.

Skriv din kommentar