Dansk brætspil tæt på kæmpe gennembrud i Kina

Bo Poulsen af Bo Poulsen d. 6. August 2015

Spiludviklerne Gravity Games får muligvis det kinesiske skolesystem som kunde. Men det var ikke altid, at spillet var tiltænkt som et led i børns undervisningsmateriale.

Du har sikkert selv kastet med terninger i folkeskolen for at lære om sandsynlighedsregning i matematiktimerne.

Danske Gravity Games tager den lige skridtet videre med deres spil ”Hungry Higgs”, der kort sagt vælter sig i matematiske begreber som vægtstangsprincip, sandsynlighedsregning, multiplikation og

division. I starten drømte Michael Bromann og Leif Egholm fra Gravity Games om den store detailsucces, men nu ser det ud til, at de snart får et stort gennembrud i Kina – som undervisningsspil.

Papskubber satte sig ned for at tale med Michael Bromann om Hungry Higgs, men især deres kinesiske pilotprojekt, som kan gå hen at blive rigtigt stort. Spillet er generelt populært på skoler, da det kombinerer leg og læring:

En ting er, at man kan lide det, og det er sjovt, en anden ting er, at man rent faktisk også kan bruge det til noget. Det er det vigtigste element, siger Michael Bromann til Papskubber.

Her peger han blandt andet på det 24 sider lange øvelseshæfte, som Gravity Games har udviklet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og forlaget Matematik. Michael Bromann og Leif Egholm har brugt mange timer på danske skoler, hvor de har vist/undervist børn fra 4-8. Klasse i Hungry Higgs, hvor det bliver modtaget med stor entusiasme.

- Selv de mest urolige børn synes, det er sjovt at prøve, lyder det fra spildesigneren, der estimerer, at de har vist spillet til over 2.000 danske børn.

Repræsentanter for det kinesiske undervisningsministerium (CME) tog kontakt til Michael Bromann og Leif Egholm for nogle år siden for at høre, om det var muligt at få et projekt stablet på benene i Kina, hvor målet er at få Hungry Higgs til at indgå i matematikundervisningen.

Så nu skal Hungry Higgs testes af det kinesiske skolesystem som en del af 200 skolers pensum i Beijing. Hvis det i 2016 bliver godkendt – som Michael Bromann forventer – så kan spillet komme ud til over 560.000 kinesiske skoler.

‘Vi har lavet noget, der virker.’

Skråsikkerheden kommer sig af et besøg i marts 2014, hvor Gravity Games tog til Beijing for at se hundrede elever skubbe med pap, som du kan se på billedet foroven.

- Det var sjovt og super fedt. Der blev vi bekræftet i, at vi har lavet noget, der virker. Vi tror på, at det kan lade sig gøre, siger han og lægger vægt på, at de forventer, at spillet i starten af 2017 kan indgå som en del af kinesiske skolers pensum i matematikundervisningen.

Næste skridt i processen finder sted i november, hvor en 30 mand stor kinesisk skoledelegation tager til København for at dyste mod danske skoleelever i Hungry Higgs. Det er et projekt, hvor Gravity Games får officiel støtte af Københavns Rådhus og børne- og ungeborgmester Pia Allerslev.

Medfølgende til Hungry Higgs er der manualer på mange forskellige sprog, og det er også en af spillets styrker – altså ikke de mange manualer, men:

- Spillene er ikke begrænset af sprog, kultur eller nationalitet. Det kan i princippet tilgås af alle, mener Michael Bromann.

Gravity Games har i alt lavet seks spil, der har tyngdekraften og matematikken i centrum. Dem har de udgivet i samarbejde med Syddansk Teknologisk Innovation (sdti).

- Vi ville aldrig selv have kunnet føre det til der, hvor vi er i dag. SDTI har hjulpet enormt med økonomien, siger Michael Bromann.