Star Wars: Destiny

Mike Ditlevsen af Mike Ditlevsen d. 6. December 2016

Terningerne bliver kastet i et spil om dominansen i en galakse langt, langt væk.

Star Wars: Destiny er Fantasy Flights nyeste skud i en lang række Star Wars brandet spil-produkter, man har kunnet opleve de seneste par år.

Kort fortalt (No pun intended), er Destiny et kortspil med tilhørende terninger. Det afviger dog fra deres ellers lange række af ‘living card games’, som de ellers har fået enormt stor succes med, da dette er et ‘collectible game’. Det betyder, at du skal til at åbne ‘boosters’ og håbe på, du får de kort, du gerne vil havd, eller kan bytte dig til de kort, du mangler.

Awakenings

Den første serie som kaldes Awakenings, indeholder 174 forskellige kort, hvor 67 af dem kommer med en speciel designet terning.

Serien omhandler ikke et bestemt tidspunkt i Star Wars-universet, selvom titlen ligger meget op af Star Wars: The Force Awakens. Det er et stort mix af personer og ting, der spænder sig over hele det kendte univers. Fantasy Flight har dog valgt, at de to ‘starter sets’ tager udgangspunkt i de to hovedkarakterer fra den nyeste film, Rey og Kylo. Spillet er delt op i to faktioner ‘hero’ og ‘villains’. I hero-sættet starter man med Rey og Finn. I det andet sæt er det Kylo Ren med en ‘stormtrooper support’.

Der er fem forskellige korttyper: ‘Battlefield’ (et kort, der repræsenterer, hvor slaget forgår. Hver spiller vælger et, de håber bliver det valgte kort ved start.), ‘Character’, ‘Event’, ‘Support’ og ‘Upgrade’. Det er kun de kort, der er ‘rare’ eller ‘legendary’ i ‘rarity’, der har terninger tilknyttet.

Hver kort, der har en tilhørende terning, har også den samme ikonigrafi på kortet, så man kan se, hvilke handlinger man kan opnå med den terning, så man ikke behøver at sidde og vende og dreje hver terning, inden man slår den.

Der findes otte ikoner på terningerne: nærkamp, distancekamp, skjolde, ressource, kassér kort, kassér ressource, speciel aktion og ‘reroll’ terninger.

Setup

Spillet er designet til at fungere, hvor du sidder og spiller imod en anden spiller, men det kan også fungere med flere i det spildesignerne kalder for ‘Free For All’. Vi gennemgår her et normalt to spiller setup. Hver spiller starter med at finde deres karakterer, de tilhørende terninger og det ‘battlefield’ frem, som de vil bruge, og så blander de derefter de kort, som udgør deres deck. (Hvis du spiller turneringsspil, så holder man de terninger, der ikke er i brug i en pose, så modstanderen ikke kan se, hvilke kort man evt har med)

Alle slår nu deres karakterterninger og ser, hvem der samlet set har den højeste værdi. Den med den højeste værdi får nu lov til at vælge det ‘battlefield’, der skal bruges i hele spillet. Ejeren af det valgte ‘battlefield’ får lov til at begynde spillet. Den anden spiller får to skjolde, han kan fordele på sine karakter, som han ønsker.

Spillet kan nu begynde.

En aktion ad gangen

I Destiny går en tur ikke med, at du spiller alt, du kan, og når du er færdig, så giver du turen videre. Derimod så skifter den aktive spillere hele tiden imellem hver aktion, en spiller har taget.
Hver runde starter med, at hver spiller får to ressourcer til deres ressourcepulje, og så går turen til førstespilleren.

I din tur kan du gøre et af følgende.

  • Spil et kort
  • Aktivere et kort (Karakter eller Support)
  • Afvikle terninger (En eller flere terninger med samme ikon)
  • Kassér et kort for at slå terninger om (Du vælger, hvilke aktive terninger du vil slå om)
  • Bruge en aktion fra et kort
  • Overtag Battlefield (Du er nu helt ude af denne runde)
  • Pas (Du vælger ikke at gøre noget i en tur)

Hver runde starter med, at man har alle sine terninger lagt på de kort, som de tilhører. Før man kan afvikle terningerne, skal man først have den aktiv i ens terningpulje. Måden at gøre terninger aktive på er, at man aktiverer det kort, de er tilknyttet. Kortet drejes, og man slår alle dens terninger og samler dem i ens terningpulje.

Aktiverer du flere terninger efterfølgende fra andre kort, så bliver de lagt ind i den samme fælles pulje af terninger.

Når man afvikler terninger, så vælger man et bestemt ikon, man vil afvikle, og derefter afvikler man lige så mange ikoner af den type på én gang, uagtet om det er fra forskellige karakter eller support kort, så sker det på en gang. De terninger, der afvikles, bliver lagt tilbage på de kort, de tilhører og er nu ude af puljen.

Hvis du på et tidspunkt ikke har mere at gøre eller gerne vil sikre dig første aktion i næste tur, så kan du overtage det ‘battlefield’ kort, der er i spil. Du udfører nu, hvad der står på kortet, og så er du nu helt ude af runden, og den anden spiller kan tage alle de aktioner, han vil.
Det virker som ret simple ting, du kan gøre i din tur, og det er det også. Spillet begynder at få dybde, når man kommer til selve udførslen af ens handlinger. Altså i hvilken rækkefølge du udfører dine handlinger, og hvor god du er til at havde ressourcer til at spille dine kort og udføre eventuelt ressourcekrævende handlinger. Samt manipulering af dine og modstanderens terninger. Manipulering forstås ved event-kort, som du kan spille, der fjerner terninger fra modstanderens aktive pulje eller ændre udfald til din fordel.

Når en runde er slut, må man fjerne kort fra sin hånd og så trække nye kort, så man sidder med fem kort igen. Derefter kan en ny runde begynde.

Spillet fortsætter sådan, indtil at der er en spiller, hvis alle karakterer er blevet fjernet eller en spiller ikke har nogle kort på hånden eller har nogle tilbage i sit deck.

Smart tænkt eller for stor en satsning

En af de ting, spildesignerne har gjort rigtigt set fra deres side, er deres brug af terninger og karakterer. Karaktererne, som man bruger i spillet, har nogle gange en elite version af karakteren. Elite betyder, at den karakter kan opgraderes med en terning mere, så man har to terninger på den karakter. Hvor man i andre kortspil har brugt ‘Proxy’ til de lidt mere ‘rare’ versioner af kortene, så ved at terningerne er ‘rare’-kortene, så gør det pludselig mere besværligt at havde ‘proxy’ alternativer.

En anden ting, som måske rammer lidt skævt for nogle, er, at når man køber et ‘starter set’, så køber man sig ind i et deck, som indeholder 20 kort. Men hvis man skal til at lave sine egne decks, så skal man til at have 30 kort i sit deck. Det lyder måske ikke af så meget, og en booster har trods alt fem kort, hvor en af dem er garanteret ‘rare’ eller bedre med en terning. Problemet opstår, når det pludselig er, at man skal have nok kort, der tilføjer terninger med, samt at man ikke kan havde både ‘villain’ og ‘hero-kort’ med i sit deck.

Det betyder, at man skal til at købe op imod 12-18 ‘boosters’ for at sikre sig variation nok, i det man får i sine boosters for at kunne samle et fungerende deck, og her snakker vi ikke om et konkurrence-deck.

Vurdering af Star Wars: Destiny

Mike Ditlevsen
Mike Ditlevsen mener ...

Jeg har tidligere været med på ‘collectible games’, og fandt ‘living card game’-modellen dejlig i forhold til hele problematikken med at få de rigtige kort eller figurer at spille med. Men der er et eller andet rigtig fint over Destiny, som gør det til et simpelt spil med en dejlig dybde. Man føler lidt, at Star Wars-universet åbner sig op foran en, når man sidder og ruller sine terninger og spiller ens kort.

Med det som det kræver at komme i gang med spillet, vil jeg forslå, at man starter med de to ‘starter sets’, der findes. Spil det med dine venner, få en fornemmelse for spillet, inden du kaster penge efter ‘boosters’. Det er nemlig ikke billigt at komme i gang med, hvis man skal til at lave egne decks, og så kan du være heldig, at du kan overtale dine venner til også at spille, og så har man nogle at bytte kort og terninger med.






Kommentarer til Star Wars: Destiny