2 - 2 spillere
20+ min
8+ år
  • abstrakte spil
  • Regler på dansk

    Master Mind

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 16. April 2015

    I Master Mind skal den ene spiller deducere sig frem til, hvilken farvekombination modstanderen har valgt. Det sker ved, at man kommer med et bud på en farvekombination. Modstanderen melder så, hvor korrekt ens bud er, således at man med næste bud kan komme tættere på den rigtige kombination. Det gælder selvfølgelig om at gætte farvekombinationen med så få bud som muligt.

    Spillet fås i mange udgaver, hvor antallet af farver og længden på koden varierer.
    Den moderne udgave af spillet er udtænkt af israeleren Mordecai Meirowitz i 1970. Han var inspireret af spillet Bulls and Cows.

    Setup

    • Saml brættet midt på bordet. Spillerne skal sidde overfor hinanden, og den spiller, der skal lave koden, skal have enden, hvor der er mulighed for at skjule brikkerne, vendt mod sig.
    • Alle de små sorte og hvide brikker gives til spilleren, der skal lave koden. Han får også alle de farvede brikker, laver koden i skjul i enden af brættet, og giver de resterende farvebrikker til modstanderen. Man må gerne bruge den samme farve brik flere gange.

    Før I begynder at spille, skal I aftale, hvor mange spil, I spiller. Det skal være et lige antal.

    Runder i Master Mind

    Spillet foregår i runder, hvor spilleren, der skal knække koden, kommer med et bud på farvekoden. Modstanderen fortæller, hvor præcis buddet er, hvorefter en ny runde begynder. Antallet af runder varierer, alt efter hvilken udgave af Mastermind man spiller. Når alle rækker på spillepladen er brugt, er der ikke flere runder, og spillet er slut.

    Spilleren, der skal knække farvekoden, placerer sit bud på den første ledige række nærmest ham selv. Derpå melder modstanderen, hvor præcis buddet er. Det gøres ved hjælp af de små sorte og hvide pinde.

    • For hver korrekt placeret farvet brik gives en sort pind.
    • For hver brik, hvor farvener rigtig, men placeringen forkert, gives en hvid pind.
      Pindene sættes på spillepladen ud for buddet.

    Eksempel. Spiller 1 lavet farvekoden blå-blå-grøn-orange, som spiller 2 skal gætte. I sit første bud laver spiller 2 farvekoden rød-blå-hvid-grøn. Spiller 1 viser med en sort pind og en hvid pind, at der en korrekt placeret farve (blå) og en forkert placerede farver (grøn). Spiller 2 skal nu komme med sit næste bud på en farvekode.

    Sådan slutter en runde

    En runde kan slutte på to måder. Enten gætter spilleren koden, eller han løber tør for rækker, hvor han placere sin bud. Spilleren, der lavede koden, får et point for hver forsøg, som modspilleren lavede. Gættede modspilleren ikke koden, får spilleren, der lavede koden, et point for hver forsøg plus et ekstra point.

    Sådan vinder du spillet

    Når det antal runder, som I aftalte fra start, er spillet, tæller hver spiller sine point op. Spilleren med flest point vinder.

    Vurdering af Master Mind

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Master Mind handler om logik. Kunsten at regne koden ud er ren matematik, og der er selvfølgelig også matematikere, der har lavet formler for, hvordan det gøres. Men så længe, at man ikke spillere med en matematiker, der har luret koden, kan man stadig få fornøjelse ud af spillet.






    Kommentarer til Master Mind