2 - 4 spillere
240+ min
14+ år
  • krigsspil
  • strategispil
  • Science fiction
  • Star Wars: Rebellion

    af Jens Heissel d. 4. August 2016

    "Evacuate? In our moment of triumph?
    I think you overestimate their chances.”
    ~ Governor Tarkin

    Star Wars: Rebellion er det sjette Star Wars-brætspil fra Fantasy Flight Games og det første spil som sætter spillerne i rollen som strategiske overhoveder for kampene i galaksen gennem perioden fra episode 4 til episode 6.

    Star Wars: Rebellion bringer dig ind i en helt bestemt stemning uden brug af en masse historiefortælling, men udelukkende ved brug af billeder og fine miniaturer, som alle er som taget direkte ud af George Lucas’ univers. Miniaturerne er utroligt detaljerige på trods af deres lille størrelse.

    Allerede mens man pakker spillet ud går det op for en, hvilken type spil man har gang i. Imperiet har næsten dobbelt så mange kampenheder, og brikkerne er absolut også noget større end oprørernes enheder.

    En ulige kamp

    En ulige magtkamp udspiller sig for øjnene af dig, og ganske rigtigt så spilles spillet på to meget forskellige måder, alt efter hvilken side man spiller på. Imperiet er med deres overlegne magt i stand til at slå hårdt ned på enhver modstand og skal i løbet af spillet på skattejagt efter rebellernes hemmelige base. Rebellerne skal derimod ved hjælp af list og snilde vinde stjernesystemernes loyalitet. Spillet har få åbenlyse træk, hver beslutning er et væld af hemmelige strategier vævet sammen. Velkommen til Star Wars: Rebellion!

    Sådan starter I Star Wars: Rebellion

    Først trykkes papdelene ud af deres rammer, derefter samles Star Destroyerne og Dødstjernerne, ja flertal! Spillet har i alt to færdigkonstruerede Dødstjerner og en Dødstjerne under konstruktion!

    Pladerne lægges på bordet, kort og enheder fordeles mellem spillerne. Oprørsspilleren vælger en placering til den hemmelige base og placerer de resterende lokationskort i en bunke. Oprørsspilleren tager det øverste ‘objective card’ fra bunken, og begge spillere klargører deres kortstakke og ledere ved at sørge for at fjerne dem, som har rekrutteringssymbol på. Spillerne trækker en start hånd og er klar til at spille.

    Sådan spilles Star Wars: Rebellion

    Spillet er delt op i tre faser

    Assignment Fasen

    Hvor spillernes ledere tildeles til missioner. Missionerne afsløres ikke med det samme, men spillerne placerer en til to ledere på en eller flere missioner.

    Command Fasen

    Hvor spillerne aktiverer stjernesystemerne ved at bruge deres resterende ledere og dermed fører tropper fra et system til et andet. Her er det værd at bemærke, at landtropper skal transporteres af rumskibe for at komme fra stjernesystem til stjernesystem.

    Efter tropperne er flyttet, afslører spillerne deres missioner, og hvor de ønsker at udføre missionen. Modstanderen vil have mulighed for at udfordre missionen med resterende ubrugte ledere. Hvis missionen udfordres bliver der en kamp på symboler. Lederne kan have fire forskellige symboler, som matcher de symboler, der er vist på missionerne.

    De fire symboler er Diplomacy, Intel, Spec Ops og Logistics. Antallet af symboler, som matcher missionens, er med til at definerer, om missionen bliver en succes eller en fiasko. Efter lederne sammenligner symboler rulles terningerne, og det totale antal succeser tælles op. Den side, som har flest succeser, vinder konfrontationen.

    Refresh-fasen

    Hvor spillerne forbereder sig på næste runde ved at samle lederne ind igen. De trækker også to nye missionskort. Imperiets spiller, trækker to ‘probe droid’-kort og holder dem hemmelige. Kortene viser, hvor rebellernes base IKKE er placeret.

    Oprørerne trækker et nyt ‘objective card’. Tidsmarkøren rykkes frem på sporet. Hvis der vises symboler på tidssporet udføres de handlinger som vises. Dette kan være rekrutering af nye ledere, resurser til at bygge nye tropper. Tropper placeres i byggekøen. Alle tropper rykker en plads ned i bygge køen, og de tropper, som rykker ud af køen, er færdigbygget og kan placeres på kortet.

    Sådan vindes spillet

    Sejrsbetingelserne for Imperiets flåde er at lokaliserer oprørernes base og eliminerer de tropper som er på basen. Det lyder jo nemt, men på trods af Imperiets massive styrke, så er Rebellerne fulde af tricks. Undervejs kan oprørerne også vælge at flytte deres base, og det kan komme til, at Imperiet må ty til at bruge Dødsstjernen for at totalt ødelægge stjernesystemer i håbet om at få ram på Rebellerne.

    Oprørerne vinder, hvis deres ‘reputation’ markør er på samme felt som rundemarkøren. Dette symboliserer galaksens sympati med oprørerne og dermed Imperiets begyndende fald.

    Vurdering af spillet

    Jens Heissel mener ..
    Star Wars Rebellion er et flot spil, som skaber nogle fantastiske rammer. Jeg fik kun mulighed for at prøve to-spillerudgaven, og det gav mig en Twilight Struggle vibe, da Imperiets massive troppefremgang blegnede i oprørenes velplanerede reputation- og sabotage missioner.

    ‘Reputation’ er netop en vigtig faktor selv med et stærkt militær, og det synes jeg er rigtig fint. Jeg vil absolut anbefale dette spil velvidende, at det ligger i tusind kroners klassen og er en massiv afskrivning i budgettet. Når det så er sagt, så ærgrer det mig at skulle aflevere anmeldelseseksemplaret tilbage, da dette spil kræver mere end et par spil for at mestre, indlæringskurven er med andre ord rimelig stejl, på trods af en velskrevet learn-to-play-bog.

    Alt i alt vil jeg glæde mig til igen at spille Star Wars Rebellion, da det for mig rammer den helt rigtige størrelse for at ramme de episke kampe fra en af filmhistoriens største trilogier, (ved godt at det er en heptalogi men spillet fokuserer udelukkende på IV, V og VI), og jeg er langt fra færdig med de mange muligheder spillet rummer.






    Kommentarer til Star Wars: Rebellion