2 - 2 spillere
60+ min
14+ år
  • strategispil
  • Bluff
  • Kortspil
  • Cold War: CIA vs. KGB

    Helle Perrier af Helle Perrier d. 7. March 2013

    Den Kolde Krig. Eller de gode gamle dage, for alle dem der voksede op i 1980’erne. Her var der ingen tvivl om hvem der var de gode og hvem der var de onde. Ikke så mange overvejelser og nuancer, men rettere et klart billede af dem og os. Og så noget med atombomber.
    Grænserne er også skarpt trukket op i Cold War: CIA vs. KGB, der er et strategisk spil for to personer, hvor hver spiller kontrollerer en supermagts efterretningsvæsen.

    Opsætning af Cold War

    Alle objective-kortene blandes og placeres med bagsiden opad på midten af bordet.
    Gruppekortene blandes

    ligeledes og placeres ved siden af objective-kortene med bagsiden opad.
    Dernæst vælger hver enkelt spiller en side, KGB eller CIA, og tager deres tilhørende dominansbrik, scorebrik og scorekort. Hver side får de seks agenter der hører til deres side og placerer dem i en bunke foran sig. De to supermagter er ens i styrke, men er der alligevel kamp om hvem der vil være hvem, så træk lod.
    Så kan den Kolde Krig ellers gå i gang.

    Sådan spiller du Cold War

    Spillet går i al sin enkelthed ud på at sørge for, at sørge for, at den øvrige verden omfavner din ideologi og vælger din side af Jerntæppet. Dette gøres i praksis ved, at spioner sendes til verdens brændpunkter, hvor deres mission er at sørge for, at det hele falder ud til din supermagts fordel. Man spiller til 100 point og spillet foregår over flere runder, der hver svarer til et år.

    Hver runde er delt op i seks dele

    • Briefing Her afsløres det hvor kampen mellem supermagterne kommer til at stå. Vend det øverste kort fra bunken med objective-kort. Det er oftest et land der er i spil, det kunne være Chile, Libyen eller Cuba, men det kan også være en begivenhed som rumkapløbet eller nobelprisen. Spilleren med færrest sejrspoint tager balancebrikken. Er det første tur trækkes der lod om hvem der får den. Sidste rundes gruppekort blandes sammen med de ubrugte kort – dog ikke i første runde.
    • Planlægning Hver spiller vælger en agent der skal deltage i den kommende konflikt. Det står den enkelte spiller frit for at vælge en af sine agenter, undtagen dem der er på orlov. Den valgte agent placeres med bagsiden op foran spilleren, og vil fremover være Agent X. Der er seks forskellige agenter at vælge imellem og de har alle forskellige egenskaber og kræver forskellig taktik. En stor del af spillet går ud på at gætte hvilken agent modstanderen har valgt, og så tilpasse sin spillestil derefter.

    • Kampen om indflydelse Her gælder det om at komme så tæt på indflydelsestallet på objectivekortet som muligt uden at overstige. I denne fase gælder det både om selv at yde indflydelse og at aflæse modstanderens taktik. Spilleren med balancebrikken vælger hvem der starter. På sin tur har man tre muligheder, hvoraf den ene skal vælges.
      1. Rekruttere en gruppe – dette gøres ved at trække det øverste kort fra bunken med gruppekort
      2. Aktivere en gruppe – herved udnytter spilleren den pågældende gruppes egenskab, det vises rent praktisk ved at dreje kortet.
      3. Passe – springe sin tur over.
        Har spilleren ikke nogen grupper foran sig, kan man kun vælge at rekruttere en gruppe.
        Der er i alt fire forskellige grupper: Militære, politiske, økonomiske og medier. Hver gruppe har forskellige egenskaber, der kan aktiveres. Man kan eksempelvis stjæle den anden spillers gruppe eller fjerne en gruppe. Vælger man at passe, springer man ganske enkelt sin tur over, men passer begge spillere, slutter kampen om indflydelse.
    • Våbenhvile I denne del afgøres kampen. Begge spillere tæller deres indflydelse sammen og spilleren med det højeste tal vinder kampen. Er kampen uafgjort ser man på objective-kortets indflydelsesikoner. Her er de forskellige grupper angivet i rangorden forhold til hvilke der tæller mest i den pågældende sag. Vinderen placerer sin runde brik på objective-kortet.
      Har en spiller overskredet indflydelsestallet på kortet, opstår der uroligheder i konfliktområdet, spillerens agent afsløres, og denne bliver straks henrettet. Agenten fjernes fra spillet og modstanderen vinder runden og tager objective-kortet. Har begge spillere overskredet tallet, dør begge agenter og ingen får kortet.
    • Debriefing Her afsløres det hvilken agent de to spillere har anvendt. Hver spiller vender deres agentkort og den enkelte agents agenda kommer frem i lyset. Her vil det vise sig, om man har gættet rigtigt og valgt den rigtige taktik. Der er jo eksempelvis mesterspionen, der giver sejren til den stormagt, der ikke har placeret sin brik på objective-kortet eller lejemorderen, hvis eneste mission er, at slå fjendens agent ihjel.
      Når begge spillere har vist deres agenter og udført teksten på kortene, får den spiller, der vandt i våbenhvilefasen objective-kortet og de tilhørende sejrspoint. Det altså forudsat, at objective-kortet stadig er i spil og ikke er blevet fjernet eller snuppet modspillerens agent.

    • Détente er den sidste del af runden, hvor de to hårdtarbejdende agenter bliver sendt på orlov, hvilket vil sige, at de ikke kan bruges i næste runde. Med mindre en spiller kan kåres som vinder, starter runden forfra.

    Afslutning på Cold War

    Man spiller til 100 point. Hvis begge spillere kommer over 100 point, vinder den, der har flest point. Står det stadig lige, må man spille videre indtil en har flest point.

    Vurdering af Cold War: CIA vs. KGB

    Helle Perrier
    Helle Perrier mener ...

    Cold War er et overraskende varieret spil i forhold til at det består af få komponenter og kun er for to personer. Det er på mange måder et utroligt vellykket spil der balancerer fint mellem taktik og held. Det hemmelige agentvalg fører til en sand nervekrig, når man skal forsøge at gætte modstanderens taktik. Cold War er bestemt ikke et kompliceret spil, og man fanger det efter den første runde, så alle kan være med her. Spillet egner sig perfekt til en aften på tomandshånd, og placerer sig bestemt i kategorien af de bedre spil for to personer. Spillet skal også roses, for at tage så tungt et emne og gøre det så underholdende.






    Kommentarer til Cold War: CIA vs. KGB