3 - 6 spillere
60+ min
12+ år
  • temaspil
  • Terningspil
  • Horror
  • Betrayal at the House on the Hill

    Helle Perrier af Helle Perrier d. 30. October 2013

    Opgaven i Betrayal at House on the Hill virker enkel nok; sammen med dine venner skal du udforske et skummelt hus. Men som det antydes i titlen, er det ikke helt ufarligt, og sandsynligheden for at I alle slipper ud med livet i behold, er ikke særlig stor. Spillet er et strategisk horrorspil fuld af overraskelser, der på trods af at det begynder som et samarbejdsspil, ikke nødvendigvis slutter sådan.

    Opsætning af Betrayal at the House on the Hill

    • Læg Traitor’s Tome og Secrets of Survival til side – dem får I brug for senere.

    NOTE: Selv om det kan være fristende at læse de mange forskellige scenarier på forhånd, da de både er sjove og velskrevne, så kan det anbefales, at man lader være. Ikke alene er det fedt ikke at vide, hvad der venter en, det giver også spillet et ekstra pift af uhygge. Naturligvis vil man før eller siden havne i et scenarie, som man kender, men indtil da forstærker det helt klart spilleglæden, hvis man er fælles om at kaste sig ud i det ukendte.

    • Hver spiller vælger en karakter. Der er to forskellige på hver karakterbrik. Med brikkerne følger der fire små plastikdimser til hver, de placeres på karakterens startværdi i de forskellige egenskaber – det er det grønne tal.
    • Bland Omen-, Item- og Eventkortene og læg dem i tre bunker.
    • Find Basement landing, Entrance Hall/Foyer, Grand Staircase og Upper Landing.
    • Bland resten af rumkortene og læg dem i en bunke.
    • Hver spiller placerer deres figur i Entrance Hall.

    Spilleren, hvis karakter har fødselsdag næste gang, begynder.

    Sådan spiller du Betrayal at House on the Hill

    Spillet kan deles op i to halvdele; før og efter the Haunt eller hjemsøgningen.

    Før går man rundt og udforsker huset. Hvis man er heldig, bliver man stærkere eller klogere imens, og måske man kan finde noget nyttigt udstyr.
    Når hjemsøgningen begynder, ja, så handler det om overlevelse.

    Hver karakter har fire egenskaber: Might, speed, sanity og knowledge. Gennem spillet vil man komme til at justere op og ned på sine evner. Når ens evner ændrer sig, flytter man plastikdimsen det tilsvarende antal felter.

    Der er en maksimumværdi på alle karakterers egenskaber – modsat er der også en minimumsværdi, symboliseret med et dødningehoved. Før hjemsøgningen begynder, kan man ikke dø, hvis en af ens egenskaber går i nul. Hvis hjemsøgningen er startet, dør ens karakter, hvis man mister alt i en egenskab.
    Ofte, når man får en eller anden form for skade i spillet, kan det angives som enten physical eller mental damage.
    Får man physical damage, kan man dele skaden mellem speed eller might.
    Får man mental damage, kan man dele skaden mellem sanity eller knowledge.

    Når startspilleren har haft sin tur, går man med uret rundt. På sin tur har man flere muligheder, og man bestemmer selv, i hvilken rækkefølge man udfører dem:

    • Flyt: det er det tal, du har i speed, der bestemmer, hvor mange rum du kan bevæge dig på din tur. Du kan sagtens gøre holdt midt i det hele og foretage dig et eller andet inden du går videre. Hvis du af en eller anden årsag skal trække et kort, kan du ikke bevæge dig længere.
    • Opdag et nyt rum: Når din karakter kommer til en døråbning, hvor der ikke er et rum på den anden side, tager spilleren et rumkort fra stakken, der passer med den etage, han/hun er på og lægger den til. Rummene skal passe til hinanden således, at dør støder op mod dør. Hvis det i et sjældent tilfælde ikke kan lade sig gøre, kan man aftale at lave en hemmelig dør eller sådan noget mellem rummene. Nogle af rummene er specielle, og man kan foretage sig et eller andet i netop de rum. Det kan eksempelvis være et rum med en bankboks, som man kan forsøge at bryde ind i.
    • Nogle af rummene er der symboler på. De gælder kun for den første spiller, der træder ind i rummet.

    Hvis symbolet i rummet er en spiral, er det en begivenhed – træk et event-kort.

    Hvis symbolet i rummet er et tyrehoved, er det en ting – træk et kort fra item-kort.

    Hvis symbolet i rummet er en ravn, er det et varsel – træk et omen-kort.
    Hvis du trækker en begivenhed eller et varsel, så følg blot instruktionen på kortet.

    • Brug en ting eller et omen-kort: Alle karakterer kan bruge de ting, man finder. Der er ingen begrænsning på, hvor mange item-kort man kan have. En gang i løbet af sin tur kan man desuden:
    • Bytte eller give en ting til en karakter i samme rum. Vær opmærksom på, at det ikke er alle ting, der kan byttes.
    • Smide en ting: Læg et token i det rum, så kan en anden samle tingen op.
    • Samle en ting op.
    • Angribe: Det kan man først gøre, når hjemsøgningen er begyndt.
      Én gang i løbet af din tur kan du lave et angreb. Du kan angribe et monster eller hvilken fjende, du nu står over for, så længe du er i samme rum. Som udgangspunkt angriber du ved at rulle så mange terninger, som du har i might. Modstanderen forsvarer sig så ved at rulle et antal terninger svarende til vedkommendes might. Vinderen er den, der ruller højst. Taberen får forskellen i antal øjne i skade. Nogle gang er der andre regler, der gælder for kampe, men det afhænger alt sammen af hvilke ting, karaktererne bærer rundt på, og hvilket scenarie man spiller.

    Hjemsøgningen

    Den første del af spillet er egentlig blot en venten på det uundgåelige – hjemsøgningen. Hver gang en spiller skal trække et omen-kort, skal spilleren efterfølgende foretage et såkaldt Haunt Roll.

    Man ruller med seks terninger, og slår man mindre end det samlede antal omen-kort, der er i spil, begynder hjemsøgningen. Den spiller, der igangsætter hjemsøgningen, er The Haunt Revealer. Vedkommende slår op i Traitor’s Tome-bogen. Her er der et skema, hvor man kan slå op, hvilket scenarie, der nu udspiller sig.
    Der er forskellige slags, men grundlæggende er der to typer: Med forræder og uden.
    Hvis der er en forræder i scenariet, så sendes forræderen ud af rummet for at læse sin rolle i scenariet, mens de øvrige forbereder sig på deres.
    Er der ikke en forræder, læses teksten på det pågældende scenarie i fællesskab.

    Afslutning på Betrayal at the House on the Hill

    Spillet kan slutte på flere måder – alt sammen afhængigt af, hvilket scenarie der er blevet spillet. Er der en forræder med, ja så deles spillerne op i to hold, hvor kun det ene kan vinde.
    Er det alle mod spillet, ja så vinder alle eller ingen.
    Under alle omstændigheder slutter spillet, når de enkelte betingelser for sejr eller nederlag er opfyldt i et givent scenarie.

    Vurdering af Betrayal at the House on the Hill

    Helle Perrier
    Helle Perrier mener ...

    Betrayal at the House on the Hill er et utroligt vellykket spil. Det oser af stemning og uhygge, og man får en ny oplevelse hver gang. Selv hvis man spiller et scenarie, man har set før, så vil det aldrig udspille sig på præcis samme facon. En stor fordel ved spillet er, at man kan komme hurtigt i gang. I princippet behøver der kun at være en, der har spillet før, man kan begynde uden anden forklaring, end at speed er så langt, du kan gå på din tur. Man kan lynhurtigt lære spillet blot ved at være med, og eftersom spillet tilmed kun tager omkring en times tid, så har man et spil med masser af charme, stemning og udfordring, som er lige til at gå i gang med.
    Selv om minimumsalderen er sat til 12 år, så bør man være opmærksom på, at spiller man med forræder, så skal vedkommende kunne forstå og sætte sig ind i et par siders engelsk tekst, med mindre man omgår det på en eller anden måde.

    Betrayal at the House on the Hill er et spil, hvor de fleste vil kunne være med. Både erfarne brætspillere og nybegyndere vil kunne hygge sig med det og nyde temaet og stemningen. Det er tilmed et spil, hvor man kan få oplevelser, man ikke lige glemmer med det samme. Jeg har endnu ikke mødt nogen, der ikke kunne lide spillet, og den hyppigste reaktion efter første spil er: ”Kan vi ikke prøve igen?”






    Kommentarer til Betrayal at the House on the Hill