2 - 4 spillere
90+ min
12+ år
  • familiespil
  • Worker Placement
  • Via Nebula

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 4. January 2018

    I spillet Via Nebula er den tågede dal lige blevet tilgængelig, efter at have være utilgængelig i mange år. Nye handelsruter åbner sig, og gamle ruiner og frugtbare marker blottes for ressourcer og byggematerialer. Vi har her at gøre med et strategispil, hvor man både samarbejder og konkurrerer om at blive den største bygherre.

    Målet er at opføre et vist antal bygninger, men for at komme til at opføre bygninger, skal man have adgang til byggematerialer. Det kræver, at man sender folk ud for dels at klargøre byggematerialerne, dels rydder en rute gennem tågen mellem byggepladsen og byggematerialerne.

    Man kan bygge sine bygninger de samme steder som modstanderne og være fælles om at rydde veje gennem tågen, og på den måde samarbejde om at få opført sine bygninger, men der kan stadig kun være en vinder. Udfordringen ligger i at balancere, hvor meget man samarbejder med de andre spillere for at nå sit mål, og hvor meget man får de andre til at gøre arbejdet, mens man stræber efter sine egne mål.

    Setup

    Hver spiller starter med sine egne brikker på et lille spillerbræt.

    Valgene når det er din tur

    Når det er din tur har du to handlinger fra disse seks mulige:

    A – Placere en arbejder
    B – Placere en byggeplads
    C – Udforske et tåget felt
    D – Udforske en farlig skov (dette tæller som to handlinger)
    E – Transportere en ressource til en byggeplads
    F – Opføre en bygning

    Hver spiller tager sin tur, hvor han/hun udfører to handlinger. Umiddelbart har du bare lyst til at få transporteret byggematerialer til dine byggepladser, men derfor må du først placere byggepladserne og dernæst sørge for passage mellem materialerne og byggepladserne.

    Indledningsvis betyder det en form for samarbejde, fordi de åbnede ruter er åbne for alle, og det er lige meget, hvor langt du transporterer en ressource – det koster stadigt kun en handling. For at rejse en bygning skal du matche en kontrakt – du fik et par stykker da spillet startede, og du kan tage flere undervejs i spillet.

    Det er her spillet bliver spændende, for hvor det var meget herligt at hjælpe hinanden til ruter i tågens dal, så har du jo ikke lyst til at hjælpe de andre til de byggematerialer, de lige står og skal bruge – og slet ikke til de nye bygninger, der ligger i fælles-puljen.

    Kontrakter

    I starter spillet med to kontrakter hver, og flere kontrakter ligger i toppen af spillepladen, så du kan få flere undervejs. Kontrakterne er kort, som du tager over til dig og holder skjult, indtil spillet afsluttes. Kontrakterne er point værd – men har også en effekt som udløses når bygningen opføres.

    Spillet slutter

    Spillet slutter, når en spiller bygger sin femte bygning. Modstanderne får lov til at tage deres sidste to handlinger, som altid handler om at presse de sidste point ud af situationen (eventuelt undgå minuspoint). Derefter gør man stillingen op.

    Optælling af point

    Spillerne scorer point efter de ryddede tåge-felter, åbnede bygepladser og naturligvis point for de opfyldte kontrakter. Spilleren, som lukkede spillet, får en lille bonus – der er en brik til det, for at huske ham/hende på det.

    Men der er også minus-point. Inden I tæller point sammen, skal I nemlig samle alle ubrugte ressourcer, ude på byggepladserne, plus de udforskede ressource-felter og placere dem på sin spilleplade. Hver brik giver -1 point.

    Du får minus-point ubrugte ressourcer – så du må hellere bygge bæredygtigt og i pagt med naturen.

    Vinderen er den med flest point.

    Vurdering af Via Nebula

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Spillet er rigtigt godt. En lidt avanceret Ticket to Ride men stadig til familier. Konceptet med at samarbejde i starten og gradvist gå mere og mere efter egne mål og kontrakter er fantastisk. Komponenterne er en super-kvalitet, og æsken har huller og fordybninger, så alting har en plads. Det gør at spillet er ret hurtigt at sætte op.

    Spillet har for mange brikker og kort til at være et hit i et fortelt, men er en klar anbefaling til sommerhuset.

    Om Martin Wallace

    Spillet er af designer Martin Wallace er kendt for sine tog og rutespil, og det skinner (tø hø) igennem i spillet her. Spillets miljø kunne lige så godt have været et moderne miljø med lastbiler og byggepladser.






    Kommentarer til Via Nebula