2 - 5 spillere
120+ min
12+ år
  • familiespil
  • strategispil
  • Terningspil
  • Fantasy
  • Small World: Be Not Afraid

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 11. August 2016

    Small World: Be Not Afraid er en udvidelse til familiespillet Small World. Udvidelsen rummer nye racer og specielle evner og kræver selvfølgelig, at du har grundspillet. En del af de nye racer og evner er lidt mere komplicerede end de fleste af grundspillets.

    Hvad rummer udvidelsen?

    Udvidelsen byder blandt andet på pygmæer og feer.
    Be not Afraid rummer fem nye racer og fem specielle evner, som kort bliver gennemgået her. Desuden følger en opbevaringsæske, hvor der også er plads til brikkerne fra udvidelserne Cursed!, Grand Dames, Necromancer Island og Leaders of Small World.

    Racerne

    Barbarians: I slutningen af din tur kan du ikke flytte rundt på dine tropper. Med andre ord står de i den region, hvor du sidst brugte dem. Hvis dit seneste erobringsforsøg mislykkedes, opbevarer du eventuelle ubrugte tropper på hånden.
    Homunculi: Hver gang racen springes over, når en spiller vælger en ny race, skal der lægges en race-brik ud over den sædvanlige mønt. Med andre ord bliver racen stærkere, jo flere gange den fravælges.
    Leprechauns: I slutningen af din tur må du placere en gryde med guld-brik i en eller flere af de regioner, du kontrollerer. Hvis gryden stadig står der i din næste tur, må du lægge brikken i din bunke med mønter (en gryde-brik tæller som en mønt). Erobrer en modstander en region med en gryde-brik, scorer han brikken (og dermed en mønt).
    Pixies: I slutningen af din tur må der kun stå en Pixie-brik i hver region. De overskydende brikker tager du op på hånden, og kan bruge dem, når det bliver din tur igen.
    Pygmies; Hver gang du mister en pygmæ, skal du slå med terningen. Du modtager lige så mange nye pygmæ-brikker, som det antal øjne, terningen viser. Du må placere dem på dine regioner, når den aktive spiller er færdig med sin tur.

    Specielle evner

    Barricade: Hver gang du i slutningen af din tur kontrollerer fire eller færre regioner, modtager du tre mønter.
    Catapult: En gang i din tur må du placere katapulten i en af dine regioner. Du kan nu angribe en region der ligger en region væk, ovenikøbet for en brik mindre end normalt. Den region, hvor katapulten står i, kan ikke erobres af modstanderne.
    Corrupt: Hver gang en modstander erobrer en af dine aktive regioner, skal vedkommende betale dig en mønt.
    Imperial: Hver gang du i slutningen af din tur kontrollerer mere end tre regioner, modtager du mønt. Helt præcis et beløb svarende til antallet af regioner, du kontrollerer, minus tre.
    Mercenary: Hver gang du angriber en region, må du betale en mønt for at reducere antallet af brikker, du skal bruge til at erobre regionen med, med to. Du skal dog altid bruge mindst en brik for at erobre en region.

    Vurdering af Small World: Be Not Afraid

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Med sine mange nye racer og evner er Be Not Afraid et sikkert valg, hvis du er blevet lidt træt af selve grundspillet. Samtidig har udvidelsen den fordel, at den rummer en ordentlig æske til at gemme brikkerne. I de fleste andre miniudvidelser er man selv nødt til at finde på en løsning. Så Be Not Afraid er klart førstevalget, hvis du ønsker mere variation i Small World.
    Ikonerne for racerne og de specielle evner er lidt sværere at afkode end i grundspillet, da deres egenskaber ofte er mere komplicerede end grundspillets.






    Kommentarer til Small World: Be Not Afraid