1 - 6 spillere
180+ min
12+ år
  • temaspil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Runebound 2nd edition

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 26. November 2010

    En iskold vind havde hele dagen pisket ind fra øst, medbringende tunge sorte skyer, som sidst på eftermiddagen havde besluttet sig for at dømme deres indhold ud over Hanging Woods. One-Fist og hans følgesvend Ingan the Bold var derfor gennemblødte og forfrosne, da de først på aftenen kom traskende gennem skoven på udkik efter et godt sted at slå lejr.
    "Jeg hader træer. Hvorfor skal vi absolut vandre rundt her, når der er ganske udmærkede bjerge lige i nærheden," brummede Ingan, mens han endnu en gang fjernede en gren, der havde viklet sig ind i hans store skæg, for i næste øjeblik at støde ind i One-Fist, der brat var stoppet op.
    "Hvorfor …" var alt, hvad den gennemblødte dværg nåede at sige, inden One-Fist trak sit sværd.
    "Pas på, der er noget, der bevæger sig derovre".

    Runebound er i familie med spil som Talisman og Dungeon Quest, og appellerer til alle rollespillere, idet hver spiller har sin egen karakter med helt specielle egenskaber. Du udforsker spilbrættet, bekæmper monstre og samler skatte, samtidig med at din helts evner forbedres.

    I grundspillet forsøger necromanceren Vorakish at finde de ældgamle Dragon Runes for derved at genoplive Margath, de onde dragers Highlord. Spillerne er helte, der skal forsøge at forpurre de ondes planer.

    Setup

    • Placerer en matchende adventure-counter (grøn, gul, rød og lilla) på alle felter på spilbrættet, der har en adventure counter-ikon.
    • Placer de seks undefeated challenge-counters på the undefeated challenge-track.
    • Placer stakken med market-kort ved siden af brættet. Træk og placerer et kort ved alle byer undtagen Tamalir.
    • Placerer de fire stakke med adventure-kort på spilbrættet (grøn, gul, lilla og rød).
    • Hver spiller får tre guldstykker.
    • Hver spiller får en karakter (Spillerne afgør på forhånd, om det sker tilfældigt eller om man må vælge sin karakter). Plastikfigurerne, der matcher de valgte karakterer, placeres i Tamalir.
    • Spillerne beslutter, hvem der begynder, og så er man klar til at drage ud på eventyr.

    Selve spillet

    Spillerne skiftes til at tage deres tur i urets retning. Hver tur består af følgende fem faser: Refresh, Movement, Adventure, Market og Experience.

    1. Refresh: Alle spillerens aktiverede kort (der ligger på siden) drejes 90 grader, så de igen ligger rigtigt og er klar til at blive brugt.
      Movement: Movement-terninger er udstyret med syv forskellige terræn-symboler. Der er flest af terræn, der er nemt at rejse i (vej, flod) og færreste af ufremkommeligt terræn (bjerge, sumpe). Terninger kan vise flere symboler, og så vælger spilleren selv, hvilket symbol han vil bruge til sin rejse. For hvert symbol må man flytte til et matchende felt (tilstødende) felt på brættet.
      Som udgangspunkt rulles fem terninger. Hvis ens helt eller allierede er sårede eller udmattede, må man kun rulle fire terninger. Man kan, før man slår med terningerne, vælge at hvile. Så ruller man blot mindre end fire terninger og fjerner en exhaustion counter for sin helt eller dennes allierede for hver terninger, man har fjernet. Slår man for eksempel med to terninger, fjerner man to exhaustion counters. Endelig kan man også vælge helt at undlade at kaste terninger, og i stedet blot flytte til et hvilket som helst tilstødende felt.
    2. Adventure: Hvis man slutter sin movement-fase på et felt med en adventure-counter, må man trække det øverst kort fra adventure card-bunken i den matchende farve. Hvis der ligger et undefeated challenge-counter på felter, skal det kort bruges i stedet. Der findes tre slags adventure card: Challenge, Events og Encounters. Challenge: Inkluderer altid kamp. Se reglerne for disse. Events: Kort, som påvirker hele spilbrættet. Et event-kort lægges på Event-feltet på spilbrættet, hvis nummeret på eventkortet er større eller ligmed nummeret på det eventkort, der ligger der. Hvis nummeret er mindre, lægges det nye event-kort bare væk uden at være blevet brugt. Encounters: Minder om challenges, men kan tage flere turns at gennemføre.
      For både events og encounters gælder det, at man skal trække et nyt kort bagefter. Med andre ord skal man blive ved med at trække kort og følge deres ordre, indtil man trækker et challenge kort.
    3. Market: Hvis man slutter sin movement-fase i en by, må man shoppe i byens markedsplads. Du tager det øverste kort i market-bunken og lægger det oven i byens øvrige kort. Det er det udvalg af magiske genstande og allierede, du kan vælge mellem. Du kan også sælge allerede erhvervede genstande eller hyrede allierede til halvdelen af den værdi, der står på kortet (rundet ned). Endelig kan du købe healing. For en guldmønt kan du fjerne et sår eller alle exhaustion counters på din helt eller allierede. Bemærk at du ikke må have et ubegrænset antal allierede og magiske genstande.
    4. Experience: I denne fase kan du forbedre din helts evner, hvis du har samlet experience point nok. Er I en til to spillere, kræves der fem experience point. I et tre til fire spiller-spil kræves fire experience point. Ved fem eller seks spillere skal man bruge tre experience point.
      Man kan forbedre sin helt på fem forskellige områder:
      • Få en +2 bonus til mind.
      • Få en +2 bonus til body.
      • Få en +2 bonus til spirit.
      • Få en +2 bonus til stamina.
      • Få en +1 bonus til life. Bemærk, at man maksimalt kan øge sit liv med +3, og at man mister muligheden for at trække bestemte farver af adventure cards, afhængigt af hvor mange livsbonuser, man har.

    Så skal der kæmpes

    Intet eventyr uden kamp. I Runebound er kamprunder inddelt i fire faser: Escape, Ranged, Melee og Magic. Faserne gennemføres altid i nævnte rækkefølge.
    I faserne Ranged, Melee og Magic skal du vælge, om du vil angribe eller forsvare. Du må imidlertid kun angribe i en af de tre faser. Har du allierede, kan du selvfølgelig også sætte dem til at angribe/forsvare, og dermed kan din modstander blive angrebet i flere faser.

    1. Escape: Synes modstanderen for skrap, så har man altid mulighed for at flygte både før og under kampen. Rul 2d10 og læg resultatet til din mind value. Slår du under din modstanders mind value, modtager du et sår, og må enten prøve at flygte igen eller gå til ranged-fasen. Slår du over eller lig med din modstanders mind value, er du undsluppet. Din figur rykkes et felt tilbage af den vej, du kom. Læg challenge-kortet på det første ledige felt på the undefeated challenge-track og læg det tilsvarende undefeated challenge-counter på feltet.
    2. Ranged/Melee/Mind: Rul 2d10 og læg resultatet til din mind value. Er resultatet større/ligmed din modstanders mind value, og du angreb, bliver han såret. Forsvarede du, bliver ingen såret. Derpå fortsættes til næste fase. Er resultatet mindre end din modstanders mind value bliver du såret – og det uanset om du angreb eller forsvarede. Derpå fortsættes til næste fase.
      Ens ranged damage value viser, hvor meget skade (wound counter) man giver.
    3. Melee: Magen til Ranged fasen, blot bruges body i stedet for mind og melee damage value i stedet for ranged damage value.
    4. Magic: Magen til Ranged fasen, blot bruges spirit i stedet for mind og magic damage value i stedet for ranged damage value.
    • Hvis din modstander modtaget et antal sår, der er lig med eller større end vedkommendes Life value, har du vundet, og du modtager den belønning, der fremgår af challenge-kortet. Du tager også adventure counteren fra brættet, da den tæller som experience.
    • Hvis en af dine allierede modtager et antal sår, der er lig med eller større end vedkommendes Life value, dør vedkommende, og du mister kortet.
    • Hvis din helt modtager et antal sår, der er lig med eller større end vedkommendes Life value, bliver din helt knockoutet.

    Udmattet

    Du kan tåle at få exhaustion counters svarende til din helts udholdenhed (stamina), herefter vil alle yderligere exhaustions counters i stedet blive til sår.

    Knockout

    Hvis din helt bliver knockoutet, mister du alt dit guld, samt din dyreste allierede eller magiske genstand. Alle wound og exhaustion counters fjernes fra din helt, der flyttes til nærmeste by.

    Test dine evner

    Flere gange i spillet vil du blive bedt om at teste din helts færdigheder. For eksempel kan du blive testet i at svømme. Ved hver test vil du få oplyst, hvilken af dine evner (Mind, Body eller Spirit), der skal bruges. Du kaster 2d10 og lægger din helts evne til plus eventuelle bonus. Slår du over eller ligmed klarer du testen. Slår du under, mislykkes det.

    Hvem vinder

    I grundspillet kan man vinde på to måder:

    1. Ved at dræbe spillets overskurk, High Lord Margath.
    2. Ved at samle tre Dragon Runes.

    Vurdering af Runebound 2nd edition

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Runebound appellerer klart mere til rollespillere end strategi spil-fans. Det er ikke så meget interaktion mellem spillerne, og der er er rigtig meget held involveret i spillet, både i kamp og via de magiske genstande, man samler op. Til gengæld er der masser af atmosfære, idet spillet er designet til at fortælle et klassisk rollespils-eventyr med rigeligt af onde skurke, der bare venter på at få klø af heltene.

    Spillet rummer adskillige forslag til regelvarianter, så man kan tilpasse det lige til om man ønsker et langt eller kort spil, eller et nemt eller svært spil.

    Det er et af de få brætspil, der rent faktisk kan spilles af én spiller. Selvfølgelig mangler det sociale, men det er en god måde at lære spillet at kende på, inden man inviterer vennerne over.

    En af Runebounds rigtig smarte træk er, at det er muligt at købe udvidelseskort, så man kan skifte eventyrets historie ud. I grundspillet spiller man eventyret ‘Rise of the Dragon Lords’, og nye eventyr kan købes til en 50-70 kroner. De behøvedes dog ikke, da man sagtens kan spille det samme spil flere gange uden at blive træt af det.

    Ovennævnte gennemgang er baseret på anden udgave af spillet, der udkom i 2005. Første udgave udkom i 2004.

    På Fantasy Flights hjemmeside ligger et FAQ-ark, hvor man kan finde svar på mange af de spørgsmål, som uundgåeligt kommer undervejs i spillet.
    http://fantasyflightgames.com/ffg_content/Runebound/RuneboundFAQ2_2.pdf






    Kommentarer til Runebound 2nd edition