2 - 2 spillere
75+ min
13+ år
  • krigsspil
  • Efterforskning
  • D&D: Dungeon Command

    af Mads Anton Gaarde Madsen d. 22. August 2013

    Et taktisk spil for to personer om at erobre kontrollen over en dungeon og alle dens skatte. I spillet kommanderer du din lille gruppe figurer, og ved hjælp af kort og en god slagplan kan der kun være en vinder i Dungeon Command. Lad os se på det …

    Solid baggrund i Dungeons & Dragons

    Dungeons & Dragons er et af de mest ikoniske brands inden for spilverdenen. Det har, om noget, været med til at definere, hvordan fantasy ser ud – om ikke ved andet, så ved de utrolige mængder artwork, der er produceret til deres produkter igennem tiden. Dungeon Command er et taktisk figurspil inspireret af kampsystemet i rollespillet Dungeon & Dragons. Det vil sige, at hvis I allerede kender rollespillet, vil dette spil føles som en god bekendt.

    Hver æske indeholder et hold af væsner bestående af 12 flotte, detaljerede og – ikke mindst – malede plastfigurer. Hver figur kan noget bestemt, og der er kort og regler med, som bruges, når den figur kommer i spil. Hver kasse indeholder halvdelen af et spillebræt og to helte. Heltene har deres egne styrker og gevinster, så man må indledningsvis vælge, hvem der skal lede slages gang.

    Hver spiller skal have en kasse, og der er i skrivende stund udgivet:

    1. Curse of Undeath
    2. Blood of Gruumsh
    3. Heart of Cormyr
    4. Tyranny of Goblins
    5. Sting of Lolth

    Opsætning

    Indledningsvis er der tre ting, I skal gøre.

    1. Vælg leder – og læs op på den regel, der gælder for den valgte leders særlige egenskaber.
    2. Opsætning af spilleplade. Første spiller lægger en plade på bordet, næste spiller lægger en plade. Dette sikrer, at man ikke har fordele af layoutet, uden at det er fair fordelt. Brættet består af fire store plader.
    3. Indledende opsætning af monstre. Første runde placeres jeres start tropper

    Vælg leder

    Den leder, man har valgt, har fire værdier trykt på kortet:

    1. Creature Hand er det antal monster kort, man starter med og maksimalt må have på hånden.
    2. Starting order hand er det antal order kort, man starter med.
    3. Morale er den moral, man starter med – den reduceres, når ens monstre bliver besejret, og hæves, når ens monstre samler skatte op.
    4. Leadership er den maksimale monster score (det vil sige dine monstres level lagt sammen), som man må have aktive på spillepladen af gangen. Den stiger automatisk igennem spillet.

    Opsætning af spilleplade

    Nu skal de to spillere på skift lægge først fire spillefelter og derefter fire yderfelter. Felterne skal altid lægges, så de tilsammen danner et rektangel. Der er seks felter på kortet, hvor de seks treasure tokens med tal på forsiden placeres med forsiden nedad (efter de er blevet blandet). Hvis man ikke allerede har blandet henholdsvis monsterkort og order kort, er det nu tid til det. Disse kort er det dynamiske element i spillet, der sikrer, at to spil aldrig bliver ens. Spillet benytter sig slet ikke af terninger.

    Opsætning af monstre – første runde

    Den spiller, der skal starte, gør nu fire ting i denne rækkefølge.

    1. Trækker et antal monster kort svarende til hans ‘monster hand size’
    2. Trækker et antal order kort svarende til hans ‘order hand size’
    3. Placere monstre fra de trukne kort på brættet i spillerens ‘starting zone’. Summen af disse monstres level må ikke overstige spillerens ‘leadership’ værdi. Monsterkortet lægges foran spilleren, og hvert moster kan kun spilles een gang.
    4. Trækker nye monster kort fra bunken, så spilleren igen har kort på hånden svarende til hans maksimale “Order hand size”. De kort, der er aktiveret, tæller altså ikke med i ‘creature hand’ – kun de kort man har på hånden.

    Når første spiller har afsluttet de fire trin, er det den anden spillers tur, som gennemgår nøjagtig de samme punkter.

    Runderne

    Nu er det tid til at monstrene skal slippes løs, fare rundt og samle skatte, bekæmpe modstanderes monstre og passe på ikke selv at ende i favnen på en glubsk trold. Spillerne skiftes til at tage deres tur, og hver tur kan inddeles i følgende punkter:

    1. Træk et order kort
    2. Aktiver hvert monster
    3. Indsætte nye monstre
    4. Opsamling

    Træk et order kort

    Der er ingen øvre grænse for, hvor mange kort man må have på hånden.

    Aktiver hvert monster

    Rækkefølgen er op til den enkelte spiller hver tur, men man kan ikke aktivere et monster mere end den ene gang (så man kan ikke ligge og skifte mellem monstrene), så afpas nøje rækkefølgen du aktiverer monstrene i.

    Et monster har to actions i sin tur – move og standard

    1. Move – Monsteret kan flytte sig de antal felter, der er angivet på monsterkortet (speed). Gå, flyv eller grav dig en tunnel.
    2. Standard action
      • Angribe et andet monster med enten nærkamp eller på afstand.
      • Bruge et order kort (et monster kan kun bruge kort med en level svarende til sit egen eller lavere)
      • Samle et treasure kort op, hvilket forøger ens moral

    Herudover kan monsteret spille ‘minor action’ kort ad libitum.

    Et angrebet monster har mulighed for at forsvare sig – typisk med order kort der reducerer den skade, det tildeles. Et monster, hvis hit points reduceres til 0 eller lavere, fjernes fra spillepladen.

    Deploy – indsætte forstærkninger

    Her øges “leadership” med en, og herefter kan nye monstre indsættes fra hånden, såfremt leadership ikke overstiges.

    Opsamling

    Til sidst i runden udføres “end-of-turn” effekter, og der trækkes nye monster kort op til lederens maksimum. Der er regler om alt fra at genvinde hit points til at være i brand. Reglerne forklarer fint, hvis der er noget, I skal huske at gøre.

    Og så er det ellers den anden spillers tur. Når det er den anden spillers tur, sidder du til dels og kigger på, at han flytter og angriber, men flere af dine kort på hånden kan spilles, når bestemte situationer indtræffer. For eksempel at han bruger healing, angriber fra afstand eller tilsvarende. Man skal altså være vågen – også i modstanderens tur.

    Spillet slutter når …

    Spillets formål er at drive modstanderen ud af hulen, og dette gøres ved enten at reducere modstanderens moral til 0 eller ved at eliminere samtlige af de monstre, ens modspiller har på brættet på et givet tidspunkt.

    Vurdering af D&D: Dungeon Command

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Vi har haft meget morskab ud af spillet, som har et relativt enkelt regelsæt men med stor variation fra spil til spil. Og et spil er ikke slut, før den fede dame synger. Vi har flere gange haft en spiller helt ude i tovene i den første halvdel blot for at lave et flot comeback senere.

    Spillets styrke ligger i at være et taktisk spil med enkle regler, hvor det meste af den regel tekniske kompleksitet er flyttet over i de power kort, man trækker. Det giver fart over feltet, så man liiige kan tage et spil mere. I takt med at man bliver fortrolig med de forskellige monstre og kort, er der regler for at sammensætte sit eget hold og konkurrenceelementet stiger. For nu er det ikke kun ens færdigheder på brættet, der er i fokus, men også evnen til at sammensætte den perfekte kombination af kort og monstre.

    Wizards of the Coast har begået et flot spil, der integrerer Magic the Gatherings deckbuilding og D&Ds taktiske kamp.

    Som med så mange andre spil, der bruger evner fra kort, er det et krav, at man kan læse deres engelske tekst.

    Kan spilles med andre D&D spil

    Æsken indeholder også yderligere 12 monsterkort, der giver mulighed for at bruge miniaturerne i en række andre Dungeons & Dragons brætspil som Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon og Legend of Drizzt






    Kommentarer til D&D: Dungeon Command