2 - 5 spillere
120+ min
12+ år
  • strategispil
  • Cuba

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 15. August 2013

    Glem alt om Fidel Castro og hans revolution. I brætspillet Cuba er tiden skruet tilbage til dengang, hvor Fulgencio Batista stadig var præsident, og rige amerikanere nød livet på den caribiske ø. Spillerne repræsenterer landsbyer, der forsøger at score kassen og få mest mulig indflydelse blandt politikerne.

    Spillet kører over seks runder, der hver består af fem faser. I faserne skiftes spillerne til at spille kort og aktivere deres folk. Der skal handles, arbejdes i plantagen, lastes skibe og meget mere. Samtidig forsøger man at få vedtaget love, der gavner en selv mest muligt eller skader modstanderne. Vinderkriteriet er at have flest victory point (VP) til slut.

    Set up

    • Placerer spilbrættet midt på bordet.
    • Læg de 25 buildings-brikker med forsiden op på de felterne på højre side af spilbrættet (rækkefølgen er ligegyldig).
    • Sorter products- og goods-brikkerne. Products er orange (citrus-frugter), hvid (sukkerør) og grøn (tobak), mens goods er rød (rom) og brun (cigarer).
      Der er to goods typer i spiller: Rom og cigarer.
      Placerer tre citrus-frugter, tre sukkerrør og tre tobak på felterne 6, 5 og 4 på markedet. Placer også to rom og to cigarer på felterne 6 og 5. I spillet er merchandise en fællesbetegnelse for goods og products.
    • Sorter resource-brikkerne (kuberne) efter farver: Rødbrun er sten, brun er træ, og blå er vand.
    • Bland de 15 ship-kort og læg dem ved spilbrættet. Træk to kort og læg dem på de første to dokke i havnen (dok et og dok to). Et tredje ship-kort lægges i udkanten af spilbrættet tæt ved havnen.
    • Sorter de 24 statute-kort i fire bunker (fra romertal I til IV), og placer dem på felterne øverst på spilbrættet.
    • Spillerne afgør, hvem der begynder. Denne spiller tager starting player-kortet.
    • Alle spillere vælger en farve og får en spillebrik, en markør og et plantation-bræt i den valgte farve.
    • Hver spiller får 10 pesos, to resource-brikker (træ, sten, vand) og to products-brikker (citrus-frugter, tobak, sukkerrør) efter eget valg. Sidstnævnt placeres i øverste venstre hjørne på spillerens plantation-bræt. Området hedder kaldes the lot.
    • Hver spiller får et sæt karakter-kort (worker, tradeswoman, architect, foreman og mayor).
    • Spillerne placerer deres markør på fyrtårnet på spillebrættet (startfeltet på victory point-linjen) og deres spillebrik på varehuset på deres plantation-bræt.

    Vigtigt at vide før spillet begynder
    The Lot er det sted, hvor alle de products, goods og resourcer, du anskaffer dig, i første omgang placeres. I slutningen af hver runde mister du alle de products, der ligger i the Lot, mens goods og resourcer bliver liggende.

    Alle spillere starter spillet med en bygning, nemlig the warehouse på deres plantage. Hvis den bygning aktiveres ved hjælp af the foreman, kan du lagre alle de produkter, du har liggende i the Lot.

    Sådan spiller du Cuba

    Spillet kører over seks runder, der hver består af fem faser:
    A. Bills
    B. Action-fasen
    C. Parliament-fasen
    D: Statute-fasen
    E. End of the round

    A. Bills
    Vend det øverste kort på hver af de fire statute-bunker. Kortene bliver liggende indtil Parliament-fasen, men de er foreløbig kun bills – det vil sige lovforslag.

    B. Action-fasen
    Spilleren med starting player-kortet begynder, hvorefter spillerne skiftes til at tage deres tur i urets retning. Hver spiller må spille en af sine karakter-kort, hvorefter kortets action øjeblikkeligt udføres. Hvis man tjener victory point, noteres det øjeblikkeligt. Sådan fortsættes det, indtil alle spillere har spillet fire kort.

    Der er fem forskellige karakter-kort i spillet. Tre af dem kan også bruges på en alternativ måde.

    • The Worker (giver en stemme i parlamentet). Lader dig høste ressourcer og lave produkter på din plantage.
    • The Tradeswoman (giver to stemmer i parlamentet). Tillader dig at købe og sælge på markedet. Alternativt kan kortet bruges til at skaffe dig en gratis ressorce eller product.
    • The Architect (giver tre stemmer i parlamentet). Tillader dig at opføre en bygning på din plantage. Alternativt kan kortet bruges til at give dig ekstra VP.
    • The Foreman (giver fire stemmer i parlamentet. Giver dig mulighed for at gøre brug af din bygningerne spicielle egenskaber.
    • The Mayor (giver fem stemmer i parlamentet). Giver dig mulighed for at forsyne et skib i havnen med merchandise og derved scorer VP. Alternativt kan kortet bruges til at skaffe dig ekstra pesos.

    Når den sidste spiller har spillet sit fjerde kort, finder man en ny starting player. Den spiller, hvis sidst spillede kort har den højeste værdi, bliver starting player. Hvis flere spillere står lige, så er det den spiller, der spillede sit kort sidst, som vinder.

    Her følger en kort gennemgang af de forskellige kort.
    The Worker: Du må flytte spillebrikken på din plantage til en hvilken som helst felt på plantagen. Derpå aktivere du de seks felter, som er i samme række (vandret) og søjle (lodret) som din brik. For hver aktiveret felt må du få de resourcer eller produkter, som marken laver. Der er ingen begrænsning på resourcerne, mens der kun må tages produkter fra to felter. Ved at ofre en water-brik må du aktive et ekstra felt, så du kan tage produkter fra tre felter. Du må ikke aktive et felt to gange. De høstede produkter/resourcer placeres i the Lot.
    The Tradeswoman: Kortet lader dig handle på markedet. Du må købe og sælge lige så meget du vil. Prisen er angivet på spillebrættet. Merchandise, som du køber, anbringes i the Lot. Hvis en vare er udsolgt på markedet, kan du købe den i banken for syv pesos. Merchandise, der sælges, indbringer det antal pesos, der står på det først ledige felt på markedet. Hvis markedet er fuldt, kan du sælge dine products for en pesos stykket, og dine goods for tre pesos stykket.
    Kortet kan også bruges på en alternativ måde, ved at du enten tager en gratis resource eller et gratis product (det billigste der er på markedet). Hver ting kan kun gøres en gang i runden, hvilket du markerer med en black marking-brik.
    The Architect:

    Arkitekten er et af de tre karakterkort, som har to måder, det kan bruges.
    Du må vælge en bygning fra stakken af bygninger og opføre den i din plantage. Du må bygge på alle felter, dog ikke i the Lot, warehouse eller oven på en anden bygning. Prisen på bygningen ses på brikkens top.
    Kortet kan også bruges på en alternativ måde. Første spiller, der vælger den mulighed, får to victory point, anden spiller får et victory point. Læg en black marking-brik på architechtfeltet på spilbrættet for at holde styr på det.
    The Foreman: Kortet lader dig bruge din bygninger. Du kan bruge kortet på to måder:
    1. Du kan – i vilkårlig rækkefølge – bruge alle bygninger, der befinder sig i samme række (vandret) og søjle (lodret) som din spillebrik på din plantage.
    2. Du kan bruge en bygning på din plantage.

    The Mayor: Du må laste et skib efter eget valg i havnen med lige så meget merchandise, som det kan rumme. På hvert skib er der symboler, der viser, hvilke merchandise, det kan rumme. Du får et, to eller tre victory point for hver styk merchandise, du laster. Skibets placering i havnen bestemmer, hvor mange victory point du får.
    Kortet kan også bruges på en alternativ måde. Først spiller, der vælger den mulighed, får fire pesos. Anden spiller får to pesos. Læg en black marking-brik på mayorfeltet på spilbrættet for at holde styr på det.

    C. Parliament-fasen
    To af de fire lovforslag (bills) bliver nu vedtaget. Det sker ved, at alle spillerne afslører deres femte character-kort. Kortet afgør, hvor mange stemmer spilleren har i parlamentet i denne runde.
    Derpå har spillerne mulighed for at købe ekstra stemmer. En stemme koster en peso.

    Det gøres ved, at hver spiller i hemmelighed tager den sum penge, som han vil købe stemmer for. Derpå afslører alle spillerne samtidig, hvor mange ekstra stemmer de køber. Spilleren med flest stemmer vinder.
    Hvis to eller flere spillere står lige, må disse spillere på ny købe stemmer efter samme metode som før. Står de stadig lige, vinder startspilleren/den spiller der sidder tættest på startspilleren i urets retning.
    Vinderen vælger nu to lovforslag. Disse placeres på de matchende felter i parlamentet (mærket I-IV) og tager øjeblikkelig effekt. Hvis der lå et kort her i forvejen, fjernes det. De lovforslag, der ikke blev valgt, fjernes ligeledes.

    D. Statute-fasen
    I denne fase føres lovenes actions ud i livet. Det kan dreje sig om maksimalt fire love (et for hver romertal). Det laveste romertal begynder.

    1. Skat: Ved spillets begyndelse er skatten to pesos. Lovene kan få den til at stige eller falde. Hvis du betaler din skyldige skat, modtager du to VP. Betaler du ikke, går du glip af VP-bonusen.
    2. Told/Afgift:
      Dette kort kræver, at du betaler en vand-resource for at få VP-bonussen.

      Ved spillets start er prisen en citrus. Lovene kan få det til at ændre sig. Hvis du betaler tolden/afgiften, modtager du to VP. Betaler du ikke, går du glip af VP-bonusen.
      Hvis du både betaler din skat og afgift, modtager du et ekstra VP
    3. Statstilskud (III): Der er ingen statstilskud ved spillets start. Lovene giver dig mulighed for at tjene ekstra VP.
    4. Andre love (IV): Kan rumme love, der regulerer mængden af products på markedet, love for bygninger, havnen med mere. Med andre ord en stor rodekasse.

    E. End of the Round
    Spillerne afleverer eventuelle products, som de har liggende i LOT. Resource og goods må de beholde.
    Skibe, hvis last er fyldt, forlader havnen. Bemærk at i runder to til fem forlader skibe i dok tre også havnen, uanset om det er fyldt eller ej. Alle andre skibe flytter en dok ned, indtil der ligger et skib ved hver dok, og et nyt er på vej fra havet.
    Alle black marking-brikker fjernes.
    En ny runde begynder, medmindre dette var runde seks.

    Hvem vinder

    Når den sjette runde er færdig, er spillet slut. Spillerne får nu to ekstra victory point for hver af deres bygninger. Spilleren, der har flest victory point, vinder. Hvis to spillere står lige, tæller de deres pesos sammen, og den, de har flest, vinder.

    Vurdering af Cuba

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Uerfarne brætspillere skal gå uden om Cuba, da det rummer alt for mange valgmuligheder. Som en på Papskubber-redaktionen sagde, “spillet giver mig hovedpine.”
    Der er mange strategier, der kan sikre dig sejren, men det svært at overskue, medmindre du er en erfaren brætspilsrotte. Så vil du til gengæld også have rimeligt styr på spillet efter en spillerunde eller to, da hver spillerunde forløber på samme vis. Det er hurtigt spil, hvilket også er en ulempe, hvis nye spillere dyster mod erfarne. Du kan simpelthen ikke tillade dig at score dårligt i en af de seks runder, hvis du vil gøre dig håb om at vinde.

    Cuba er første spil i en serie fra Eggertspiele, der er centreret omkring Cuba. Temaet er mere eller mindre det samme, og illustrationerne går også igen fra spil til spil. Der er både selvstændige spil (Havana, Santiago de Cuba), og udvidelser til Cuba (El Presidente).






    Kommentarer til Cuba