2 - 6 spillere
40+ min
10+ år
  • strategispil
  • temaspil
  • Bluff
  • Western
  • Colt Express

    af Rasmus Ragnvald d. 2. April 2015

    Den 11. juli, 1899 kl. 10:00 forlader Union Pacific Express Folsom, New Mexico, med 47 passagerer om bord. Efter et par minutter, høres lyden af hurtige fodtrin og derefter pistolskud. Stærkt bevæbnede banditter er hoppet ombord på toget og er nu ved at stjæle de ærlige borgeres tegnebøger og smykker!

    Nu skal du bare plyndre løs. Men vendt! Du er ikke alene. De andre spillere vil hellere end gerne stikke en seksløber op i snotten på dig, for at de kan slippe afsted med mest loot. Kan du vinde kampen, eller vil de andre tage alle de dejlige penge der venter på dig?

    Her ses et billede af spillet efter et par runder.

    Opsætningen af spillet.

    Du sætter toget midt på bordet, med samme antal vogne som svarer til antallet af spillere. Spillerne starter i de to bagerste vogne og sheriffen starter i lokomotivet.

    Hver spiller får et karakterkort, 6 patronkort, 10 actionkort og en pengesæk med en værdi af $250. Hver karakter i spillet har sin specialevne. Det kan f.eks. være, at når du giver skade til en anden spiller rykker du også spillerne et felt tilbage eller det første kort du spiller i hver runde er skjult.

    Her ses Belle med startudstyret. Belles specialevne er, at hun ikke kan rammes, hvis der er flere mulige mål.

    Spillet spilles over fem runder.

    Hver runde består af to faser: en hvor der spilles actionkort, og en hvor de spillede actionkort bliver udført.

    Hver runde starter med et nyt turkort, som viser, hvordan actionkortene skal spilles denne runde. Om de er med forside op eller ned, og om man skal spille dem et eller to af gangen. I hver runde skal man spille 3-5 actionkort.

    Her ser et par turkort. Broen betyder, at du spiller actionkortene med bagsiden op så de andre ikke kan se, hvad du vil lave denne Runde. Pilen betyder, at man spiller kort i omvendt rækkefølge.

    Hver spiller trækker seks kort fra deres bunke. Actionkort spilles et af gangen, åbent, hvis ikke andet er oplyst på rundekortet. Når man skal spille et kort, kan man i stedet vælge at trække tre kort fra sin kortbunke.

    Alle actionkortene spilles i en bunke og når fase 1 er færdig vendes bunken og actionkortene udføres at af gangen. Nu skal du udføre handlingen hvis det er muligt.

    Hver spiller har følgende 10 actionkort fra start.

    De kan ses på billedet her under de er: flyttet op/ned, flytte frem/tilbage på toget, skyde, slå, samle loot op og flyt sheriffen.

    Tage skade.

    Når du skyder en anden spiller giver du han ham et at dine patronkort, dette kort kan intet og fylder bare i hans bunke. Så jo mere skade jo større er chancen for at et eller flere af de seks kort han trække fra nu af er ubrugelige patronkort. Bliver en spiller skudt af sheriffen tager man et patronkort fra sheriffens bunke. Den/de spillere, som har skudt mest i løbet at spillet modtager 1000$ ved spillets afslutning.

    Sådan vinder du spillet.

    Den rigeste efter fem runder vinder.

    Vurdering af Colt Express

    Rasmus Ragnvald mener ...

    Colt Express er et hyggeligt spil, for dem der gerne vil have et let spil med gode grin undervejs. Mekanikken med kun at have seks kort på hånden og nogle af disse kan være patronkort, virker, og gør programmeringsfasen interessant. Der er dog en del held også i spillet. Trækker du de kort du skal bruge eller var det spilleren til venstre der gjorde det. Dette heldmoment i spillet skal man være klar over inden man spiller og kan skræmme nogle væk, men også trække nogle folk til. Personligt synes jeg ikke det gør så meget, så længe man ikke tage spillet for seriøst.






    Kommentarer til Colt Express