Fastavals bedste brætspil 2022

Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 20. april 2022

Ottofesten under Fastaval 2022, på Mariagerfjord gymnasium hvor de eftertragtede statuetter blev delt ud i weekenden. Her er det Pax Meier der tager prisen for bedste innovation med spillet Capital.

2022 var året hvor Fastaval igen kunne vende tilbage til Mariagerfjord Gymnasium i Hobro efter en alt for lang Corona-pause. Derfor var Otto uddeligen også tilbage og dygtige kræfter har arbejdet hårdt på at få indstiftet to nye priser her ti år efter designerbrætspil kom på Otto-programmet. De to nye priser gives til spillet med den bedste formidling og den anden nye pris er en regulær og eftertragtet publikumspris.

Nedenfor kan du læse om de spil der var nomineret i hver kategori og hvem der vandt.

Vinderne af Fastaval Ottoerne 2022 for nyskabte brætspil er

Bedste Innovation: Capital af Pax Meier
Bedst formidlede brætspil: Stellar Scramble af Mark Elsdon og Søren Brandborg
Deltagernes Pris: Penguin Pirates af Bjarke Thomsen
Bedste Brætspil: Wolves on the Hunt af Bastian Borup

Otto Kategori: Bedste brætspil

Stellar Scramble

af Mark Elsdon og Søren Brandborg

Jordens overlevelse afhænger af en gruppe kompetitive piloters kamp om at sprænge flest af de invaderende rumskibe i luften. Arkadenostalgien sidder lige i skabet, som rækkerne af rumskibe i bedste “space invaders” maner flytter sig tættere på jorden. Piloterne skal håndtere en pose af krystaller, aldrig helt sikre på, hvilket våben de ender med at affyre eller om skibet potentielt overopheder i processen. Der skal prioriteres mellem at skyde, og at tage de gode opgraderinger, før andre spillere gør. Der er kælet for alle detaljer, og overskuelige komponenter med veludførte oversigter gør spillet nemt at gå til.

Wolves on the Hunt

af Bastian Borup

Med livet som indsats, forsvarer en gruppe jægere deres by mod en gruppe af monstrøse ulve, der har omringet dem, og nu jager alle. I dette nådesløse spil balancerer overlevelsen på et knivsæg. Terningkabale-inspireret mekanik sikrer, at man hele tiden bliver tvunget til, at tage hårde valg mellem at håndtere farerne nu, eller gøre sig klar til at kæmpe imod de endnu mere drabelige ulve senere. Ulvene slår dig ihjel og byen går til grunde, men du sidder alligevel tilbage med en følelse af, at ville have mere.

Attack Right

af Jonas Rønn Bohnsen og Christian Irming Friis Buhl

I dette draftbasserede kortspil, bygger man et kongerige, der både skal kunne modstå tidens pres, og pænt aggressive naboer, som konstant banker på ens dør for at score point. Selve grundspillet er let at gå til – her vælger du mellem at placere kort i angrebsposition, forsvarsposition, eller inde i kongeriget. Den egentlige dybde kommer af et kæmpe udvalg af kort, der alle har unikke evner, og som spiller sammen på forskellige måder. Dét gør, at du måske har tabt på én front, men ender med at tage spillet hjem på en anden.

The Slimy Slippery Rat Slope

af Maila Persson

Fire legesyge rotter løber ned af den slimede kloak, mens den store sure rottemobber prøver at lægge forhindringer ud for dem. Spillets mekanikker er simple, og reglerne er lette at gå til, hvilket skaber et spil for hele familien der er nemt at tage frem. Universet hvor rotterne smider lort frem og tilbage til hinanden, for at glide bedre i dem, skaber et spil der er nemt at gå til, og som er bizart underholdende fra start til slut.

Otto Kategori: Bedste innovation

Capital

af Pax Meier

Spillet nomineres for et design der leverer fire vidt forskellige spiloplevelser i den samme pakke. Spillets fire fraktioner er tvunget til at arbejde sammen, for at nå deres individuelle og til tider modsatrettede mål. Alle spilleres handlinger er viklet sammen i en tæt maskine, hvor dit politiske intrigespil nemt får sammenviklet tingene i en svær slags gordisk knude. Banken kører sine intriger, imens befolkningen begår oprør, og militæret beder desperat købmændene om flere ressourcer til krig.

High Rise Hustle

af Katie Tam og Vanessa Tam

Spillet nomineres for den tematiske implementering af bygningssimulation – en simulation der føres konsekvent gennem overflødighedshornet af komponenter, regler og mekanikker. Du skal hele tiden have forskellige, til tider næsten umulige, elementer til at spille sammen med en fasttømret bygningsplan. Vel at mærke, mens du får ordrer ind fra højre, der gør dine planer endnu mere besværlige når du både skal have plads til en altan, tagterasse og helikopterplads.

Silent Planet

af Peter Langkjær Møller

Spillet nomineres for sine solo-eksplorationsbaserede narrative elementer, hvor udfoldning af fortællingen unægteligt hænger sammen med udforskning af den tomme og ensomme planet. Dine ressourcer er knappe, spillet er konsekvent og dine valg kan hurtigt få dig slået ihjel – men ensomheden kalder dig tilbage, bare lige et forsøg mere!

The Slimy Slippery Rat Slope

af Maila Persson

Spillet nomineres for brugen af et velintegreret narrativ, der i samspil med velvalgte mekanikker skaber en hylende morsom spiloplevelse. Lortemekanikken, hvor rotterne i flæng kaster opsamlet lort frem og tilbage mellem hinanden, for hurtigere at glide mod målstregen, samt den gnidningsfrie brug af terninger, som handlinger for begge spillere, skaber et velsmurt spil der er nemt at gå til.

Otto Kategori: Bedst formidlede brætspil

Stellar Scramble

af Mark Elsdon og Søren Brandborg

Stellar Scramble er helt igennem velproduceret, og graden af af kælen for detaljer gør spillet øjeblikkeligt indbydende. Reglerne er velformidlede, og illustrationer samt eksempler gør spillet nemt at gå til. Disse suppleret med spilleroversigter og symboler på spillebrættet gør handlinger nemme og overskuelige. Hvilket alt sammen skaber en gnidningsfri spiloplevelse uden behov for at slå op i reglerne undervejs.

Attack Right

af Jonas Rønn Bohnsen og Christian Irming Friis Buhl

Gennem simpel ikonografi og en tydelig og overskuelig præsentation, sikrer spillet at det hele forbliver let forståeligt, på trods af at næsten samtlige af spillets kort er unikke, og fungerer på vidt forskellige måder. Ligeledes understøtter brugen af illustrationer spillets tematik og stemning. Regelpræsentationen er tydeligt bygget op omkring spillet faser og handlinger, hvilket sikrer en hurtig og gnidningsløs tilgang til spillet.

Sold out

af Otto Plantener Jensen

Spillet er en kompakt og indbydende pakke, der er fyldt med charmerende referencer til vores ungdom. Reglerne er nemme at gå til og overskuelige, med tydelige illustrationer, og finurlige detaljer, hvor designerens kærlighed til spillet skinner igennem. Sammen med popcorn og teaterbilletter, giver det hele en lyst til at gå i gang med at spille med det samme.

Deities of the old kingdom

af Tobias Olsson Grahn

Spillets præsentation fører dig metodisk gennem spillets forskellige dele, og efterlader ingen tvivl om spillet, selv efter den første gennemlæsning af reglerne. Skulle du alligevel have brug at slå informationer op, sikrer et tydeligt visuelt heirarki og tydelige illustrationer, en effektiv og gnidningsfri brugeroplevelse. Spillets farver og ikonografi gør derudover at spiloplevelsen, til hver en tid er tilgængelig og overskuelig.

Otto Kategori: Publikumsprisen

Publikumsprisen er ikke uddelt af Fastavals jury, men uddeles direkte på baggrund af de tilbagemeldingssedler som spillerne udfylder hver gang de nye spil er blevet spillet i Fastavals spilblokke.

Prisen for Årets Publikumspris 2022 blev givet til Penguin Pirates af Bjarke Thomsen.

Penguin Pirates vandt publikumsprisen 2022

Tillykke til de nominerede og vinderne!


Papskubber.dk er et dansk website tilegnet brætspil i alle størrelser og sværhedsgrader. Vores nyheder plukkes fra nyhedsfeeds fra hele kloden, og vi stræber efter at have en klar kildeangivelse hvis vi vidergiver nyheder der er udsendt af andre.

Papskubber.dk kan kontaktes på skubpap@papskubber.dk