3 - 6 spillere
60+ min
12+ år
  • temaspil
  • Kortspil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Munchkin

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 22. June 2012

    Skinnende skatte, farlige fælder og forbandelser, magtfulde monstre og – ikke mindst – forræderi fra dem, du holder mest af. Munchkin er et klassisk spil om rollespillere og de eventyr, de har, når de spiller spil.

    Opsætning af Munchkin

    1. Find en 10-sidet terning, nogle mønter eller andet, så hver spiller kan have en tæller, der går op til 10.
    2. Del kortene i to bunker, ud fra deres bagsider. Bland hver bunke, og læg den på bordet.
    3. Giv hver spiller fire kort fra hver bunke.

    Sådan spilles Munchkin

    I Munchkin gælder det om at være den første spiller, der når level 10. I starter alle på level 1, og vil igennem spillet stige ved at sælge udstyr, ved at spille specifikke kort og ved at slå monstre ihjel. Du kan dog kun nå level 10 ved at slås mod monstre, medmindre du har kort, der siger andet.

    Find en startspiller. Reglerne anbefaler, at alle spillerne skal rulle en terning, og derefter diskutere hvad resultatet af terningen betyder.

    Munchkin spilles over flere runder. Hver runde består af flere faser.

    Før første fase

    Inden første fase kan du spille kort fra din hånd, for at give din karakter udstyr, race- og klassekort. Du kan også bytte kort med andre spillere, hvis I kan blive enige om en byttehandel. Desuden kan du stige i level ved at spille kort, hvor der står, at du stiger i level, eller ved at sælge udstyr – for hver 1.000 gulds værdi af udstyr du sælger, stiger du et level.

    Første fase – Spark døren ind

    I første fase bevæger du dig ind i nye rum for at slås mod monstre og for at vinde hæder. Spark døren ind til det næste rum ved at trække det øverste kort i dør-bunken. De fleste af disse kort er monstre, du nu skal slås imod.

    Kamp fungerer ved, at du tager monstrets kampstyrke og sammenligner med din egen kampstyrke. Din kampstyrke er lig med dit level plus alle kort, der giver plusser og minusser, som du har liggende foran dig. For at vinde, skal din kampstyrke være højere end monstrets. Hvis jeres kampstyrker er ens, taber du, og det samme gør du, hvis din kampstyrke er lavere end monstrets.

    Hvis din kampstyrke er lavere end monstrets, kan du også bede om hjælp fra dine modstandere (der også gerne må tilbyde deres hjælp uprovokeret). Du må tilbyde dem en belønning i form af nogle af monstrets skatte, ret til at vælge først af skattene eller andet godt.

    Det lyder ligetil, og det er det faktisk også. Men det er nu, at spillets knivstikkerelement træder frem. Nu kan alle dine modspillere nemlig spille kort for at give monstrene en (un)fair fordel i form af ekstra styrke (eller mindre styrke til dig!), et ekstra monster eller lignende, så kampen pludselig bliver meget sværere – men belønningen for succes bliver også større!

    Når monstret er besejret, tager du de skatte og det antal levels, monsterkortet har stående, smider monstret i skraldebunken og turen går videre til næste spiller.

    Hvis du ikke kan besejre monsteret, kan du prøve at stikke af. Det gøres ved at rulle den sekssidede terning én gang for hvert monster, du forsøger at stikke af fra. Du skal rulle en femmer eller højere, for at stikke af. Hvis du fejler, sker der noget slemt. Læs monsterets bad stuff, og gør som der står.

    Men hvad så, når det ikke er et monster, der er bag døren?

    Der kan også være andet end monstre bag dørene. Et andet kort, man hyppigt møder, er Curse-kort, der forbander dig på den ene eller den anden måde. Hvis du møder en curse, gør du, hvad der står på kortet, og smider det i skraldebunken.

    Hvis du trækker et hvilket som helst andet kort end et monster eller en curse, tager du kortet på hånden og går videre til fase 2.

    Anden fase – led efter ballade

    Hvis du ikke trak et monster, kan du nu spille et monsterkort fra din hånd, som du skal slås mod i stedet. Kampen foregår fuldstændig som i et almindeligt rum.

    Hvis du derimod ikke har et monster på din hånd (eller ikke har lyst ti at spille det) kan du vælge at stjæle fra rummet. Når du gør det, tager du det øverste kort fra dør-bunken og kommer det i din hånd.

    Sidste fase – velgørenhed

    Når din tur er slut, må du ikke have mere end fem kort på hånden. Hvis du har det, skal du spille dem, eller – hvis ikke du kan/vil spille, give dem til en anden spiller, således at du kun har fem kort på hånden igen.

    Hvis du giver kort til en anden spiller, skal du give til den spiller, der er lavest level. Hvis der er to spillere, der har lige lave levels, deler du dine overskydende kort så ligeligt som muligt. Hvis du selv er spilleren med det laveste level, skal du blot smide dine overskydende kort i skraldebunken.

    Vurdering af Munchkin

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Munchkin er et humoristisk indspark til de mere seriøse brætspil. Der er utallige vink til rollespils-klicheer, og humoren er klart i højsædet. Hvis ikke du er til fantasy-universet, som Munchkin gør grin med, er der masser af andre udgaver … Alt fra zombier over hemmelige agenter til rumvæsner har sin egen udgave af Munchkin.

    Samtidig findes der mange udvidelser, der kan gøre dit spil større (og større, og større …) For de meget engagerede er der også specielle bogmærker, T-shirts og iPhone apps, der hver især giver ejeren en eller anden form for bonus, hvis de har det pågældende stykke ekstraudstyr med. Unfair og fjollet? Måske … men det er fuldstændig, som Munchkin skal være det.






    Kommentarer til Munchkin