Samlekort for milliarder

af Thomas Berger d. 14. May 2013

For 20 år siden udkom samlekortspillet Magic the Gathering for første gang. Spillet fik overvældende succes lige fra starten, og er i dag mere populært end nogensinde – både som spil og samlerobjekt, hvor de mest sjældne kort koster tusindvis af kroner. Thomas Berger har undersøgt samlemanien og Magic-feberen.

© 2013 Wizards of the Coast LLC in the USA & other countries. Illustration by Michael Kornarck.

Med en let skælven i fingrene flås folien af den skinnede knitrende kortpakke, der i sit indre gemmer på 15 farvestrålende spillekort befolket med drager, elvere og magiske monstre. Det er som at åbne en hemmelig slikpose: du aner ikke hvad pakken indeholder, men gnisten af spænding er til stede hver gang. For måske er det denne gang, at du finder lige netop det ene kort, som du mangler i din samling eller til at vinde duellerne i kortspillet Magic the Gathering.

I starten af 1993 mødtes matematikeren Richard Garfield med den amerikanske spiludgiver Wizards of the Coast for at præsentere brætspillet RoboRally, som Garfield havde designet. Direktøren mente ikke, at de var i stand til at producere spillet. Men han kunne godt lide Garfields idéer, og efterlyste i stedet et transportabelt spil, som kunne spilles, når der uundgåeligt opstod ventetider ved rolle- og brætspilsfestivaler.

Richard Garfield foreslog en løsning, som byggede på det allerede kendte koncept med samlekort, men hvor kortene også fungerede som et spil. Et spil, der trak på de eventyrelementer, som målgruppen allerede kendte fra rollespillenes verden.

Magic the Gathering var født og blev officielt lanceret i august 1993. Spillets i første omgang 295 forskellige kort (den såkaldte alpha-serie) blev trykt i et oplag på 2,6 millioner – det skulle være rigeligt til det første halve år, mente udgiveren. Efter en uge var kortene udsolgt, og andet oplag på 7,3 millioner eksemplarer (den såkaldte beta-serie) røg i trykken – denne gang blev kortene udsolgt på et par dage.

Samlekortspillet var en dundrende succes fra starten, og hele det første år efter lanceringen kæmpede Wizards of the Coast hårdt for at følge med efterspørgslen.

Jeg bliver gang på gang overrasket over de Deck og kombinationer, som spillerne finder på”!

Magic er i bund og grund ganske enkelt. To spillere konstruerer hver et såkaldt ”Deck” på 60 kort på baggrund af de mange udgivne Magic the Gathering-kort, og skal så bringe modstanderen fra 20 til nul livspoint ved at hidkalde magiske væsner og kaste sleske trylleformularer på hinanden.

© 2013 Wizards of the Coast LLC in the USA & other countries. Illustration by Michael Kornarck.

Spillet har således en lille række grundregler, som ligger helt fast lige indtil et kort siger noget andet – og netop det element gør spillet unikt, da spillerne konstant skal omstille sig. Nye kombinationer af kort giver helt nye måder at spille på, og for spilleren handler det om hele tiden at udvikle sit spil og sit Deck.

Mark Rosewater, Wizards of the Coast
“Jeg tror, at det er en af de ting, der har gjort, at Magic har klaret sig i 20 år – det genopfinder hele tiden sig selv. Spillet udvikler og ændrer sig, så spillerne ikke bliver trætte af det,” siger Mark Rosewater, chefdesigner på Magic the Gathering for Wizards of the Coast.

Magic the Gathering er i dag mere populært end nogensinde, vurderer den tidligere Danmarksmester i Magic og samlekortansvarlige i den københavnske specialbutik Faraos Cigarer Anton Lunau:

“Først og fremmest er det et godt produkt. Men jeg tror også, at det er blevet mere socialt acceptabelt at sige, at man spiller – hvad end det er poker, World of Warcraft eller Magic.”.

Han peger på, at Wizards of The Coast har være dygtige til at udvikle Magic the Gathering til nye platforme med bl.a konsol- og iPad-spillet Duels of the Planeswalker. Det giver flere forskellige indgange til spillet, og har lokket flere ældre spillere tilbage til spillet og turneringerne.

Det er blevet mere socialt acceptabelt at sige, at man spiller – hvad end det er poker, World of Warcraft eller Magic”!

Også tidsløsheden er en af kortspillets triumfer ifølge spillets chefdesigner:

“Magic er stadig det samme fantastiske spil, det altid har været. Det eneste, der har ændret sig, er at vi er blevet bedre til at forstå, hvad der gør spillet godt, og så fokusere på det. Hvis du vender tilbage til spillet efter at have været væk fra det i nogle år, vil du opdage at Magic stadig gør alle de ting, du elskede det for – blot bedre, og så har spillet fundet på en masse nye ting, som du sikkert ikke havde kunnet forestille dig,” mener Mark Rosewater.

Siden den spæde start, de indledende produktionsvanskeligheder og en række mere eller mindre velovervejede og veldesignede udvidelser i midten af 1990’erne, har Magic the Gathering udviklet sig til en velsmurt maskine.

I dag består spillet af en grundserie af kort kaldet Core Set, som opdateres årligt, og så en lang række af udvidelser. Wizard of the Coast udgiver fire udvidelser om året, som så rent tematisk hænger sammen tre af gangen i blokke. Det betyder, at der hvert år udkommer omkring tusind nye kort, og derfor er de officielle turneringsregler også indrettet således, at det i turneringssammenhænge kun er tilladt at spille med seneste Core Set samt de to seneste blokke af udvidelser.

Siden 1994 har der været afholdt verdensmesterskaber i Magic The Gathering, hvor spillere fra hele verden har kæmpet om den ærefulde titel og ikke mindst de kontante præmier. Billedet her er fra sidste års mesterskaber i Seattle, hvor den samlede præmiesum var på ca. 600.000 kr.

Mark Rosewater fortæller, at når han og hans kollegaer designer nye kort bestræber de sig på at give enhver spiller noget, som de kan holde af i den enkelte udvidelse. Men der skal også være plads til, at ikke alle spillere vil synes om alle kort. Samtidig fokuserer design­processen i dag meget på at gøre selve kortene og deres mekanismer nemme at forstå, og i stedet gemme spillets kompleksitet i strategien.

“Jeg sammenligner mit job som kortdesigner med at være værktøjsmager. Jeg skaber de her seje stykker værktøj, og så får jeg lov til at se, hvad spillerne får ud af dem. Og helt ærligt, jeg bliver gang på gang overrasket over de Deck og kombinationer, som spillerne finder på”.

Har du en formue i skuffen?

Er du blandt dem, der spillede Magic the Gathering tilbage i 90´erne? Har du stadig skotøjsæsker fyldt til randen med gamle kort gemt i skabet? Så er det nærliggende at tænke, at du måske har en guldgrube liggende.

“Men det har de fleste ikke,” konstaterer Anton Lunau fra specialbutikken Faraos Cigarer. Han skønner, at der i alt er udkommet godt 17.000 forskellige Magic the Gathering-kort, og rigtig mange af dem er ikke noget værd.

“Kort fra Alpha- eller Beta-serien er generelt sjældne i Danmark, da der simpelthen ikke nåede særlig mange af dem til landet. Hvis du ligger inde med et såkaldt dobbeltland fra de serier, kan det godt indbringe mellem 6.000 og 7.000 kroner. Men også dobbeltlande fra de efterfølgende par serier står i rimelig høj kurs,” fortæller Anton Lunau.

Hans bedste råd er imidlertid, at du lægger vejen forbi auktonswebsiden eBay.com, hvis du gerne vil have en fornemmelse af, om dine gamle Magic-kort er noget værd. Alternativt kan du tage samlingen med til en specialbutik som Faraos Cigarer i København eller Dragons Lair i Odense, Århus eller Aalborg og få den vurderet af butikkens eksperter.