Klassiske brætspil er populære

Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 23. maj 2012

Spil- og legetøjsgiganten Mattel har lavet en undersøgelse af danskernes spilvaner og i den forbindelse udsendt denne pressemeddelelse.

De klassiske brætspil er især populære blandt unge

Trods de digitale spils fremmarch er gamle klassiske spil populære som aldrig før. En ny undersøgelse viser, at det især gælder for den yngre “digitale” generation, som er aktive bræt- og kortspillere. Facebook, digitale spil og andre måder at kommunikere på via medier er kun måder at supplere og super-optimere vores relationer med andre, siger ekspert.

Digitalisering er et nøgleord i dag. Men internettet, computerspil, spilkonsoller og anden digital underholdning er kun et supplement til vores sociale samvær. Især blandt den yngre generation bliver de klassiske bræt- og kortspil ofte brugt som en måde at opretholde kontakten til venner og familie. Ifølge en ny undersøgelse, der er lavet af YouGov på vegne af Mattel, er det tæt på 50 procent af de 18-34-årige, som spiller de klassiske spil mindst en gang om måneden. Det er kun tilfældet for 25 procent eller mindre for den ældre generation.

“Vi bruger ofte internettet og de sociale medier til at mediere vores interaktion på – både i forhold til at poste ting på hinandens Facebook vægge eller spille online spil. Men det er kun et supplement til at vedligeholde vores netværk – det superoptimerer vores ansigt-til-ansigt møder over en kop kaffe, en hyggelig middag eller et brætspil,” siger Malene Charlotte Larsen, Ph.D. i unges brug af sociale medier og forsker på Aalborg Universitet.

Klassikere der holder i årtier

Resultaterne viser også, at der generelt er lige så mange danskere, fire ud af fem, som foretrækker at spille de klassiske spil som de digitale. De klassiske spil er dem, vi alle kender og har spillet i vores barndom. Ifølge undersøgelsen bliver mere end 70 procent også mindet om deres barndom af de klassiske bræt- og kortspil.

Man kunne ellers let tro, at online spillene ville udkonkurrere spilklassikkerne, men faktum sker det modsatte. Senest har online ordspil gjort klassikeren Scrabble populær som aldrig før.

“De klassiske spil er på mange måder tidløse og et fælles referencepunkt på tværs af generationer. Så uanset om du er 10 eller 60 år, kan spil som UNO og Scrabble begejstre og henrykke, når vi vinder og give os en god mulighed for at være sammen med familie og venner på en sjov måde,” siger Martin Bang, Nordic marketing manager hos Mattel.

Den Danske Scrabbleforening tilføjer

“Et godt brætspil giver en enestående mulighed for at kombinere hygge med hjernevrideri. Scrabble er grundlæggende en slags tankesport, hvor dysten går på at aflæse brikkernes kombinatorik. Et overset træk kan åbenbare sig i en helt særlig og næsten triumferende aha-oplevelse, som når man for eksempel har fået omrokeret bogstavbeholdningen AFILTYX til TAXIFLY,” siger Andreas Rasholm, Scrabblespiller og bestyrelsesmedlem i Dansk Scrabbleforening.

Ikke overraskende er det især vores venner og familie, som vi vælger at spille med. Ifølge undersøgelsens resultater er det mere end 50 procent, der spiller med deres venner og tre ud af fire foretrækker at udfordre et familiemedlem i et spil Scrabble eller UNO.

Opsummering af undersøgelsens resultater

  • 39 procent foretrækker at spille de klassiske bræt- og kortspil frem for digitale spil
  • 72 procent bliver mindet om deres barndom af de klassiske bræt- og kortspil
  • Det er især før-familier og unge familier, som spiller de klassiske bræt og kortspil
  • 49 procent af de 18-34-årige spiller de klassiske spil mindst en gang om måneden
  • 76 procent er enige i, at de klassiske bræt- og kortspil er sjove at spille, og 43 procent mener, at de klassiske spil også kan gøre dig klogere
  • 40 procent spiller de klassiske bræt- og kortspil i weekenden, mens 68 procent spiller på ferier
  • Vi foretrækker at spille med vores venner og familie. 52 procent spiller med venner, 75 procent spiller med familie og kun 8 procent spiller med kollegaer. Kun 3 procent spiller de klassiske bræt- og kortspil i en klub

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1009 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 3. – 5. februar 2012.

Kilde: Martin Wingreen Bang, Nordic Head of Marketing at Mattel Northern Europe


Papskubber.dk er et dansk website tilegnet brætspil i alle størrelser og sværhedsgrader. Vores nyheder plukkes fra nyhedsfeeds fra hele kloden, og vi stræber efter at have en klar kildeangivelse hvis vi vidergiver nyheder der er udsendt af andre.

Papskubber.dk kan kontaktes på skubpap@papskubber.dk