Fastaval nomineringer 2015

Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 5. April 2015

Sent lørdag aften kom kom nomineringerne til Fastavals Bedste Brætspil op. Dommerne har spillet og bedømt alle facetterne af 12 brætspil hele dagen.

De nominerede spil er

  • And then the Sky turned Dark af Martin Bødker Enghoff
  • Burning Rome af Emil Larsen
  • Hivemind af Kasper Lapp
  • Sneglefart af Morten Wielbach
  • Unwanted af Jeppe Norsker

De fem nominerede spil går videre fra et meget stærkt felt, som i 2015 bød på hele 16 spil.

Deltagerne har gjort et fantastisk stykke arbejde med at opfinde og konstruere brætspil til årets konkurrence og har fejet benene væk under spillere såvel som dommergruppen med sine vilde kreative ideer, nye mekanikker og visuelt fantastiske formidlinger“ Siger årets overdommer Rikkelara Nielsen.

Papskubber har fanget designerne af et par af de nominerede spil til en snak om spilene, spiludviklingen og fællesskabet indenfor designerne i Danmark. Morten Wielbach var desværre smuttet hjem, så vi følger op på historien om græsplæne-ræset i Sneglefart senere.

Hivemind

af Kasper Lapp

Hivemind hvor spillerne kun kan gøre en ting hver - og må samarbejde uden at tale sammen.

Hivemind var med sidste år under byg et brætspil spil – en konkurrence på Fastaval 2014 hvor deltagerne har en dag til at opfinde et spil. Idéen var så god at året er gået med at skære nogen overflødige elementer fra og

Hivemind kort fortalt

Rumskib bliver angrebet af aliens, spillets AI gnaver i kabler og splitter skibet op i moduler (som er spillerne). Spillets virkemiddel er at spillerne kun kan meget begrænsede ting, f.eks. kan en spiller kun rykke robotter op-ad på brættet og en anden spiller kan kun afgive skud.
I en planlægningsfase på et minut må de snakke hektisk sammen om hvordan deres næste tur skal foregå og derefter udføres handlingerne i et minut .. hvor spillerne ikke må tale sammen.

Stress-panik i rummet som er missions-opdelt og del af en større kampagne.

Spillet er blevet kogt ned over det sidste år og har taget op mod 150 timer at færdiggøre til Fastaval 2015. Kasper fortæller at planen herfra er at få spillet med til Essen og se om det rammer tidsånden.

Fastavals design konkurrence har stort fokus på præsentation

Kasper fortæller at kvaliteten er på alle måder steget over årene. Layoutet og det visuelle har måske fået lidt overhånd. Man bør overveje at lave en indpaknings-pris for Ottoen – altså at der er en mekanisk pris og en layout pris.

Det er også godt at spil at tema og mekanik hænger sammen, men efter Kaspers overbevisning er layout af brættet og det visuelle design af regelbogen noget der altid kan gøres bedre senere.

Burning Rome

af Emil Larsen

Burning Rome om hærene og generalerne i antikken

Burning Rome er et strategisk og taktisk brætspil som generalerne stod med i antikkens krigsførelse. Spillet sætter 2 til 3 spillere i en konfrontatorisk kortspil og kombinerer deckbuilding mekanismer til at bygge hæren og træne dem i forhold til modstanderne. Mens en mere magic / hearthstone afvikling af slagene.

Et stærkt felt

Emil er stolt over at være en del af feltet af designer i Danmark. “Hvad der hjælper mig hjælper også de andre og vi er flinke til at dele feedback og gode råd til hinanden”. Feltet er mere divergent et man skulle tro og designerne har brugt hinanden en del.
Morten Wielbach (nomineret for Sneglefart) har været med inde over Burning Rome for at sikre det historisk og autentiske i spillet.

And then the Sky turned Dark

af Martin Bødker Enghoff

Dobbeltspillet i And then the sky turned dark hvor to spillere, med hver sit selvstændige spil, skal bevare troen og håbet i en grundlæggende uhjælpelig situation.

Ideen til spillet kommer fra en spil aften hvor gæsterne har lyst til at spille forskellige typer spil – nogen vil spille et eurogame og andre vil spille et hurtigere deckbuilding spil. “Perfekt” – tænkte Martin, “Jeg laver da lige et spil der indeholder begge dele – men så spillene påvirker hinanden.”

Man spiller derfor i par. Spillerne spiller hver sit spil simultant og resultatet afvikles i en fælles runde.

Livet er hårdt i den lille by

Temaet er et lille landsby samfund – himlen bliver sort og byen går hårde tider i møde. Den ene spiller skal f.eks. samle træ og smede våben til den anden spiller som er sendt ud i skoven for at bekæmpe skovens kryb. Hvis han ikke får gode våben kan han ikke forsvare byen og byen bliver f.eks. plyndret af de vilde fra skoven .. som derfor æder familiens mad og derfor har smeden pludseligt andet at tænke på end at lave bedre våben.

To spil i en kasse

Den ene spiller, sidder altså med et lille workerplacement spil der skaber ressourcer og den anden spiller med et kortspil der handler mere om at bruge de rigtige effekter og evner overfor den modstand, som spillet kaster efter familien.

Martin har tidl. taget to Ottoer med hjem og er dermed den mest vindende danske spildesigner og årets nominering cementerer hans evner til at lægge en plan og følge den til døren. En imponerende præstation i sig selv.

Hvordan har feltet været i år ?

Folk bliver bare bedre og bedre – nogen der var med for flere år siden og kommer ind igen i år og der er gengangere som har været med alle årene. Martin skylder en stor tak til sine spiltestere som byder på ikke mindre end en statistiker, en økonom, pædagog og en spildesigner.

Unwanted

af Jeppe Norsker

Unwanted i sin endelige Fastaval udgave

Et let filler spil af Jeppe Norsker, som vandt Bedste Brætspil i 2013. Med udgangspunkt i små apps-lignende hjernevridere har Jeppe denne gang lavet et spil om spøgelser og gravrøvere.

Spillet er for to til fire spillere og tager omkring en halv time.

Spillerne er spøgelser i en uhyggelig krypt og tjener point ved at skræmme gravrøvere ud af krypten. De har kort på hånden og kan bruge forskellige tricks som at låse døre og lokke røverne i bestemte retninger. Man kan påvirke flere røvere på samme tid og dermed kan få flere point ved at spille sine kort fornuftigt.

Målet er nået

Målet var, for Jeppe, en nominering i år med Unwanted. Spillet er oppe imod andre meget rutinerede spildesignere. Jeppe udviklede først et spil om at opbygge et ferieparadis og troede det ville være hans spilidé, men måtte i processen indse at spillet ikke var sjovt nok. Det virkede rent mekanisk, men var nødt til at blive forkastet. Dagen før deadline sendte han derfor en løst formuleret synopse ind med spøgelsestema.

Derefter har Jeppe designet 3-4 spil fra bunden med spøgelser, før der opstod et brugbart koncept, der virkede. Det var tæt på slet ikke at lykkes.

Advarslen, til andre, er derfor ikke at sende en synopse ind, før du har et grundspil der virker.

I aften afsløres vinderen

Vi ønsker et stort tillykke med nomineringen og glæder os til at se hvem der løber med prisen for Fastavals Bedste Brætspil 2015. Ottoen for bedste brætspil uddeles i aften på festivallens afslutning og du kan følge med på facebook når afsløringerne falder i aften – og ellers følger vi naturligvis op med historien på papskubber.


Papskubber.dk er et dansk website tilegnet brætspil i alle størrelser og sværhedsgrader. Vores nyheder plukkes fra nyhedsfeeds fra hele kloden, og vi stræber efter at have en klar kildeangivelse hvis vi vidergiver nyheder der er udsendt af andre.

Papskubber.dk kan kontaktes på skubpap@papskubber.dk