Fastaval 2013: Teasere på nye brætspil

Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 1. November 2012

Fastaval afholdes hvert år i påsken og er Danmarks største rollespils kongres. Men spilformerne blandes og hvad der engang var helt adskilte rollespil og brætspil, har vi de senere år set at de moderne brætspil appelerer mere og mere til samme gruppe mennesker.

Brætspil har altid være på Fastaval, men i 2012 uddeltes for første gang en gylden OTTO for bedste brætspil, og nu er vi klar med de 15 spil som er shortlistet til prisen næste år.

Dansk designede brætspil

Det er med stor glæde, at vi i år kan løfte sløret for et meget stærkt og mangfoldigt udvalg af spil designet specielt til Fastaval. Ud af over 30 lovende idéer til brætspilsdesign, blev 15 valgt ud og ser nu dagens lys.

Nedenfor er nogle små teasere på hvad I kan glæde jer til…og tro os når vi siger at der VIRKELIG er noget at komme efter i år.

1244: The Fall of Montsegur

af Frederik J. Jensen

1244: The Fall of Montsegur is a strategic board game inspired by the siege of Montsegur. One player takes on the role of commanding the crusading army. The other player takes on the role of commanding the defense of Montsegur. In a series of turns the players play cards to gain control of the area around Montsegur and the souls of the Cathars trapped inside the castle.

Adventures in the Old West

af Ole Steiness

Adventures in the Old West is a board game for 1-6 players, where players are fortune-seeking adventurers in a classic Western world. Players try to earn experience points and money by exploring and unlocking mini-games, such as horse breaking, bounty hunting, bear hunting, gold mining or cattle herding. Player duels are handled by a unique and thematic mechanic, where the winner is the first player to draw the right bullet type from his/her customized bag of bullets. Between adventures players can visit the randomly created towns to sell loot, buy equipment, relax at the Saloon or rob the bank…

Battlegrounds

af Morten Hartelius

Spillerne starter med to ens deck, og foran dem ligger en spilplade, der rummer både fæstningerne og slagmarken imellem dem, men også andre felter, med skaderne på fæstningerne, specielle Activations-tokens og et område hvor fæstningernes resurser gradvist bygges op. Ved siden af slagmarken har hver spiller adgang til et rekrutteringsområde, hvor nye og stærkere tropper, fæstningsværker og mere komplekse ordrer, der styrer slagets gang, kan anskaffes for resurser. Spillet er delt mellem disse aspekter, hvor man både skal spille og styre sine tropper, men samtidig også opbygge et stærkt resurseapparat for at anskaffe bedre kort til sit deck.

The Colleges

af Elias Helfer

Den store universitetsbys gamle, ærværdige kollegier har har uddannet rigernes vigtige mænd og kvinder igennem generationer. Men som det gamle ordsprog lyder, “døde alumner donerer ikke.” Så Rektorerne må kappes om at uddanne de bedste alumner, som kan sikre kollegierne nye dygtige studerende, fede donationer og – vigtigst af det hele – praleret når alle kollegierne mødes til de årlige festligheder ved Åndens Ydmygheds Festival. The Colleges er et deck deconstruction game hvor du vinder ved at have skilt dig af med de bedste kort, når spillet slutter.

Comic Con

af Marie Krause & Peter Wille

I spillet er du på legendariske Comic Con med en ven. Du skal her lægge en god strategi for hvilke køer I vil stille jer i inden dørene åbner, og alle de andre ivrige con-deltagere vælter ind. Men hold tungen lige i munden, for alle de andre har også agendaer og det er nu der skal indtjenes nørdpoint til hele resten af året.

Dunkelwald

af Martin Enghoff

Dybt inde i skoven ligger den lille landsby Dunkelwald. Én gang hver generation kommer Mørket fra skoven og opsluger alle der opholder sig i det. Idag er dagen hvor Mørket kommer. Dunkelwald er et horror-spil hvor spillerne samarbejder i real-time for at redde deres landsby fra udryddelse af Mørket.

Dwarves of Wunterberg

af Max Møller & Anders Skovgaard-Petersen

Spillerne spiller hver en dværgmestersmed fra minerne under det magiske bjerg Wunterberg. De knokler på livet løs for at smede magiske våben til deres rige kunder. Minen er magisk og man kan ikke regne med, at den bevarer sit udseende. Man skal skynde sig at finde sine mineraler før nedstyrtninger, teleporte, hemmelige døre, genveje eller falske mure ændrer det hele. Spillerne kan vælge mellem at satse på at samle mineraler eller bygge minen op, så de får nemmere ved at samle mineraler senere. I Dwarves of Wunterberg er alle ‘level designere’.

Heirs

af Morten Andersen, Tina Christensen, Robert Bonde Jensen, Lone Gram Larsen & Troels Vastrup

Et strategisk, eurogame kortspil, hvor du opbygger din egen adelsslægt. Det gælder om at bringe din familie til ære og værdighed i et europæisk feudal-samfund. – og alle kneb gælder når du skal sørge for at netop din familie vil blive husket i historiebøgerne. Et spil om en tid hvor arrangerede ægteskaber var ethvert barns pligt, og hvor man vælger sin søns kone udfra hvor mange fertilitetscounters hun har.

Hot Pursuit

af Morten Lund

Et seriøst spil om biljagter for 2 spillere med inspiration fra filmene Bullit og Ronin. Undslip politiet eller stands flugtbilisterne. Hot Pursuit er baseret på realistisk fysik og bruger et sæt kort til at opbygge vejen der køres på undervejs i spillet. For at maksimere dine chancer for at vinde, bliver du nødt til at presse din bil til dens yderste. Mekanikker: Abstrakt bevægelse, tilelaying, risk taking.

Kroket

af Mads Havnshøj

Et sjovt og hurtigt kort-/brætspil, som forsøger at simulere et spil kroket med tilpas mængder af snyd, øl og tricks. Mange tror at kroket er et gentleman- eller et familiespil, det er meget langt fra sandheden. Kroket er en krig, hvor kun den der først får sin kugle igennem alle buerne har vundet og resten er en folk tabere, der skulle være blevet hjemme.

Last Stand

af Morten ‘Muyten’ Andersen

I en postapokalypisk fremtid hærget af en ubarmhjertig sol er Last Stand det sidste tilflugtsted for mange fortabte sjæle. Det er spillernes opgave at styre den lille enklave og sørge for den overlever længe nok til at vælge en af dem som leder. Dette gøres ved at spillerne byder ind på kontrollen med enklavens forskellige fraktioner og dermed kan udnytte fraktionens arbejdskraft og resourcer, i det mindste for en tid. Dynamisk worker-placement hvor alle arbejder for en fælles fremtid med netop dem som leder.

Monsterland

af Kasper Lapp

I Monsterland får du mulighed for at slås med alle de kendteste monstre og splejse dem sammen til nye drabelige versioner. Imens skraber du så meget guld til dig som muligt og passer på, at de andre spillere ikke får deres ulækre fingre i din skatkiste. Magtbalancen skifter hele tiden, og det er ikke bare i orden, men absolut nødvendigt at sparke til dem, der ligger ned. De vil gøre det samme imod dig :-)

Planet Run

af allan Jacobsen

Et spil om at komme først, sabotage og politisk magt! Styr dit crew på dit rumskib på vej mod planeten Euelpis. Men pas på! For dine modstandere har en sabotør med på dit skib. Samtidig skal du sørge for at have nok politisk magt i Det Galaktiske Råd, for rådets beslutninger kan ændre spillets gang. Planet Run er et worker placement spil med stor mulighed for at genere dine venner.

Stock Bubbles

af Jeppe Norsker

Stock Bubbles kombinerer strategi og behændighed i en uhyggelig blanding af bankaktier og klodsmajor. Hver banks værdi afspejles i en stabel af klodser. Det gælder om at købe billigt og sælge dyrt – lige inden stablen bliver så høj, at den braser sammen. Gennem strategisk køb og salg manipulerer man de skrantende bankers værdier til egen fordel.

Windrose Island

af Hans Lerche

Tag rollen som kaptajn ombord på et sejlskib. Kommandér med mandskabet så de spejder i udsigtsposten, laver mad i kabyssen, affyrer kugler på kanondækket og losser tønder i lastrummet. Vigtigst er dog at mandskabet på dækket justerer sejlene efter den bestandig skiftende vind, for at skibet skyder en god fart mod den nærmeste havn eller dit næste bytte – et tungtlæsset fragtskib.

Vi følger op på dem ..

Papskubber vil vinteren over bringe et indblik fra designerne om hvordan deres spil skrider frem og om alle holder deres deadlines op til påsken næste år.


Papskubber.dk er et dansk website tilegnet brætspil i alle størrelser og sværhedsgrader. Vores nyheder plukkes fra nyhedsfeeds fra hele kloden, og vi stræber efter at have en klar kildeangivelse hvis vi vidergiver nyheder der er udsendt af andre.

Papskubber.dk kan kontaktes på skubpap@papskubber.dk