Data Merge i Indesign
  • bojaybojay marts 2012
    Jeg antog at XML ville være the shiit til fletning af data og design i Indesign .. og det mener jeg sådanset stadig det er. Men der er en masse sjove ting man skal vide om at binde tekst-kasser sammen og få inline billeder til at flyde fint. Så det er ikke helt den "søg og erstat" man nok bare gerne vil have.

SÅ jeg kiggede lidt på Data Merge som @PeterWille beskrev. Umiddelbart virker det som to måder at opnå det sammen på, men de er ikke kompatible med hinannden. I Data Merge er din data-kilde en komma-separeret tekstfil (i mit vedlagte zippede eksempel har jeg brugt TABS som separator)

Men princippet er at
    1. Du laver et excel-ark med linjer pr. spille-kort og øverste række er navnene på felterne.
    2. Gemmer som tab-separeret .txt fil
    3. Finder DataMerge panelet under Window > Utility og vælger data-kilde .. og peger på din TAB-fil fra Excel
    4. Nårhja - og så laver du et svedigt design :-)
    5. Herefter trækker du data-kasserne over på dine tekst-felter som skrives som <<navn>> gør det på side-master-skabelonen
    6. Så smider du en side baseret på master-skabelonen ned i dit dokument (hvis det ikke allerede er det i forvejen)
    7. Sidste hug er nu at vælge Export som PDF

Du får nogen muligheder og er egentligt bare interesseret i et kort pr. side. Det er ikke her du skal begynde at regne i A4 ark og printer-problemer.

Jeg vedlægger de filer jeg har brugt for at komme igennem øvelsen.

• bojaybojay marts 2012
    image

Zip filen indholder alle indesign, xlsx, txt og jpg til at komme fra regneark til dynamiske kort som den her.
  • Troels+VastrupTroels Vastrup april 2012
    Filerne er til In-design 5.5 - det tog mig lige 15 min at fatte. Det virker ikke med version 5. Kan du exportere i et ældre format Bo, det vil jeg virkelig sætte pris på?

Fra et forum:
    You cannot open an InDesign CS5.5 file directly in InDesign CS5. You
    need to choose File > Export > IDML and open the IDML file in
    InDesign CS4 or CS5.
  • bojaybojay april 2012
    Ahh yes - Jeg har FILE > Export > IDML'et filen, men jeg ved ikke helt om du bare får en fil der grafisk indeholder det samme som min original .. men uden link til merge-filen osv !?

Det kunne jeg godt frygte

Vedlagt i Zip:

card-design-master-tagged.idml

:-?
    card-design-master-tagged.idml.zip
    41K
  • Troels+VastrupTroels Vastrup april 2012
    Det her holder, jeg bruger aldrig Word til noget igen!

Til andre end jeg der aldrig havde rørt InDesign før - det har en ret grum indlæringskurve, men prøv lidt frem og ring evt til mig, jeg kender alle de kumme spørgsmål for at få det til at du.

Et hint der holdt mig tilbage, man skal stå på Mastersiden for at redigere i datafelterne Bo har lagt ind. Det viste sig for mig at være lettere at starter med en blank side og så lægge data ind. Bo mener det forøvrigt, når han skriver at man skal lave et tekstfelt og så klikke datafelter ind i det.
  • Martin_EnghoffMartin_Enghoff juni 2013
    Jeg ved godt at det er en gammelt tråd men jeg må alligevel lige sige hurra for hvor utroligt smart det her er. Godt nok er jeg helt ny bruger af Indesign (og synes at det på nogen måder er underligt kontra-intuitivt i forhold til Photoshop), men datafletteriet er virkeligt dejligt. Tak for guiden.
  • SunTzuGamesSunTzuGames juni 2013
    Enig med Martin - fuldstændig counter intuitive hvis man er vandt til Photoshop, men data merge er epic. 

Til evt. fejlfinding i processen > Man kan ikke starte en "merge" og få den til at lave alle de her sider, hvis man er kommet til at låse nogle af lagene som der skal merges til (det tog pænt lang tid for mig at finde ud af). 

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion