Tak for alle Jer der deltog i vores Roskilde konkurrence!

Vinderen bliver offentliggjort om kort tid. Senere på ugen vil du også kunne se forslag på Roskilde Festivallen egen hjemmeside

Vi håber alle I nye vil blive hængende og følge med på danmarks eneste forum dedikeret til udvikling og produktion af brætspil!
Police Precinct - udgiverkontrakten er i hus
  • Vote Up4Vote Down OlysteinOlystein januar 29

Så lykkedes det, som nok kan betegnes som den store drøm for mange spildesignere: At få en spiludgiver til at udgive dit brætspil til resten af verden. Jeg synes, jeg ville dele mine erfaringer herinde, da jeg tænker, at en del andre herinde nok kunne være interesserede i at høre mere om processen, kontraktforhandlingen, osv. (for dette spils vedkommende, i det mindste). Det er en lidt længere smøre, da jeg ikke kan sige, hvilke dele, der måtte interessere hvem, men det står dig jo frit for at springe over, hvor du vil :-)

Jeg vil ikke skrive om selve designprocessen her - det kan være, det kommer senere, et andet sted :-)

Spillet er Police Precinct, som jeg havde med til den første Prototype-aften (hvor vi kun var Jeppe, Bo, Troels, mig og min kammerat, Simon), som vi annoncerede herinde tilbage i sensommeren sidste år. Udgiveren er Common Man Games. Lige nu ligger spillet på Kickstarter.com, og kontrakten siger, at vi projektet bliver støttet nok til at blive startet, så udgives spillet. Mere om det om lidt. Her lige et par links:

Spillet på Boardgamegeek:

http://boardgamegeek.com/boardgame/118536/police-precinct

...og på Kickstarter:

http://www.kickstarter.com/projects/1529038443/police-precinct

I må selvfølgelig hjertens gerne forudbestille dette fantastiske spil, når I nu alligevel er inde på sitet :-)

Adgangsbilletten

Det hele startede faktisk med et helt andet spil, et brandmandsspil (nej, ikke i nærheden af at ligne politispillet, blot temaerne minder om hinanden), som jeg havde designet, og var vældigt tilfreds med. Der fandtes ikke nogen andre spil i den stil og med det tema, da jeg indsendte det til Eagle Games i starten af 2011... Først en pitch pr. mail, og derefter selve prototypen i posten (i TRE eksemplarer, argh, lidt af et arbejde, når man nu laver meget grafik til sine prototyper). Jeg valgte da det amerikanske Eagle Games (Fred Distribution), fordi de, ja, udgav fantastiske spil i høj kvalitet og til et stort marked, og da de tog imod submissions, også fra glade danskere.

Udgiverne var meget tilfredse med prototypen, og gav meget positiv feedback, men skulle teste den på den ene og den anden måde, få det til at passe sammen med events, udgivelsesplaner, m.m.

Årets værste nyhed (seriøst...)

Før vi nåede til en egentlig aftale, rendte jeg desværre over et meget lignende spil, Flash Point: Fire Rescue, som blev lanceret på Kickstarter sensommeren 2011. Det kom fuldstændigt bag på mig, og var ærligt talt en super-nederen oplevelse. Jeg kontaktede selv Eagle Games og gjorde dem opmærksom på det konkurrerende produkt, da jeg selv kunne se, at det var nyttesløst at komme ud med endnu et brandmandsspil i samme stil, inden for et års tid (eller i det hele taget). Det var de naturligvis enige i, og også meget kede af.

Men nu havde jeg altså kontakten, og fortalte dem derfor i samme omgang om Police Precinct, som de meget gerne ville have reglerne til, i første omgang. Det er vist en meget normal screening-procedure: Først pitch, og hvis den er interessant, så reglerne, og hvis de er interessante, så selve prototypen.

De blev også interesserede i dette spil, og da jeg alligevel skulle til Essen (tak til Jeppe C. for at lokke :-) ) i 2011, i øvrigt for første gang, så aftalte vi, at jeg skulle tage to eksemplarer med derned, og vise dem det der. Det gjorde jeg så, og endte med at pitche det på jorden på en parkeringsplads, fordi der ikke var ledige borde :-)

Indtrykket var positivt, og de var meget glade for at opleve, at spilpræsentationen gav præcis det samme billede af spillet, som de tilsendte regler gjorde. Der er åbentbart mange designere, der sjusker med at skrive klare regler, så, folkens, lad være med det :-)

Kickstarter

Fred/Eagle Games måtte dog med det samme sige, at deres portefølje for 2012 var komplet udfyldt (12 slots ud af 9 mulige!), men at de nødigt ville se en titel med et lignende tema overhale os inden om igen, lige som med brandmandsspillet. Derfor blev det mig foreslået at lancere det via Common Man Games, som de også samarbejdede med/hjalp med projekter, og så få det lagt på kickstarter.com, af tre meget vigtige grunde:

1. for at se, om der er interesse for spilmekanikken/genren

2. for at skabe lidt hype

3. for at annoncere, at vi laver et voksen-politispil, inden andre løber med initiativet (en valid pointe, brandmandsspillets nederlag taget i betragtning)

Så således blev det, og jeg blev så i december kontaktet af Common Man Games, som bad mig om at lave en videopræsentation til Kickstarter.com. Det gjorde jeg så (det tog en del timer), og jeg vil ikke komme ind på alt det praktiske omkring dette, men blot sige, at jeg endte med at bruge underlægningsmusik til videoen fra freeplaymusic.com, som IKKE er gratis (bare royalty-free, hvilket betyder, du kun betaler én gang for brugen af det, ikke per afspilning, f.eks.). Til gengæld er de meget billigere, end hvad hjemmesiden lægger op til - så skriv endelig til dem og forhør dig, hvis du skal bruge underlægningsmusik til noget kommercielt... Det kommer sikkert an på, hvad det skal bruges til.

Grafik og marketing blev håndteret med hjælpende hånd fra Eagle/Fred Games, hvilket jo var meget cool, da det jo nu er Common Man Games, der skal udgive... det vidner om god samarbejdsånd i branchen - i hvert fald i USA :-)

Fortsættes...

• 11 Comments sorted by
  • Vote Up1Vote Down JakobJakob februar 20
    Lige hvad jeg havde brug for at læse.

Er selv igang med at designe et brætspil, så det er da rart at høre, hvordan i har gjort det.
  • Vote Up0Vote Down OlysteinOlystein januar 29

Police Precinct..., fortsat:

Kontrakten

Lad mig lige starte med at anbefale en fantastisk lille bog, Keith Meyers' PAID TO PLAY. Det er en lille, velskrevet og meget koncis bog om alt det praktiske, så den kan jeg varmt anbefale. Den havde jeg læst forinden (jeg har 30+ bøger om computerspildesign, og denne ene om brætspilsdesign, og den er klart min favoritbog om spildesign), og jeg fandt mig faktisk godt klædt på, takket være den.

Da kontrakten så kom, kunne jeg se, at den var på de ventede 5% royalty, hvilket måske ikke lyder af så meget, men A) det er standard for nye designere, og B) det er sgu meget fair, når man tænker på, at udgiveren så skal finansiere produktion, distribution, lager og markering, blot for at nævne et par ting.

Kontrakten nævnte ikke alt, hvad Keith havde skrevet, at man skulle være opmærksom på, så det fik jeg på plads over mailkorrespondance: Jeg ville gerne have mit navn på æskens forside (jeg skal jo markedsføre mig selv, til forhåbentligt næste udgivelse), jeg ville gerne have 12 eksemplarer af det færdige spil, jeg ville gerne sikre mig, at mine testere blev krediteret i regelbogen (det var de jo blevet lovet), og jeg ville være med til evt. udvidelsespakker (så de ikke blev lavet til samme titel, af andre designere). Det gik de med til uden problemer, og lad mig også lige indskyde, at både Eagle/Fred Games og Common Man Games har været yderst samarbejdsvillige, flinke og sympatiske at arbejde med, hvilket jo er dejligt.

Jeg overvejede stærkt at få mere med i kontrakten, som f.eks. tilbagefalds-rettigheder, krav om minimumsindsats fra udgivers side, samt nogle andre ting, men jeg endte med at vurdere, at det ikke var det værd, da de som sagt virkede reelle - og hvorfor skulle de ikke også være interesserede i at gøre alt for at sælge skidtet, når de nu først har produceret det? Desuden tror jeg ikke, jeg orker selv at skulle stå for produktion og udvikling, da jeg gerne vil have lanceret det her som en større produktion, og i god kvalitet... Min ambition er da, at det kan stå på brætspilhylden hos folk sammen med Pandemic, Arkham Horror og Battlestar Galactica, uden at falde igennem produktionsmæssigt.

Hvad så nu?

Nu er kickstarter-kampagnen skudt i gang, og vi håber selvfølgelig på det bedste. Hvis spillet ikke bliver lanceret denne vej, skal vi tale sammen om andre muligheder... I mellemtiden tester jeg løs, med små og store spilgrupper, blindtest og hvad har vi, for at få det sidste på plads. Det er dog lidt svært at gøre andre steder end hjemme, for tiden, da min højgravide hustru døjer med rygproblemer, og vi har en knap tre-årig i forvejen - det er også den eneste grund til, jeg ikke har stået og plaget jer med min prototype til de efterfølgende Prototype- og spilaftener!

Nu ser vi, hvordan kampagnen går, og hvis det går videre, så er det sat til udgivelse til Essen 2012 - jeg havde ellers sagt til konen, at jeg ikke skulle med igen i 2012, men Common Man Games har skrevet i deres pressemeddelse, at jeg vil være der, så det skal jeg jo nok alligevel :-)

Ironisk nok skal grafikeren, der har illustreret Flash Point: Fire Rescue, sandsynligvis lave grafikken til Police Precinct ;-)

Jeg kan skrive ører og øjne af jer om meget andet, men vil stoppe her. I skal være velkomne til at skrive, hvis I har nogle spørgsmål. Som sagt regner jeg med på et senere tidspunkt at skrive om selve designprocessen, men det skal jeg skåne jer for nu.

Med venlig hilsen - og glædelig prototyping,

Ole Steiness

• Wouw!

Megafedt. Både for dig, dit spil og så at du skriver en masse guld herinde, mange tak.

Jeg har et par opklarende spørgsmål

1. Har du solgt din IP*? Det virker lidt sådan. Jeg hørte en foredrag fra manden bag Sensible Software, Jon Hare. Han slog på, at når det var muligt, så skulle man beholde IP på sine projekter - men han havde også måtte give afkald på de første i starten af karrieren. Man skal beholde dem, for det er dem man tjener penge på, ikke forskud, royalties mv.
    2. Kickstarter kræver at man har en konto i USA, jeg kan også se, at det er Common Man Games der har lavet den. Var den begrænsning ved Kickstarter en del af baggrunden for at benytte en producent, eller har du slet ikke overvejet egen produktion eller f.eks. danske Moxibox?

* Til andre der måske ikke lige ved hvad jeg spørger om, så er IP kort for 'intellectual property', det vil kort fortalt være rettighederne til navne og hele konceptet.

• Vote Up0Vote Down JeppeJeppe januar 30
    Fantastisk stort tillykke!!
    Og tak for en længere udredning af gode erfaringer, det er fedt at dele det her.

bh Jeppe
    ps og selv tak for at lokke dig til Essen, håber vi ses der igen i 2012 :)
  • Vote Up0Vote Down OlysteinOlystein januar 30

Tak for det, Troels og Jeppe!

@Troels: Jeg har solgt IP'en på den måde, at de har rettighederne til udgivelse de næste 5 år, med mulighed for forlængelse, hvis de sælger mindst 1.000 kopier forinden. Jeg er ved at blive far for anden gang, og har tidligere udgivet (computer-)spil via egen produktion, så det har jeg ikke det store behov for at prøve lige pt... men det har selvfølgelig sin charme og sin frihed, hvis man har tiden til det... og så skal IP'en jo også først bevise sit værd, før den er interessant at holde for sig selv - og selv da skal man kunne finde ud af at omsætte denne værdi til resultater.

Du har delvis ret i betragtningen med Kickstarter - havde jeg selv kunne lancere på Kickstarter, havde jeg måske gjort det, men kun for at stå bedre over for en udgiver bagefter... tror stadigvæk ikke, jeg selv ville udgive - men man skal aldrig sige aldrig, og vi overvejer da bestemt noget brætspil på sigt i min fritidsvirksomhed, Bitfrost Interactive.

@Jeppe: Tak i lige måde - og ja, jeg håber også, vi ses til Essen i år, nu nåede vi det jo ikke rigtigt sidste år :-) Ret fjollet, men der var jo så meget at gøre og se, på så lidt tid! Jeg troede egentlig ikke, jeg skulle med i år, men pressemeddelelsen for Police Precinct siger, at vi planlægger udgivelse netop til Essen i år, og at man kan møde mig dernede... så jeg må hellere afsted igen :-)

VH Ole

• Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG januar 31
    Nej hvor sejt!

Kæmpe stort tillykke med den lille, også den der snart kommer :)

Jeg håber du på et tidspunkt får tid/lyst til at deltage i prototypeaften igen, da jeg meget hellere vil grille dig "live"! Når det er sagt er de skrevne kommentarer også meget velkommen!

Mvh
    Asger
  • Vote Up0Vote Down OlysteinOlystein februar 1

Tak for det, Asger!

Lysten til prototype-aftener har jeg, men der går nok lidt tid endnu, før jeg atter kan deltage :-)

VH Ole

Jeg har lavet en blogpost på Boardgamegeek om (noget af) udviklingsprocessen:

http://boardgamegeek.com/blogpost/7650/police-precinct-thoughs-behind-the-theme-and-the-g

VH Ole

Lige en note omkring Kickstarter-projektet: "Støtten" er samtidigt en forudbestilling af det færdige spil (+ udvidelsespakke, afhængigt af, hvilken løsning, man vælger), og er altså ikke bare "pengene ud af vinduet". Man får faktisk også sin støtte tilbage, såfremt projektet ikke bliver til noget - men det sker selvfølgelig ikke :-D

Venligst, Ole

• Vote Up0Vote Down OlysteinOlystein februar 16

Update: Det er nu bekræftet, at George Patsouras skal lave grafik til spillet, og han vil starte allerede fra nu, med at lave en spilkarakter dagligt, som så det næste stykke tid vil blive lagt på BGG! George har før lavet grafik til Flash Point: Fire Rescue, og senest også Agents Of Smersh, endnu et Kickstarter projekt. Manden er virkelig talentfuld, så jeg er glad for, at han er valgt til opgaven.

I kan se hans nye værker snarest på BGG:

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/118536/police-precinct

• Vote Up0Vote Down OlysteinOlystein februar 20

Update: Der ligger to billeder oppe nu, på BGG, og flere er på vej. Her er den labre, kvindelige gadebetjent, f.eks.:

http://www.boardgamegeek.com/image/1242758/police-precinct

Som altid, Thumbs Up er velkomne :-)

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged