Tak for alle Jer der deltog i vores Roskilde konkurrence!

Vinderen bliver offentliggjort om kort tid. Senere på ugen vil du også kunne se forslag på Roskilde Festivallen egen hjemmeside

Vi håber alle I nye vil blive hængende og følge med på danmarks eneste forum dedikeret til udvikling og produktion af brætspil!
Brætspil og astronomi/astrologi
  • Vote Up0Vote Down PoulMPoulM november 2011
    Jeg hedder Poul Madsen, er uddannet ingeniør fra DIA-M. "Snublede" for mange år siden over newage og blev bidt af stjernerne - læs: astrolog. Jeg har nu altid fundet verdensrummet spændende - fulgte Apollo-opsendelserne i tv - men astrologien blev indgangen til et helt nyt univers. Inspireret af himmellegemerne har jeg ladet mig inspirere til udvikling af 3 brætspil. Astronomi og astrologi kombineres, og undervisningselementet spiller en vigtig rolle. Specielt det ene af spillene vil jeg gerne have sat i produktion, så jeg søger efter leverandører. Prototyper har jeg fået udviklet dels hos Print-Galleriet i Slangerup (tryk af bræt), dels hos KR Tryk (spille-brikker). Jeg har to ikke-astronomiske spil, men de er begge kun på tegnebrættet.

Jeg var vel tolv år (i 1971), da jeg på containerpladsen i Værløse fandt det meste af et spil Skibsreder. Det gav inspiration til, at jeg selv begyndte at udvikle spil. Sammen med en ven havde vi en brætspil-dille frem til begyndelsen af firserne. Selvom det døde ud, har jeg aldrig tabt interessen for at lave bræt-spil og startede igen for 10 år siden.
  • 10 Comments sorted by
  • Vote Up0Vote Down Troels+VastrupTroels Vastrup november 2011
    Velkommen til Poul

Det lyder spændende med spillene - og også spændende med Print-Galleriet og KR Tryk. Kan du vise hvad de har lavet for dig og evt. afsløre noget omkring priser. Jeg kan ikke se noget direkte ud fra deres hjemmesider.

Vi har også fået lavet et par brædder hos et lokalt trykkeri, men han var ikke specielt pålidelig - nok fordi vi var så små. - ikke at han snød os, han lavede bare ikke alt vi havde aftalt og har trods 3+ rykkere ikke sendt en regning (ok, det var med andre ord billigt).
    Altså, det er jo prototyper, som ikke kan anvendes i produktionsøjemed.

Print-galleriet har en beregningsside, hvor man selv kan beregne priser, men ofte har jeg været i tvivl, og så er de flinke med at hjælpe med at finde ud af, hvad man skal vælge.

Først fik jeg lavet en spilleplade på karton, 2. stk, 47x47 cm, som blev laminerede. Det blev ca. 500 kr + moms. De er fine til indendørsbrug, men da jeg engang havde et spil med udendørs, bukkede kanterne op grundet luftens fugt. Senere fik jeg lavet en vejrbestandig spilleplade på 3 mm PVC, og den er solid. Prisen er bare højere: Ca. 1100 kr + moms for 2 spilleplader (47x47 cm).

KR Tryk lavede en masse spillebrikker for mig i vistnok ABS med tampontryk. Jeg skulle bruge 40 forskellige brikker til et af spillene. Bestilte sæt i forskelligt antal, så jeg kan ikke bare sætte priser på hvert sæt. Der kom over 100 brikker i alt, og jeg betalte 330 kr + moms.
    Det ene af spillene skal ikke i produktion, men bruges til workshops - se http://www.apoma.dk/astro . Til dette spil bruger jeg astrologiske terninger, 4 stk. De blev købt hos Dantern i 2000 og fik tampon-påtrykt symboler hos et firma - måske hed de Exel - som lå i Slagelse. Husker ikke, hvor meget jeg gav, men 4 sæt a 250 stk terninger kostede vist omkring 2000 kr.
  • Vote Up0Vote Down JohannesJohannes november 2011
    Hej Poul

Hvor er det fedt at du interessere dig for brætspilsdesign.

Efter min mening bør der dog være en skarp adskillelse mellem astronomi og astrologi, især hvis man taler om undervisning. Astronomi er en videnskab og astrologi er en trossag. Der er allerede alt for mange folk i Damark der ikke kan kende forskel, så forvir dem endeligt ikke yderligere.

Nu ved jeg narturligvis ikke hvordan du har tænkt at kombinere astronomi og astrologi. Et sted jeg gerne ville se det var i et spil om Tycho Brahe, der jo netop kombinerede de to. Men så der det jo mere i en historisk kontekst. Der er vel næppe så meget new age over Tycho Brahe.

Jeg håber ikke du tager min kritik alt for ilde op, Jeg håber, at det hjælper hvis jeg sætte en smily :-) . Ting kan godt virke lidt skarpere når de bliver skrevet end hvis de bliver sagt. Du virker meget målrettet i en tilgang til at få gjort dine brætspil til virkelighed, så jeg håber, at jeg møder dig på et tidpunkt. :-)

Hilsen
    -Johannes
  • Vote Up0Vote Down Troels+VastrupTroels Vastrup november 2011
    Det Johannes skrev.
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG november 2011
    Hej Poul.

Jeg har endnu ikke selv langet penge over disken for trykte prototyper, men jeg synes at de priser du der fortæller om lyder meget dyre, men jeg er som sagt ikke ekspert! :)

Selvom det skal sendes fra f.eks. USA så virker dette meget billigere: http://superiorpod.proboards.com/index.cgi?board=announcements&action=display&thread=95

Bevares man har så ikke en direkte fysisk kontakt til trykkeren, men det er da noget af det jeg ville overveje at bruge alligevel, også set i lyset af at de netop har erfaringen med brætspil.

Nå, det var bare et tip. Jeg ved ikke om du har gode grunde til at bruge det du gør, i så fald skal du bare ignorere dette :)

De er forresten også i færd med at stable et format på benene således at de kan producere "alle" de dele der skal bruges til ens spil, så man ikke skal have fat i adskillige forskellige producenter. Læs mere her: http://superiorpod.proboards.com/index.cgi?board=announcements&action=display&thread=95

Mvh
    Asger

Asger
    Til Johannes.

Astronomi er en videnskab, yes. Astrologi er sådan mere erfaringsbaseret, og jeg ville aldrig kalde det en videnskab. At holde de to adskilt generelt er nok det bedste, yes. Jeg skulle måske sige det på den måde, at mine spil er astrologiske, men selvfølgelig anvender elementer fra astronomien som fx planeternes rækkefølge fra Merkur til Neptun (Pluto). Tycho Brahe kunne være et godt tema for et historisk spil. Jeg ved ikke, om man kan sige, at han kombinerede de to verdener, for han vidste jo ikke bedre, og det er faktisk først med ham, at opsplitningen mellem astronomi og astrologi for alvor tager fart. Hans planet-observationer dannede baggrund for, at hans assistent, Kepler, kunne bevise, at planeterne bevægede sig i ellipser rundt om Solen og ikke om Jorden. Men det ved du måske allerede.

Til Asger.

Jeg tror gerne, at de priser, jeg nævner, er dyre, men det har jeg set lidt stort på, for alternativet var, at jeg rendte rundt og ledte og ledte og ledte for at finde det billigste, og så var jeg måske aldrig nået frem til en prototype. Men jeg lægger også vægt på at kalde det for prototyper. At jeg valgte Print-Galleriet i Slangerup skyldtes, at jeg selv boede i Slangerup... Men når man har været kunde et sted nogle gange, kender de ens behov og kan hjælpe een, og så giver jeg gerne lidt ekstra for personlig betjening.

Jeg takker mange gange for linket til proboards. Det ser rigtig godt ud, så det vil jeg bestemt tage med i overvejelserne til fremtidige prototyper. Hvis de også laver spillebrikker og fx customized terninger, er de jo betragteligt interessante... :-) 

Poul
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG november 2011
    Så vidt jeg kan forstå laver de et udvalg af brikker og terninger. Jeg tror de er i gang med at udbygge det, så de har sikkert ikke alt endnu. Jeg har heller ikke selv benyttet dem, så jeg kan jo ikke garantere noget :)

Der er også www.thegamecrafter.com

Hvilket er et lignende koncept.

Asger
    Til Asger.

Kiggede på thegamecrafter.com. Det ser utroligt spændende ud og virker, som om det er tilgængeligt. Jeg kan se, at der står, at hver halvdel af pladen skal være 2700 x 5325 pixels. Det er da rimgeligt meget. Mine psd-filer er 4000 x 4000 pixels på vistnok 150 dots/inch (for hele pladen). Det kan selvfølgelig forstørres, men jeg tænkte, at jeg ville spørge, om nogen her har erfaring med Game Crafters produkter/services, og om fil-størrelser?

Poul
  • Vote Up0Vote Down JohannesJohannes november 2011
    Mht. Astrolog er vi nok meget uenige. Selv om jeg synes diskussionen for og i mod er meget interessant er dette nok ikke forummet til det. Jeg stiller mig tilfreds med, at vi er enige om at det generelt er bedst at holde astrologi adskilt fra astronomi.

Jep, Poul - jeg ved allerede en del om Tycho Brahe. En meget interessant mand. Hvis det var et godt spil om han ville der være fantastisk. Og lad dette være en opfordring til alle i forummet :-)

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged