Tak for alle Jer der deltog i vores Roskilde konkurrence!

Vinderen bliver offentliggjort om kort tid. Senere på ugen vil du også kunne se forslag på Roskilde Festivallen egen hjemmeside

Vi håber alle I nye vil blive hængende og følge med på danmarks eneste forum dedikeret til udvikling og produktion af brætspil!
[Mental] - FODBOLD
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG november 2011
    Hej folkens.

Jeg har skrevet lidt herinde tidligere, og vil nu gerne præsentere jer for mit spil. Det hedder kort og godt FODBOLD, hvor Mental skal ses, som en prefix. Jeg fortæller lige kort om ambitionerne for spillet, så I er med på konteksten, selve reglerne er vedhæftede. Jeg er ikke grafiker, så jeg vil bede jer om at bære over med de få forsøg der er, og ja, jeg ved godt at "kortet" forvirrer mere end det gavner pt :)

Målet er at lave et brætspil der simulerer fodbold nært nok til at folk får en stærk følelse af at det rent faktisk er fodbold det handler om, uden alt for mange "puha sådan er det jo ikke i virkeligheden" oplevelser. Dette mål skulle dog også kombineres med et dogme om at jeg gerne ville kunne præsentere alle reglerne så kort at de kunne stå på en A4 side (*), og så simpelt at spillet kan spilles af børn helt ned til 10 år (skud i tågen) hvis de først er blevet introduceret til det. Så vidt jeg har kunnet se, så findes der ikke et sådan spil på markedet, og jeg har en (naiv?) tro på at der rent faktisk er et marked for det. De spil der findes er enten Manager spil, kortspil, eller tilsyneladende så komplicerede at de er svært tilgængelige. Min prototype skulle gerne være den slags spil der både kan findes i fritidsklubber, blandt brætspilsnørder som os selv og hos enkelte fodboldfanatikere, der ikke typisk ville være blandt brætspilspublikummet. Ikke at jeg aner om der er hold i mine drømmerier :)

* Da jeg var til prototypeaften her d. 14/11 blev jeg dog anbefalet af de andre, at lave en meget kort regelbog med flere eksempler, og så stadig have en player aid ved siden af, så det tror jeg at jeg kigger på omend det bryder dogmet om én A4 side. Forestiller mig to A4 sider bukket på midten og klipset sammen. Det burde stadig være en lettilgængelig mundfuld.

Jeg synes faktisk selv at grundspillet er færdigt nu. Det er testet en del gange efterhånden, og der er ikke sket nogle nævneværdige ændringer de sidste mange, mange tests, blandt en bred skare af spillere. De avancerede regler, krydderiet for dem der hurtigt mestrer basis spillet eller bare gerne vil udfordres mere, skal der dog stadig sorteres i og pudses på. Når det er sagt er jeg dog meget åben for at lytte til input hvis der er nogen der har noget! Jeg leger selvsagt også med forskellige layout ideer, og overvejer om hver spiller skal have et "kort", og ikke bare ét samlet holdkort for alle.

Jeg kunne derfor godt tænke mig input fra jer alle, særligt hvis der er nogen der har råd til hvordan jeg nu griber processen an. Skal jeg have fat i en grafiker inden jeg kontakter en producent? Hvilke producenter skal jeg overhovedet kontakte? Simpelthen løst og fast om næste skridt i retning af (forhåbentligt) at få det udgivet! Som sagt, man kan jo drømme :)

Asger
    imageimage
  • 36 Comments sorted by
    Her har I lidt stemningsbilleder, både fra den magnetiske lomme prototype og fra den originale.

image

image

image

image

Asger

• Vote Up0Vote Down JohannesJohannes november 2011
    Der er lavet tusinder af forskellige fodboldtspil ... men hvad gør det der er sikkert plads til et til. Dit har jo sikkert nogle idéer med som nogle af de andre ikke har.

Jeg har ikke nærlæst dine regler fuldstændig igennem. Der var dog en
    ting, som slog mig; Det var at spillet på den ene side er ret simpelt,
    men på den anden side skal man referere med diagrammer og tabeller under
    spillet.

Jeg tror det ville forbedre spiloplevelsen, hvis du på en måde kunne
    finde en anden løsning på det, man på nuværende tidspunkt skal slå op.

- måske kunne det lade sig gøre at markere diagrammet direkte på banen.

- måske kunne man have forskellige terninger til de forskellige typer spillere i stedet for tabellerne eller ...

- måske kunne du finde på en løsning, hvor man brugte kort.

Det var bare nogle hurtige tanker herfra. Ta' hvad du synes du kan bruge og glem resten :-)
    P.S. Jeg tror ikke helt, at jeg forstår hvad du mener med Mental.
    Super fedt med kommentarer! Blive endelig ved!

Jeg har det altid svært med at svare på feedback, da jeg er bange for at lyde for defensiv, og ikke forsøger at lukke ned for den. Jeg vil virkelig gerne være lydhør, så det er ikke sådan ment, men jeg tror også de fleste af jer kender det selv :)

Der er registreret 370 fodboldspil pt. på BGG: http://www.boardgamegeek.com/geeklist/1753/the-definitive-list-of-soccer-games/page/1

Derfor er der stadig et stykke vej til de tusinder, men vigtigere endnu så hvis man frasorterer trivia, kort, dexterity og de abstrakte versioner, så er der faktisk ikke særligt mange tilbage. Dermed ikke sagt at den sætning ikke har et vigtig hvis :) Jeg har faktisk gennemgået hele listen, omend ikke med en tættekam, og af reelle spil der forsøger at simulere fodbold, er der faktisk ganske få!

Med hensyn til diagrammer og tabeller, så er jeg i tvivl om hvorvidt du refererer til de 8 tabeller der er på én side? Det er nemlig det samme diagram 8 gange for at jeg kunne printe flere på et papir, der er nemlig kun det ene diagram, som netop er lavet for at kunne klippe en lille prototype player aid ud til spillet. Så mit spørgsmål er om du mener det er for meget, eller om jeg bare ikke har præsenteret det godt nok her? :)

Jeg er heller ikke selv 100% solgt på Mental. Tanken var at spillet skulle hedde Mental - FODBOLD. Mental indikerer altså at det er et tænkespil og det kan bruges både på dansk og engelsk, samt til andre spil på et senere tidspunkt. Bare en tanke dog :)

Tusind tak for feedbacken endnu en gang!

Asger
    Det er også mest skuddiagrammet, som jeg synes ser lidt besværlig ud, hvis det måske kunne markeres direkte på banen ville det være bedre ... eller måske forstår jeg bare ikke helt hvordan man skyder på mål.
    Mht. Tabellerne eller rettere sagt tabellen, så er jeg bare bange for du
    sætte er lidt mellem to stole. Jeg synes det passer bedre til et lidt
    mere kompliceret spil og at det tager lidt fra det simple i dit spil,
    men jeg kan tage fejl. Jeg har jo ikke prøvet spille.
    Du skal nok tænkte over navnet igen ... især hvis man bruger det på
    engelsk, da 'mental' bliver brugt som slang for sindsyg. Og det virker
    ikke som om det er det du mener.
    Tvetydigheden på Engelsk er skam intentionel :) Jeg håber på grafisk at få en underspillet tegneseristil små-"bimshed" (ved godt det ikke er et ord). Ikke at det er alfa omega for mig, og jeg Er desværre heller ikke 110% solgt på navnet, men tanken er at grafikken også skal få folk til lige at trække på smilebåndet :)

Skuddiagrammet er fjernet igen da det forvirrede mere end det gavnede, som du også påpeger :) Jeg tror måske det kunne være informativt, hvis det blev lavet af en med mere grafisk tæft end mig selv.

Igen vil jeg gerne sige tusind tak for feedbacken, det er super fedt at få endnu flere fremmede øjne på, også nogen der ikke har set spillet 'in the flesh'. Specielt er det fedt med det konstruktivt kritiske blik du har, da det netop er det man kan bruge til at forbedre slut produktet. Essentielt set er det vel også forummets raison d'etre, at vi på den måde kan hjælpe hinanden! Mere af det tak :D

Asger
  • Vote Up0Vote Down Troels+VastrupTroels Vastrup november 2011
    Jeg er meget enig i Johannes/Zalcos kritik/bemærkninger, men jeg tror det er meget vigtigt samtidigt at være bevist om forskel i målgrupper. Det ER bare ikke min type spil, men jeg tror jeg er prof nok til at kunne se det gode i det alligevel - der vil være mange der synes det er sjovt. Men mere strømlinet og hurtigere flow.

Det er også derfor, at jeg i denne lukkede kreds godt afsløre, at man kan prøve
    [Mental] Fodbold på Næste års Fastaval, idet det er udtaget til
    konkurrencen.
    Jeg tænker at du måske skal overveje hvilken retning du vil tage spillet i; simpelt vs. simulation og seriøst vs. wacky.

En ide kunne være enten tage det mere i retning af seriøst + simulation eller mere i retning af simpelt + wacky.

1) Seriøst + simulation: Flere forskellige slags spillere og flere lign.

2) Simpelt + wacky: Mere let og lige til og måske nogle kort det gjorde forskellige lidt skøre ting. Lave frispark med vilje, presse dommeren til at give en indkast, når de i virkeligheden var modstanden, der skulle have haft det og lign.
    Jeg vil faktisk ikke umiddelbart tage spillet i en anden spilmekanisk retning end det er ved nu. Det har efterhånden været eksponeret til mere end 30+ forskellige mennesker og næste skridt er nok at få lavet nogle "trykte" prototyper jeg kan sende ud og få noget blindtest på, samt evt. sende til udgivere.
    I starten gav hvert nye testspil spandevis af ideer og input fra dem der prøvede det. Nu kommer der faktisk ikke længere ændringsforslag, og de rettelser jeg selv går og pønser på er mere i formuleringsenden eller detalje tweaks end det er reelle ændringer. Jeg afviser ikke at det kan komme til at ændre sig, jeg konstaterer bare at alt den konkrete mekanik feedback ikke længere forvirrer i formulering, eller på pladen.

Af de fire ting du nævner (seriøst, simulation, simpelt, wacky), og med hvad jeg selv ligger i de ord, så mener jeg faktisk at de første tre er dækket ind af det nuværende design. Det kan spilles som et seriøst konkurrence spil; det er simpelt at gå til og forstå; det simulerer en reel fodbold oplevelse uden selvfølgelig at ramme det i samtlige nuancer. Den wacky del er så den jeg gerne ville have med grafisk, ikke mekanisk. Og jeg forestiller mig at den skal være lidt underspillet, da selve spillet ikke er specielt wacky. Men lige nok til at man trækker på smilebåndet og ler indvendigt, hvis I kender følelsen :)
    Når det er sagt forestiller jeg mig også at den første grafiker der kommer til at arbejde intensivt på det kommer til at have en enorm stor indflydelse på hvad det ender med, uanset hvad jeg lige tænker løst her og nu :)

Asger
    Jeg synes personligt ikke at spillet er wacky, og hvorfor skal den flavour så presses ned over det?

Jeg kan godt forstå, at det skal have en unik identitet også på formidlingssiden. Jeg forstår også hvorfor du holder dig fra f.eks. fantasy (Blood Bowl), men måske skal der knapt så drastiske tiltag til.

Hvad med en humoristisk indgang til holdene? Opfind en en fiktiv bundserie liga i Albanien, giv spillerne fjollede navne etc. MEN, indiker aldrig at selve spillet er fjollet (for det er det jo ikke).

Du kan selvfølgelig også male dem hhv. gule og hvide og sælge dem som Brøndby mod FCK-spillet...

Mht. spillet, så tror jeg unikke (farvekodede) terninger til hver spiller(type) er en god idé. Med små symboler kan man let se om man har succes med at skyde, drible eller takle. Det er ret let at lave en mockup med nogle arbitrære symboler påklistret et par terninger.
    Jeg er helt enig i at selve spilmekanismen ikke er wacky :) Netop derfor jeg gerne vil have det underspillet, som en del af den grafiske identitet.

Spillet skal bare også have en visuel appeal, og hvis det "bare" er en "kedelig" FCK spiller ville jeg selv finde det lidt sterilt. Det er ikke meningen at det reelt skal helt ud til wacky, så måske kom jeg til at formulere det lidt forkert. Det skal bare piftes op :)

En Albansk 4. division er måske slet ikke en dårlig ide (bortset fra
    Når jeg lige tænker efter kan jeg dog godt se at jeg skal passe på med at ramme den rigtige balance, og ikke signalerer for wacky, så godt I pointerer det!

Asger
    Nu tror jeg at jeg har givet den feedback jeg kan finde på, så det bare op til dig selv at finde ud af hvad du kan bruge og hvad du ikke kan. Jeg håber, at jeg kommer til at prøve prototypen.
    Tak for alle kommentarerne!

Jeg overvejer at komme i Studenterhuset onsdag d. 7/12, samt Valby Kulturhus d. 4/12 og kunne sagtens finde på at tage det med der, men ellers kan du prøve det til næste prototypeaften :)

Jeg opdaterer lige de vedhæftede dokumenter i første post, så jeg fjerner det overflødige!

Asger

PS Eller det venter jeg lige med da det ikke lader til at jeg kan slette de nuværende filer...
    {"Code":401,"Exception":"You don't have permission to do that."}
    De er slettet.

Studenterhuset? Er det GamesNight? Er det ikke om mandagen nu om dage?
    Er det det..?

Hvor kan man egentlig tjekke det online, hvis nogen steder?

Asger
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG december 2011
    De svarer ikke derinde. Ved du hvad tid det starter?

Asger
  • Vote Up0Vote Down Troels+VastrupTroels Vastrup december 2011
    AsgerSG said:

De svarer ikke derinde. Ved du hvad tid det starter?

Asger

Desværre.
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG januar 20
    Hej igen folkens.

Først og fremmest tak til Troels, Jeppe, Johannes og Nikolaj der alle deltog i prototypeaftenen i går og derfor også kom med kommentarer til mit spil. Det har boblet lidt i baghovedet, og jeg har derfor nogle ideer og spørgsmål til dem, som jeg håber I vil hjælpe med!

- Jeg tror jeg ændrer målmandens automatiske redning til at være afhængig af et terningeslag. Evt. 3+/4+ afhængigt af om det er langt eller kort. Man kan fortsat udspille ham helt og skyde rent på mål.
    Forhåbentligt vil det betyde at folk, når de ikke lige ved hvad de skal, bare kan sparke på mål. Primært vil dette (forhåbentligt) give folk følelsen af at de er godt i gang med spillet (succesoplevelse), og har en chance for at score. Det vil skabe lidt spænding. Sekundært vil det (forhåbentligt) betyde at folk derefter tænker over hvordan de kan maksimere chancerne for at score, men de har ligesom et tidligt sted at starte.

Men jeg tænkte også om det så var nødvendigt at have reglen om at rykke målmanden de 1/2 felter. Jeg overvejede at erstatte det med at han greb bolden i en radius af 1/2 felter. Effekten ville være den samme i 95% af tilfældende, men jeg tror den vil være nemmere at forklare (kortere regel tekst) og nemmere at forstå. Giver det mening, og hvad synes I om ideen?

Den anden ide omhandlede terningerne. Lige nu klares ALT jo med én terning. Det synes jeg har en hvis charme og simplicitet, men jeg kan også godt se fordelene ved en customized terning til hver spillertype. Troels du nævnte et spil der havde lavet noget sådant, der stadig var nemt at identificere, men jeg glemte navnet og vil gerne lige tjekke dem ud inden jeg beslutter mig.

Asger
  • Vote Up0Vote Down JeppeJeppe januar 20
    AsgerSG said:

Hej igen folkens.

Først og fremmest tak til Troels, Jeppe, Johannes og Nikolaj der alle deltog i prototypeaftenen i går og derfor også kom med kommentarer til mit spil. Det har boblet lidt i baghovedet, og jeg har derfor nogle ideer og spørgsmål til dem, som jeg håber I vil hjælpe med!
    - Velbekomme og i høj grad i lige måde. Jeg har tænkt på Mental fodbold siden og vil faktisk gerne prøve det igen. Og det er et godt tegn.

- Jeg tror jeg ændrer målmandens automatiske redning til at være afhængig af et terningeslag. Evt. 3+/4+ afhængigt af om det er langt eller kort. Man kan fortsat udspille ham helt og skyde rent på mål.
    Forhåbentligt vil det betyde at folk, når de ikke lige ved hvad de skal, bare kan sparke på mål. Primært vil dette (forhåbentligt) give folk følelsen af at de er godt i gang med spillet (succesoplevelse), og har en chance for at score. Det vil skabe lidt spænding. Sekundært vil det (forhåbentligt) betyde at folk derefter tænker over hvordan de kan maksimere chancerne for at score, men de har ligesom et tidligt sted at starte.
    - Det lyder som lidt mange terningeslag, for man skal jo stadig slå for at drible udenom en spiller og for sparket og for usikkerheden... Men tilgengæld positivt at det åbner for at der bare er en lille chance for at score langt fra, og at man finder ud af at man skal tættere på for en god chance, hvilket nok bedre kan betale sig i det lange løb.

Men jeg tænkte også om det så var nødvendigt at have reglen om at rykke målmanden de 1/2 felter. Jeg overvejede at erstatte det med at han greb bolden i en radius af 1/2 felter. Effekten ville være den samme i 95% af tilfældende, men jeg tror den vil være nemmere at forklare (kortere regel tekst) og nemmere at forstå. Giver det mening, og hvad synes I om ideen?
    - det lyder rigtig fornuftigt og meget logisk!

Den anden ide omhandlede terningerne. Lige nu klares ALT jo med én terning. Det synes jeg har en hvis charme og simplicitet, men jeg kan også godt se fordelene ved en customized terning til hver spillertype. Troels du nævnte et spil der havde lavet noget sådant, der stadig var nemt at identificere, men jeg glemte navnet og vil gerne lige tjekke dem ud inden jeg beslutter mig.
    - Jeg kan kun sige, at det må testes. Og så at jeg umiddelbart ville vælge at have de terninger, det er sgu elegant. Du skal stadig have oversigten i reglerne.

Asger

• AsgerSG said:

Troels du nævnte et spil der havde lavet noget sådant, der stadig var nemt at identificere, men jeg glemte navnet og vil gerne lige tjekke dem ud inden jeg beslutter mig.

Descent: http://www.fantasyflightgames.com/edge_minisite.asp?eidm=5. Billeder af terninger: http://www.fantasyflightgames.com/ffg_content/descent-second-ed/dice.png og http://www.stargazersworld.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/10/Descent-1.jpg
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG januar 24
    Tusind tak for links!

Jeg tænker at jeg har to muligheder hvis jeg ville lave de terninger.
    1) Enten kan jeg lave en takle/skyde/drible terning, som så er farvekodet til hver spillertype.
    2) Eller jeg kan lave angriber/midtbane/forsvar/målmands terning, hvorpå jeg så skal printe de forskellige aktioner.

Mulighed nr 1 er nok den billigeste, men giver også en udfordring ved taklingen hvor der er tre resultater, og ikke bare to.
    Mulighed nr 2 har den ulempe at der vil være mange forskellige symboler, op til tre, på en enkelt terningeside.

Begge muligheder har den ulempe at de er sværere at lave udvidelser til. Man kan ikke ligeså nemt indføre stjernespillere, hverken generiske eller Messi.

Jeg kan godt lide ideen med terningerne, men er ikke 100% solgt på den :(

Asger

• AsgerSG said:

Tusind tak for links!

Jeg tænker at jeg har to muligheder hvis jeg ville lave de terninger.
    1) Enten kan jeg lave en takle/skyde/drible terning, som så er farvekodet til hver spillertype.
    2) Eller jeg kan lave angriber/midtbane/forsvar/målmands terning, hvorpå jeg så skal printe de forskellige aktioner.

Mulighed nr 1 er nok den billigeste, men giver også en udfordring ved taklingen hvor der er tre resultater, og ikke bare to.
    Mulighed nr 2 har den ulempe at der vil være mange forskellige symboler, op til tre, på en enkelt terningeside.

Begge muligheder har den ulempe at de er sværere at lave udvidelser til. Man kan ikke ligeså nemt indføre stjernespillere, hverken generiske eller Messi.

Jeg kan godt lide ideen med terningerne, men er ikke 100% solgt på den :(

Asger

Jeg ser helt omvendt på det. Hvis du vil sælge udvidelser eller "boosters" så modtager man blot nogle regler, noget lir og en custom dice. Det behøver ikke gå amok som i Quarriors (fint spil ellers): http://guiltfreegames.files.wordpress.com/2011/08/pic1023427_md.jpg. Descent klarer fint 3 symboler på en terning (ok, det er også D6) - ellers kan man altid lave dem større end normalt.

Prøv med nogle mockups, jeg tror folk der ikke har prøvet det mange gange før vil føle det en del lettere tilgængeligt og en del hurtigere.
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG januar 25
    Du har ret, det skal som minimum testes ordentligt :)

Jeg justerer til en d6. Nogen der har ideer til hvordan man nemmest laver mock ups?

Asger
  • Vote Up0Vote Down JohannesJohannes januar 26
    Inde i Gamesweb ved Jorcks Passage kan man købe blanke 6-sidede terninger, som man kan skrive/tegne på med en permanent tuds.

• Johannes said:

Inde i Gamesweb ved Jorcks Passage kan man købe blanke 6-sidede terninger, som man kan skrive/tegne på med en permanent tuds.

Yep, dem har jeg brugt før. Jeg skulle bruge 3 forskellige farver, så jeg spraymalede dem... Ikke det mest elegante men det virkede til proto. :)
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG februar 7
    Hej gutter.

Jeg arbejder på at lave små "stickers", stadig bare prototype, til meeples og vil i den forbindelse høre hvad I bedst kan lide?

image
    Eller:

image

Begge billeder hører til det røde hold, men de har også begge en farve på (begge er grønne) der skal indikere hvilken spillertype de er. Selv hælder jeg umiddelbart mest til det første eksempel, men "problemet" er at fodboldholdet i det tilfælde har forskellige farver dragter, hvilket de jo ikke har i "virkeligheden". Jeg tænker bare det er en pænere prototype, trods manglen på "virkelighed", men hvad synes I?

Til sammenligning kan der ses flere fotos (men ikke overvældende mange!) her: http://s306.photobucket.com/albums/nn279/AsgerSG/

Håber I kan hjælpe!

Asger

PS Bær over med det grovkornede udtryk. Det skal ses i meget, meget mindre udgave og det er en prototype :)
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG februar 7
    Så har jeg opdateret reglerne!

Input er meget velkommen :D

Asger

v.8.1 Regler (dansk).doc
    119K
  • Vote Up0Vote Down MolleMolle marts 30
    Hej Asger

Fedt med at fodbold spil, men jeg er nu mere til amerkanski foodbold NFL. Så derfor spiller jeg GW´s (Gemas Workshop) Blood ball ;) Totalt nice.

Hilsen
    Molle (Michael)
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG marts 30
    Det er kun ind til du ser min udgave af NFL football, så dropper du BB ;)

Eller noget...

Asger

PS Velkommen til!

• AsgerSG said:
    Niice. Ved du om det er et velbesøgt site (så vi andre også skal promovere os der)?

• Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG april 22
    Jeg aner faktisk ikke noget om hvor velbesøgt det er :)

Asger

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged