Tak for alle Jer der deltog i vores Roskilde konkurrence!

Vinderen bliver offentliggjort om kort tid. Senere på ugen vil du også kunne se forslag på Roskilde Festivallen egen hjemmeside

Vi håber alle I nye vil blive hængende og følge med på danmarks eneste forum dedikeret til udvikling og produktion af brætspil!
Spil-mekanismer
  • Vote Up0Vote Down StonyStony oktober 2011
    Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle smide dette indlæg, så nu forsøger jeg her.

Jeg tænkte at der nok er nogen, der har identificeret nogle spilmekanismer, som man kan forsøge at tage ud af et givent spil, og gøre mere abstrakt og generelt anvendeligt i andre spil. Jeg tænkte at en tråd der lister forskellige muligheder, kunne udvikle sig til en fin ressource over hvilke muligheder spildesignerens værktøjskasse indeholder. Måske man opdager et værktøj man ikke lige har fået brugt. :-)
    Tråden er tænkt som et oplæg, som folk skal være velkomne til at bidrage
    til. Jeg skal nok selv få skrevet noget mere, men jeg ville lige sparke
    tråden igang.

Auktioner. Auktioner findes i mange varianter, og kan designmæssigt være en velsignelse såvel som en forbandelse. Velsignelsen ligger i at et givent spil mere eller mindre kan balancere sig selv, da priserne for de ting der sælges næsten automatisk vil tilpasse sig det de er værd. Ulempen er at deltagerne til tider er nødt til at have et indgående kendskab til spillet, for at kunne gennemskue hvor meget de enkelte ting er værd. Reiner Knizia har efterhånden vist mange nuancer af auktionsmekanismen i spil som Modern Art, Amun Re og Taj Mahal, blot for at nævne nogle af dem.

Indtægt vs Point. Et ret almindeligt brugt mekanisme, er valget mellem at investere en given sum penge i at udbygge sit produktionsapparat, for at kunne øge sin indtægt senere i spillet, eller at vælge at investere pengene i point. Det vil typisk være fordelagtigt at investere i indtægt i starten af spillet, og mod slutningen af spillet vælger man typisk at investere i point, da en yderligere investering i indtægt ikke vil kunne nå at betale sig selv tilbage på det tidspunkt i spillet. Det tilfører spillet et valg for hvornår man skal skifte fra den ene strategi til den anden. Steam af Martin Wallace er et eksempel på et spil der benytter sig af dette.

Troels: Flyttet til idéer mv.

• 3 Comments sorted by
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG november 2011
    God ide, her er bare et par hurtige indspark fra hoften! Flere af dem er sikkert både dårligt forklarede, og forkerte, men kommenter, så vi kan få det uddybet :)

Fase inddelt tur. Først rykker du/alle. Så skyder du/alle. Så XYZ du/alle. Warhammer Fantasy Battle er et oplagt eksempel.

Træk inddelt kontra hold inddelt tur: I skak rykker du én brik af gangen, i Small World alle dine brikker. Grundliggende er dette forskellen på en stor bølgen frem og tilbage, eller en gradvis opbygning af små fordele.

Action Points: Du har en mængde "actions" og skal så selv fordele dem ud hver tur. Vil du skyde 5 gange men stå stille, eller flytte 5 gange, men ikke skyde. Eller kombinere det. Det giver dig de dilemmaer der er så vigtige for et spil. War Galley tændstikspillet på denne side, illustrerer fint mekanismen.

Skiftes til at tage tur: Man får en fordel af at rykke først, men ofte også en ulempe i kraft af at modspilleren kan reagere på ens ryk. Mange spil bruger dette princip f.eks. Small World.

Simultane ture: Man planlægger turene samtidig. Dette giver et element af second guessing, hvor man skal regne ud hvad modstanderen gør. En stor fordel er at alle spillere er mere eller mindre konstant aktiverede, hvor f.eks. Small World med 5 spillere kan have lange pauser hvor man ikke laver noget. Oplagte eksempler er Robo Rally og Wings of War.

Deck building: Min erfaring med denne mekanisme er noget begrænset, men den er der dog. Grundlæggende handler det om at optimere og finetune det sæt kort (de muligheder) man har tilrådighed. En udvidelse og en indskrænkning af værktøjskassen, som så derefter skal bruges korrekt for også at opnå sejren.

Det sociale: Det eksisterer på et eller andet plan i næsten alle spil hvor mere end to deltager. Det handler om at lade spillet dreje sig om folks indbyrdes alliancer, arvefjender osv. Mekanikken "udenom" bliver en måde at udtrykke de magtkampe på, som ofte reelt afgør spillet. Oplagte eksempler er Junta, The Resistance og vist også Panic Station.

Der kommer sikkert mere, men det var lige hvad der var for nu :)

Asger
  • Vote Up0Vote Down Troels+VastrupTroels Vastrup november 2011
    Super idé Stony. når der kommer en vis mængde idéer samler jeg dem i øverste indlæg for overskuelighedens skyld

Worker placement
    Der er et begrænset antal actions hver spiller kan udføre. f.eks. med en worker-brik angiver en spiller hvilken action man ønsker. Afhængigt af spil kan flere spillere ikke tage samme action (Stone Age), skal betale for det (Year of the Dragon) eller får forskelligt ud af det (Dungeon Lords)

Area Control / Area Influence
    Man kan på forskellig vis placere brikker i områder, afhængigt af hvor mange man har relvativt får man forskellige goder. Mest kendt fra Carcasonne, men også f.eks.El Grande eller i sin yderste konsekvens RISK.

Fornyelige ressourcer
    Tænk mana fra Magic the Gathering, en ressource der ikke kan spares op (altså ikke penge normal betydning) men som kommer igen hver tur.

Tile placing
    Læg brikker så det giver mening - og mest mening for dig. Carcasonne, opstart af Twighlight Imperium, det nye Qwirkle, Scrabble m.fl.

Puzle-making - aner ikke hvad det hedder
    Mekanik fra Galaxy Trucker hvor man placerer tiles for sig selv - for at optimere en given ting eller mod en udfordring.

• Vote Up0Vote Down JohannesJohannes november 2011
    Her er et link til et 1½ times foredrag om spil-mekanismer på Massachusetts Institute of Technology med Scott Nicholson:
    http://tinyurl.com/65ud5zu

Her er noterne til foredraget:
    http://scottnicholson.com/pubs/handout2011mitcollnicholson.pdf

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged