Tak for alle Jer der deltog i vores Roskilde konkurrence!

Vinderen bliver offentliggjort om kort tid. Senere på ugen vil du også kunne se forslag på Roskilde Festivallen egen hjemmeside

Vi håber alle I nye vil blive hængende og følge med på danmarks eneste forum dedikeret til udvikling og produktion af brætspil!
Materialer og metoder til prototyper
  • Vote Up0Vote Down Troels+VastrupTroels Vastrup september 2011
    Vi (VISTES) har de sidste par år lavet en del forskellige prototyper af diverse spil og har dermed nogle erfaringer. Dem vil jeg godt dele med andre

Brikker:
    • Billigste løsning: dekorationssten/glas (supermarked, plantecentre mv.), stk. pris på 1 øre eller deromkring. Er små og ikke så lækre at røre ved
    • Runner up: Perler, dem ungerne leger med, findes også i Mega størrelse (BR-legetøj eller Panduro Hobby). Findes i mange farver, triller let.
    • Mellemløsning: Binko/bankobrikker (http://www.bankobrikken.dk/, Games butik). Fås i mange størrelser, farver, semi-transparente og med magnetkant. 
    • Den lidt dyre løsning: Glasperler/mosaiksten (spotvare i Netto, Panduro Hobby. Lækre at røre ved, flotte farver.
    • Den alternative løsning: LEGO. Der findes sygt mange forskellige brikker og de kan alle skaffes via et stort og velorganiseret brugklodsmarked (bemærk dog, at der er store prisvariationer). Brugteklodser.dk er et godt (men dyrt) DK site.
    • "Den rigtige løsning": træbrikker som i profspil (http://www.spielmaterial.de/english5/). Du kan lige så godt købe en større asorteret bunke når du begynder at lave spil selv - du skal nok få brug for dem. Store rabatter ved store indkøb (fællesindkøb er en god idé).

Spillekort
    ...Opdateres...

Stikord: database/excel, brevflet, "magic lommer", printselv visitkort, prof muligheder, font-editor

Spilleplader
    ...Opdateres...

Stikord: PosteRazor, fotofremkald, tryk, pap, andre materialer?

Æsker og kasser
    ...Opdateres...

Regler og andet papirtryk

...Opdateres...

• 26 Comments sorted by
  • Vote Up0Vote Down JeppeJeppe januar 20
    Der dukker indimellem gode steder op til produktion af mindre oplag. Det vil være spændende at se både links, men også de fysiske eksemplarer, når nogen får dem lavet.

Senest fortæller Asger om superiorpod.com.
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG januar 20
    Det er korrekt.

www.superiorpod.com

De ser ud til at have nogen meget rimelig priser, og en god kvalitet, men jeg har ikke erfaring med at bruge dem.

Direkte link til priser på kasser og bræt.

http://superiorpod.proboards.com/index.cgi?board=announcements&action=display&thread=95

Asger
  • Kan nævne at 18"x18" svarer til ca. 45x45 cm
  • Custom terninger www.dice.co.uk / http://www.em4miniatures.com/ (tak til Asger)
  • Vote Up0Vote Down JeppeJeppe februar 15
    Troels, du kunne noget brevflet... Kan du guide til det?
    Det ville være fedt med en vejledning, så man kan lave og ændre et enkelt sted og få det ind som baggrund el.lign. på alle kort.!?!?

• Vote Up0Vote Down JohannesJohannes februar 15
    Det ville jeg også gerne kunne finde ud af.
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG februar 15
    +1
  • Den måde vi har lavet vores design på, er med en form for brevflet i InDesign som hedder Data Merge. 

Udover det bruger vi FontLab, så tekst også kan indholde custom ikoner. InDesign kan godt være lidt svært at arbejde med når man ikke kender det, men selv jeg kan finde ud af det. Fordelen så vidt jeg kan se i forhold til Word, er lidt mere kontrol plus muligheden for at flette billeder ind på basis af filstier. 

Det koster noget arbejde at etablere, men det er super rart have skilt design og data fra hinanden. Man skal faktisk ikke meget over 2 versioner/iterationer før indsatsen er vundet ind igen. 

Her er et eksempel på et google spreadsheet hvor vi har data i:

Her er screenshot fra skabelonen i InDesign plus resultat:

Man kan finde masser af videoer om Data Merge på nettet:

/Peter
  • måske burde vi lave en lille workshop en aften omkring sådanne ting?

Jeg er enig med det Peter skriver, dog vil jeg fremhæve at word er let at starte med at bruge, men det laver kosntant clusterf*ck i ens avancerede lay-out. Til gengæld er Indesign måske ikke et program elle ligger inde med.

High-logic Fontcreator er et fantastsik program jeg bruger til at sætte vektortegninger ind i fonte, dvs. man i sin datafil med indhold til f.eks. spillekort, kan få indsæt de tegninger/ikonner/pictogrammer man skal bruge. Rigtigt, rigtigt smart.

• Vote Up0Vote Down PoulMPoulM februar 18
    Det er godt forum, dette her! Jeg har brugt det tidligere, men jeg glemmer bare at kigge ind oftere.

Jeg har fx lige betalt 1500 kr for 21 sorte og 21 hvide prototype-brikker i POM. De skulle være egnede til tampon-trykning, men det bliver helv... dyrt, for brikkerne skal have forskellige symboler, og det betyder, at der skal laves een kliche for hvert symbol - og jeg har 10 symboler til eet spil! Tampon-tryk er yderst dyrt til prototyper, kan jeg bare konstatere (med mindre man masseproducerer fra starten). I stedet fik jeg de sorte brikker lasergraveret, men resultatet blev ikke kønt! De hvide brikker måtte jeg opgive, for der er ikke adjektiver tilsat i POM'en, hvilket ellers kunne have gjort dem egnede til lasergravering...

Det er sgu' nogle dyre erfaringer, jeg gør mig...
  • Vote Up0Vote Down JeppeJeppe februar 18
    Gerne en lille workshop omkring det, jeg vil gerne lære det :)

Jeg har både Office og Indesign som programmer.
    Mange tak for vidensdeling!

bh Jeppe
  • Vote Up0Vote Down bojaybojay marts 2
    Jeg har arbejdet en del med indesign, illustrator og photoshop .. som jeg alle har undervist i. Blandet andet har jeg fin styr på farvestyrring, print-produktion bla. fra månedsmagasinet GamePlay og produktionen af papskubbers tryksager.

Jeg har lige kigget på XML merge arbejde i Indesign som lyder som et pretty nice trick der kunne bruges lidt ligesom Data Merge.

En løsning fra Excel > xml > indesign < psd < illstrator virker som en enormt stærk løsning og det kunne være et sjovt workshop mål at komme hellevejen fra design til dynamisk indhold. Hvis jeg kan hjælpe må I sige til !

• Til!
  • Til!
  • Vote Up0Vote Down JeppeJeppe marts 4
    Til!
  • Vote Up0Vote Down JeppeJeppe marts 4
    Er der nogen af jer, der kender til et sted, hvor de laver enkelt-produktioner af spillekort (prototype)? Jeg er stødt på noget, men kan simpelthen ikke finde det igen...
  • Jeg har ikke prøvet det selv men jeg undersøge det på et tidspunkt:

http://www.spielmaterial.de/english3/
  • Jeg har set nogle kort lavet hos http://www.artscow.com/ som var rigtig udmærkede. Og de er super billige 9-10$ for 52 kort inkl. levering. I følge siden er der en leveringstid på max. 16 dage. Man skal dog uploade hver kort individuelt som jpg, sætte det op via en silverlight app(microsoft only) og kortene bliver nødt til at have ens bagside alle sammen(i sæt af 52). 

http://www.thegamecrafter.com ser også lovende ud. De har flere muligheder når det gælder kortene, man kan frit vælge præsis hvor mange kort man vil have, individuelle bagsider, størrelser (eurocard, poker, tarot) osv. 52 kort til sammenligning koster omkring 12$+ 18$ for levering. Opsætningen foregår via en alm htlm side så alle burde kunne være med. Jeg kender ikke produktionskvaliteten.  

Jeg vil gerne høre om andre muligheder hvis i har prøvet noget =) 
  • Vote Up0Vote Down JeppeJeppe marts 12
    tak!
    jeg tjekker det ud, og hvis jeg prøver noget af det, skal jeg nok give besked om erfaringerne...

• Vote Up0Vote Down NorskerNorsker marts 13
    Den dyreste løsning til spilbrikker må være 3D print, men mindre kan også gøre det. F.eks. denne mini CNC fræser, som må være noget nær perfekt til mindre produktion af spilbrikker i forskellige materialer. Fordelen i forhold til 3D print er, at man selv kan vælge materialet man fræser ud. Træ, plast, skumplast osv. Den kan klare emner på op til 8,6 cm x 5,5 cm og 2,6 cm i højden. 899$ er selvfølgelig en sjat penge, men måske kan man leje sig ind et sted, hvor de har sådan en (eller en 3D printer).

http://www.engadget.com/2012/02/04/rolands-imodela-3d-milling-machine-its-a-crafty-tool/
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG marts 25
    Jeg spottede lige denne lille freeware til at lette printningen af ens bræt derhjemme :)

http://posterazor.sourceforge.net/

Asger
  • Vote Up0Vote Down JeppeJeppe marts 26
    Jeg har faktisk fundet en fin løsning til æsker nu. Bestille et storprint (f.eks. A2) af design i klisterpapir (fotokvalitet) og så klistre det på en eksisterende æske.
  • Vote Up0Vote Down AsgerSGAsgerSG marts 26
    Jeg har bestilt alt muligt fra spielmaterial, herunder en æske, så jeg kommer også med et "review" (læs: to sætninger) af de ting ved lejlighed.

Asger
  • Jeppe, har du gode erfaringenr med påklistringen? Jeg står selv og skal lave 2-3 kasser lige nu, men kan forestille mig at det nemt kan gå galt/blive skævt. Har du nogen gode tips?
  • Hejsa,

Som en serviceoplysning kan jeg afsløre, at Faraos Cigarer er begyndt at føre løse brikker og andet materiale til spildesign fra Spielmaterial.de, så hvis I ikke ønsker at lave en bestilling hos Spielmaterial, kan I kigge forbi Faraos Cigarer og købe meebles, blanke spilleplader og andet godt, eller evt. bestille det via hjemmesiden.

• Det lyder da rigtig godt. Tak for tippet.

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion