Tak for alle Jer der deltog i vores Roskilde konkurrence!

Vinderen bliver offentliggjort om kort tid. Senere på ugen vil du også kunne se forslag på Roskilde Festivallen egen hjemmeside

Vi håber alle I nye vil blive hængende og følge med på danmarks eneste forum dedikeret til udvikling og produktion af brætspil!
"piratspillet"
  • Vote Up0Vote Down Troels+VastrupTroels Vastrup september 2011
    Jeg kan se en lille pirat trend herinde, så jeg vil også dele mit sørøver-koncept.

Det er et spil jeg har udviklet alene, men feedback fra min gruppe (VISTES) har haft stor indflydelse på især brættet (det er gået fra flere hundrede felter til 12).

Spillet blev født på vej i bilen tværs over landet og blev startskuddet til, at jeg besluttede mig for at gøre noget ved udvikling af brætspil.

Hver spiller styrer en grum piratkaptajn og denne skib. Skibene er fra start ens, men kan opgraderes efterhånden som spillet skrider frem. De har 2 starts og 2 ressourcer: Kanoner, Grog, Krudt og Guld.

Skibene sejler rundt på et kort over Caribien (originalt, jeg ved det) som er delt op i 12 havområder. Spillet har så en række handelskibe der sejler fra A til B med en større eller mindre last af guld - og de er mere eller mindre bevæbnede. Med tiden dukker også svært bevæbnede krigskibe op der jager evt. aktive pirater i deres nærhed.

Man kan så overfalde skibe (også hinanden), købe opgraderinger i havne, kaste actionkort osv. Jeg har også nogle ikke implementerede regler om skatte/skattekort (også mulighed for at beskytte sine penge ved at grave dem ned - med risiko for at andre finder skattekort og graver dem op igen*), unikke opgraderinger, mulighed for at bliver tilknyttet lande (fribytter) & missionskort.
    • Krudt bruger man ved kamp (Dohh!) og hvis man ikke starter kamp med at ofre en krudt, så taber man automatisk. Dvs. det er en ressource man aldrig kan tillade sig at løbe tør for - omvendt er der ikke meget ved at sejle rundt med 10 krudt
    • Kanoner afgør ens basale kampstyrke
    • Grog er den spændende ressource, de svarer til actions/action point. De kan koncerteres til move (som man også bruger til at indlede kamp), at handle, spille kort og trække kort.
    Kamp fungerer ved at man står samme sted og bruger et krudt token. Så ligger hver spiller et kampkort fra dit deck og evt. en actionkort - alle med bagsiden op. Så kigger man på værdi af antal kanoner, kampkort (og evt. actionkort) og ser hvem der har størst styrke. Vinderen får ALT taberens guld (hårdt, jeg ved det, men kanoner, krudt og Grog er normalt urørt).
    Kampkort stammer fra et lille deck hver spiller (og selve spillet hvad angår de neutrale skibe) med fast fordeling af kampværdier - de tilføjer lidt tilfældighed, giver mulighed for at tage en chance, og samtidigt lidt ressourcemanagement idet man låser kort når de er brugt og først får dem tilbage når de alle er brugt (mekanik fra housecards i Game of Thrones).

Flavour bør være lidt Monkey Island agtigt (men er mere sådan ...hvad skal jeg kalde det... amatør-agtig i prototypen  ).

Spillet virker, har været test nogle gange, men det mangler forskellige ting:
    1. Det skal strammes op, det vil lidt for meget, men hvad er essensen i spil - jeg f.eks. ikke lagt mig fast på vinder kriteriet, er det antal sænkede skibe, guld eller et spørgsmål om at have besejret alle de andre mindst en gang?
    2. En samarbejdspartner eller 2. Jeg vil virkeligt gerne videre med spil, men det er lidt svært når man sidder alene med det - min gruppe har jo andre projekter vi arbejder på sammen, så der er ikke så mange muligheder. Kontakt mig endeligt hvis du er interesseret.
    3. Lay-out og flavour. Mere, mere MER'!
    4. Spiltests

* meget sjov link til Zalco's Piratøen.
  • 1 Kommenter sorted by
  • Vote Up0Vote Down JohannesJohannes september 2011
    Det lyder som et spændende spil. Det er kan i øvrigt aldrig være være for mange Piratspil.

Jeg kan i øvrigt godt lide detaljen med at man kan grave guld ned. Det giver også mening at gøre, når man kan miste alt sit guld i et søslag. Jeg håber, at du får det implementeret.

I forhold til at du går efter det lidt amatør-agtige/Monkey Island agtige kan det godt virke som om at du har lidt mange regler med - men det er naturligvis svært at udtale sig om uden at have prøvet det.

Ad 1) Guld! Guld! Guld! Det er i hvert fald det mest tematiske :-)
    Ad 2) Jeg vil i hvert fald helt sikkert gerne prøve dit spil og komme med feedback

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged