Tak for alle Jer der deltog i vores Roskilde konkurrence!

Vinderen bliver offentliggjort om kort tid. Senere på ugen vil du også kunne se forslag på Roskilde Festivallen egen hjemmeside

Vi håber alle I nye vil blive hængende og følge med på danmarks eneste forum dedikeret til udvikling og produktion af brætspil!
Piratøen (arbejdstitel)
  • Vote Up0Vote Down JohannesJohannes september 2011
    Jeg har arbejdet et stykke tid (med lange pauser) på hvad der startede som et skatteøen-spil baseret på Robert Louis Stevensons roman. I udviklingen er jeg kommet længere og længere væk fra romanens konkrete handling, og det er nu blevet et spil, der ikke har andet tilfældes med bogen end pirater og en ø med skatte på.

Hver spiller har et skib og en pirat. Der er fire forskellige pirater med hver deres fordele og ulemper.
    Hver spiller har en piratbrik som de flytter rund på øen, man kan også rykke ud på sit skib. Man kan sejle med sit eget skib for at komme hurtigere rundt om øen.

I starten får hver spiller et skattekort til en hemmelig skat. Ud over hver spillers hemmelige skattekort er der et fælles skattekort, som spillerne konkurrere om. Man kan grave efter skatte på det felt man stå på med sin piratbrik.

Når en af de fælles skatte bliver gravet op skal man forsøge at bringe den hjem til sit skib. De andre spillere kan forsøge at angribe den spiller der har skatten for selv at få den. Hvis en skat bliver lagt på spillerens skib er den sikker. Når en fælles skat bliver gravet op kommer der et nyt fælles skattekort. For hver ny skat stiger skattene i værdi.

Det hemmelige skattekort har dobbelt værdi af de andre skatte, så jo længe man venter med at grave ens hemmelig skat op jo mere er den værd. Det kan dog være farligt at vente, da de andre spillere kan forsøge at grave efter ens hemmelig skat. Efterhånden som spillet skrider frem får spillerne flere og flere hints til hvor de andre spilleres skatte kan være.

Øen gemmer på flere hellige kilder som kommer frem i løbet af spillet. Ved disse kilder kan man finde våben og andre ting som kan hjælpe en mod de andre pirater.

Spillet har stadig mange mangler. Piraterne
    er ikke blevet balanceret, flowet i spillet er ikke optimalt (hvilket nok er den største udfordring) og jeg er slet ikke begyndt at tænke på det grafiske design.
  • 3 Comments sorted by
  • Vote Up0Vote Down loeffeloeffe september 2011
    Det lyder spændende. Pirater er altid cool. Jeg har ikke fået prøvet (dansk designede) Merchants & Marauders endnu, men det er højt på ønskelisten.

Det er lidt svært at komme med konkret feedback på dit spil før der foreligger lidt mere konkrete ideer til regler, hvad hver spiller gør i sin tur osv, men jeg synes klart det lyder lovende.

Hvor "tungt" et spil går du efter (varihed og kompleksitet)?

Et spørgsmål jeg plejer at spille mig selv er "hvordan kan spillerne være gode til mit spil", hvordan er det man rent faktisk vinder, ud over at være heldig at trække de rigtige kort.

Den eneste potentielle svaghed jeg ser i dit design er at det måske opfordre meget til at gå efter andre spillere der har fundet skatte i stedet for at finde nogen selv. I spil hvor man kan score points på at være "destruktiv" frem for at "bygge" noget, skal man altid vurdere hvad fordelene og ulemperne er ved de to taktikker, og hvilket spil man egentlig ønsker (et kreativt eller destruktivt - begge kan være sjove).

Glæder mig til at høre mere.
  • Vote Up0Vote Down Troels+VastrupTroels Vastrup september 2011
    Har du noget der minder om en fysisk prototype? I så fald vil jeg meget gerne være med til at prøve det, vi kunne måske holde en maritim/pirat-prototype aften - idet vi jo mindst har 4 sådanne spil in spe herinde (se bl.a. http://www.papskubber.dk/forum/discussion/32/piratspillet/p1).
  • Vote Up0Vote Down JohannesJohannes september 2011
    Tak for kommentarerne.

Jeg er ny i dette forum og jeg ved ikke hvordan det hele kommer til at fungere, så jeg vad lidt i tvivl om hvor meget eller lidt jeg skulle skrive. Jeg havde set at det havde været en prototypeaften i august. Jeg tænkte at jeg ville komme med en kort præsentation her, så forklare mere ved en evt. senere prototype-aften.

Spilletiden er omkring en time. Jeg går et forholdsvis let spil, der er mere sjovt end strategisk. Jeg ved ikke hvordan man oversætter "beer and pretzels game". Giver øl- og saltkringlsspil mening på dansk?

Man vinder ved at have mest guld til sidst. Det kan lykkes flere forskellige måder: Ved at tage chancer, ved at regne ud hvor de andre har deres hemmelige skat eller ved at angribe de andre og stjæle deres skatte. Der er også en del held i spillet.

Som reglerne er nu, kan en spiller vælge mellem at gøre følgende i sin tur:
    1) Slå to terninger og rykke op til det antal felter spilleren slå. Hvis man bærer på en skat rykker man et felt mindre.
    2) Lade et våben (nogle våben skal lades før man kan bruge dem)
    3) Rykke og bruge en handling. Nogle ting kræver at man brugen en handling. En handling kan også være at angribe en anden spiller, at samle en ting op ved en kilde eller at lægge en skat på sit skib.
    4) Rykke og samle et våben eller en anden ting op ved en kilde
    5) Grave efter en skat
    6) Sejle med ens skib
    Disse ting er ikke endelige, så det er stadig noget jeg arbejder med.

Det med at det bedre kunne betale sig at tage de andres skatte, end selv at grave en op var faktisk et stort problem helt i starten. Jeg ville gerne have at begge ting var mulige. Jeg gjorde det lettere at grave skattene op og gjorde så spillerne kunne rykke længere på deres tur og hermed hurtigere slippe væk med skatten - og det har hjulpet. Det havde også den sidegevinst at spillet fik mere fremdrift. Jeg har også overvejet en bonus til den spiller, som har graver flest skatte op i løbet af spillet.

Jeg er helt med på en "piratprototypeaften". Jeg har ikke helt en prototype af spillet i dets nuværende form, fordi jeg har lavet en del ændringer ud fra forslag ved den sidste spil test, men jeg burde kunne lave en prototype ud af den gamle prototype og div. filer på min computer.

Hej fremmede!

Det ser ud som om du er ny her. Hvis du har lyst til at være med, så klik på en af disse knapper!

Log ind via Facebook

Log ind Ansøg om medlemskab

In this Discussion

Tagged