Cover fra Brikker & Bræt

Manden bag Magic

Peter Brichs af Peter Brichs d. 6. November 2013

Kortspillet Magic: The Gathering har cementeret Richard Garfield som en af de største spildesignere i verden. I anledning af spillets 20 års jubilæum satte Brikker&Bræt Garfield stævne i København.

Richard Channing
Garfield

  • er 50 år og professionel spildesigner med en Ph.D. i matematik. Han er tidligere medejer af Wizards of the Coast, og bor i dag i Seattle sammen med sin kone Koni og sine to teenagebørn.

Det er de færreste, der har opfundet en hel spilgenre. Men med Magic: The Gathering revolutionerede Richard Garfield kortspillet. Ved at blande et kortspil om duellerende troldmænd, kæmpe-monstre og vild magi med idéen om samlekort startede han genren ”collectible card game” – altså samlekortspil-genren.

”Magic er et af de få ’Eureka’-øjeblikke, jeg har haft. Hele idéen til Magic kom som et lyn fra en klar himmel. Jeg fik idéen til, at spillerne kunne have adgang til forskellige typer kort, som man kunne samle på” fortæller Richard Garfield, da Brikker&Bræt møder ham på IT-Universitetet i København, hvor han bl.a. skal holde foredrag om held i spil for et tætpakket auditorium.

Det var ikke kun Garfield, der var glad for idéen om samlekortspil. Magic: The Gathering, som blev udgivet af amerikanske Wizards of the Coast i 1993, er stadig den dag i dag et af de mest populære spil med turneringer og ugentlige spildage i flere danske spilbutikker. Ifølge Garfield er

’Magic: The Gathering’ inspireret af spillet ’Cosmic Encounter’; et brætspil hvor alle spillere råder over forskellige evner.

”Jeg havde i lang tid tænkt over et spil, hvor alle kort i din bunke gav dig specielle evner. Derfra er der ikke langt til idéen om, at alle spillere har forskellige bunker, når de spiller.”

Jeg vidste nok om brætspildesign til at vide, at her kan man ikke tjene penge…

Garfield var dog ikke sikker på, at spillet kunne designes. Ironisk nok var det netop spillernes mulighed for at udforme egne kortbunker, som gjorde Garfield nervøs.

”Et spil skak, hvor spillerne selv vælger, hvilke brikker de bruger på brættet, er ikke et særlig godt spil. Det samme gælder et spil poker, hvor spillerne selv vælger hvilke kort, de vil have med på hånden” siger han.

Men efter to år fyldt med spiltests og masser af designarbejde var spillet dog på plads, og endte med at blive et af de mest kendte og spillede spil i dag.

Robotter i kapløb

Magic: The Gathering var dog langt fra det første spil, som Ricard Garfield designede, selvom det var det første han fik udgivet. F.eks. var hans brætspil ’RoboRally’ færdigdesignet helt tilbage i 1985, men tog hele 9 år, før det kom på hylderne – en lektie, der har lært Garfield, at man skal holde fast i sine designs og være tålmodig.

”Dengang vidste jeg nok om brætspilsdesign til at vide, at det ikke er et felt, hvor man kan tjene penge nok til at overleve. Sådan var det i hvert fald dengang” siger han.

RoboRally blev vist frem til mange spiludgivere, og flere var interesserede i spillet. Nogle købte endda spillet, men endte med ikke at ville udgive det i sidste ende.

Magic er et af de få ’Eureka’-øjeblikke, jeg har haft…

”Jeg viste til sidst spillet til Wizards of the Coast, som elskede det – men som først ville have et spil, der var billigere at lave.” Det spil blev til Magic: The Gathering.

”Selvom Magic på ingen måde var billigere at lave end RoboRally,” konstaterer Richard Garfield med et smil.

Kæmpemonstre i fantasy-land

Et af Richard Garfields nyeste storhits er King of Tokyo fra 2011, hvor kæmpemonstre slås mod hinanden for at blive det sidste overlevende monster i den japanske metropol. Spillet startede dog som et klassisk fantasy-spil med mere traditionelle elementer som kæmper, troldmænd og magi.

”Når jeg designer et spil, starter jeg tit med fantasy som tema. Der er få regler, og med magi er alting pludselig muligt,” forklarer Garfield. ”Men det er sjældent der, jeg forventer spillet skal ende.”

Richard Garfield

Udvalgt ludografi
  • 1993 Magic: The Gathering
  • 1994 RoboRally
  • 1998 Twitch
  • 2002 Star Wars: TCG
  • 2011 King of Tokyo
  • 2012 Android: Netrunner
  • 2013 Ghooost!

Efter spilmekanikken i King of Tokyo var på plads, holdt Richard Garfield derfor en brainstorm-session:

”Vi var meget tæt på at vælge gangstere som tema. I stedet for King of Tokyo var spillet blevet kaldet King of New York, hvor forskellige mafia-familier kæmper om magten i den amerikanske storby.” siger han.

I år har Richard Garfield udgivet det snedige kortspil ’Ghooost!’, mens der er en ”Halloween”-udvidelse på vej til King of Tokyo – og med masser af nye Magic-kort på gaden hvert år, vokser Richard Garfields imponerende renomé som en af brætspillets største designere stadig.

Solforge – Morgendagens Magic?

Kan et samlekort-spil fungere digitalt? Richard Garfields næste samlekort-spil SolForge gør forsøget ved at fortrylle kortene med digital magi.

SolForge minder på mange måder om Magic: The Gathering, men er umiddelbart mere forenklet.

Modsat Magic findes der i SolForge kun to korttyper – monstre og besværgelser – som man spiller mod hinanden i fem kortrækker for at dræne modstanderen for 100 livspoint og sejre.

”I et almindeligt samlekort-spil er det svært at få kortene til at ændre sig undervejs. Derfor var dette den første spilmekanik, vi valgte at indbygge i SolForge” siger Richard Garfield.

Derfor har alle kortene i SolForge flere facetter. Monstre kan eksempelvis stige i niveau, og din magi bliver gradvist stærkere, som tiden går og kortene bliver spillet. Samtidig er taktikken anderledes, da man nu skal spille monstre i fem kortrækker, og derfor skal træffe svære valg om hvilke monstre, man vil ofre og hvilke, der skal reddes.

SolForge sikrede sig 430.000 dollar (2.3 millioner kroner) på Kickstarter i september 2012. Bag udviklingen af SolForge står Stoneblade Entertainment, der tidligere har udgivet kortspillet Ascension: Chronicles of the Godslayer til iOS med stor succes. Firmaet blev grundlagt i 2010 under navnet ’Gary Games’ af Justin Gary – en tidligere professionel Magic-spiller.

Selvom spillet endnu ikke er færdigt, kan alle være med – spillet er nemlig klar i en beta-udgave på Apples App Store til iPhone og iPad og på Steam til Windows.


Cover fra Brikker & Bræt Artiklen har tidl. været udgivet i magasinet Brikker & Bræt.