Deckbuilding – A Love Story

Deckbuilding-genren har længe haft en speciel plads i mit brætspilshjerte, og jeg har fået en ny favorit. Har du hørt om Shards of Infinity?

Et af de første, nyere brætspil, som jeg blev virkelig glad for, var Donald X. Vaccarinos mesterværk Dominion, som i høj grad var med til at gøre mig hooked på deck- og engine-building-spil. Siden Dominion, som var det første deckbuilding-spil, udkom i 2008, er der udkommet et hav af andre, som bruger samme spilmekanisme. Deckbuilding går i al sin enkelhed ud på, at spillerne starter med et begrænset ‘deck’ og i løbet af spillet bygger det op. Mine personlige favoritter i deckbuilding-kategorien er Dominion, Star Realms, Legendary og Ascension.

Hver spiller har fra spillets start en lille del af den altødelæggende Infinity engine, altså en Infinity Shard, men de har ikke til fulde magt over den - endnu.

Kort gennemgang af Shards of Infinity

Shards of Infinity handler om at være sidste spiller, der stadig er i live. I starten af spillet vælger alle spillere en spillerplade, hvor man kan se livspoint og mastery. Mastery er den grad af kontrol, som du har over din Shard of Infinity. Nogle kort giver dig mere mastery i din tur. Det er også muligt én gang hver tur at betale en for at købe sig en op i mastery. Alle spillere starter med et beskedent deck på 10 kort. På bordet mellem spillerne ligger seks kort, man kan købe i sin tur.

Kortene, som du spiller i din tur, kan give dig ressurser at købe kort for, styrke, du kan bruge til at angribe med, mastery, healing eller andre effekter, der er beskrevet på kortene.
Nogle af kortene har effekter, der afhænger af, hvor meget mastery du har, når du spiller kortet. Dette gælder også for din Infinity Shard, der giver dig angrebsstyrke afhængigt af din mastery, når du spiller den.

Når du spiller din Infinity Shard med mastery på 30, får du uendelig angrebsstyrke, og du har, som du nok har gættet, vundet spillet.

Det er også muligt at vinde spillet ved at slå dine modstandere ihjel uden at have mastery på 30, men sejren smager unægteligt lidt sødere, når du giver dine modstandere uendeligt skade.

Læs en mere detaljeret gennemgang af Shards of Infinity her

Designerne bag

De to designere bag Shards of Infinity, Justin Gary og Gary Arant, har begge været involveret i spillet Ascension. Justin Gary var en af designerne bag det første Ascension. Han og de øvrige designere var alle succesfulde Magic the Gathering-pro-spillere. Shards of Infinity trækker klare tråde tilbage til både Magic, Star Realms, Hero Realms og Ascension, men formår stadig at fremstå nyt og anderledes end andre deckbuildere på markedet i dag. Har du spillet Hero Realms eller Star Realms, vil du hurtigt kunne se, at de har lånt enkelte elementer fra disse spil.

Hvad gør Shards of Infinity unikt?

Det smukke i Shards of Infinity er i høj grad de synergier, som du kan skabe i dit deck. Skåret ind til benet kan spillet i sin grundform (forståeligt nok, når man tager designerne i betragtning) minde meget om Ascension. Men det gør det bare meget, meget bedre. Hvor Ascension hurtigt kunne blive kompliceret og give anledning til en ordentlig omgang AP (analysis paralysis, hvor din hjerne nedsmelter, når du udtænker dine bedste træk), har Shards of Infinity gjort op med nogle af de spilmekanismer, der gjorde Ascension kompliceret og uoverskueligt, og samtidig introduceret nye ting, der med garanti vil overleve længe og brede sig til andre spil i samme genre.

Jeg elsker den frihed, der er i et deckbuilding-spil som for eksempel Shards of Infinity, du har til selv at vælge din strategi. Alle spillere har samme udgangspunkt og opbygger, optimerer og finpudser deres deck undervejs. I de bedste deckbuilding-spil er der mange veje til sejr og muligheder, når der skal vælges strategi, og det er her, deckbuilding-klassens dukse virkelig skinner igennem.

Og netop denne følelse af uendelige muligheder, formår Shards of Infinity at levere til perfektion.
Shards of Infinity har ikke i skrivende stund udvidelser, men Justin Gary har på GAMA 2018 lovet, at de er på trapperne – og jeg glæder mig.

Artworket er af høj kvalitet. Om det ligefrem er pænt, er jo en smagssag. Personligt har jeg ikke noget imod stilen, men det er nok ikke noget, jeg ville tapesere mine vægge med. Det skinner også her igennem, at designerne har rødder i Magic the Gathering.

Alt i alt en spiloplevelse og et solidt, gennemtænkt og smukt eksekveret gameplay, der kalder på mig fra hylden, hver eneste gang jeg går forbi.